חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

פרשת במדבר – קול הבא מן הדממה

השבוע אנו מתחילים את ספר במדבר, כאשר אנחנו בשיא הצפייה והדריכות לקראת מתן התורה. בעבר כתבנו על כך שהתורה ניתנת דווקא במדבר, כיוון שמקום זה מייצג צימאון גדול, רצון עצום לקבל. הפעם ננסה לעמוד על עוד צד בעניינו של המדבר, על פי דבריו של הרב זקס זצ"ל.

אחד המאפיינים של המדבר הוא השקט, הדממה. במדבר אין מסיחי דעת, אין דברים שמסיחים את תשומת הלב, שמפריעים להקשיב. אמנם, בעת מתן תורה היו בהר סיני ברקים ורעמים וקול שופר חזק, אבל כעבור שנים רבות, כשאליהו הנביא הגיע לאותו הר חורב, לאחר העימות שלו עם נביאי הבעל, הוא מצא את ה' לא ברעש ולא באש ולא בסופה אלא ב"קול דממה דקה", וכדברי רש"י שם: "…ואני שמעתי קול הבא מתוך הדממה". נראה לי כי קול הדממה הדקה הוא הקול שאפשר לשמוע רק כאשר מקשיבים בהקשבה פנימית. כדי לשמוע את קול ה', האדם נדרש לדממה, לשקט ולהקשבה.

היהדות היא תרבות מאוד מילולית. דת של מילים קדושות. במילים ברא אלוקים את העולם. על פי תרגום אונקלוס, כושר הדיבור שלנו הוא העושה אותנו לבני אדם; את הכתוב "ויהי האדם לנפש חיה" הוא מתרגם "והות באדם לרוח ממללא". מילים מחוללות. מילים מקשרות. כל מערכות היחסים שלנו מעוצבות, לטוב ולרע, ביד הלשון. כוחן של המילים לברוא עולמות ולהחריבם.

אך הדיבור שלנו מגיע מתוך הקשבה – "לך דומיה תהילה" אומר דוד המלך. כשאנו עומדים ביראה אמתית לנוכח גדולת ה', אלה הם רגעים של עמידה בדממה. גם התפילה המשמעותית ביותר, ההתייצבות שלנו לפני ה', תפילת הלחש, היא עמידה בשקט, תפילה רק בחיתוך אותיות ללא הוצאת קול. וכפי שלמדנו מחנה, המתפללת הגדולה: 'רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע' (כך מנהג ישראל על פי המקובלים).

חז"ל העריכו מאד את השתיקה – סייג לַחוכמה שתיקה. כדי להצליח לשמור על החכמה, צריך לדעת לשתוק, ואז אפשר להקשיב להתבונן ולשמוע. חז"ל אומרים: מילה שווה סלע – שתיקה שווה שניים, רבן שמעון בן גמליאל אומר: "כל ימיי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה".

עבודת הכוהנים במקדש הייתה מלווה בשתיקה. החוקר ישראל קנוהל אף קרא לספרו על תורת הכוהנים "מקדש הדממה". וספר הזוהר מדבר על הדממה שבתוכה בנויים בית המקדש של מעלה ובית המקדש של מטה.

האמירה היסודית שאמרו ישראל היא: 'כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע'. תמיד מדגישים את העשייה, כל אשר דיבר ה' נעשה, אבל הסיומת היא 'ונשמע'. כלומר, יש חשיבות עליונה לשמוע, להקשיב ולהאזין!

"ביוצאנו ממצרים לנוע בעולם ולהקים חברה חדשה במקום אחר, אנו חווים את העולם כמדבר. אנו בורחים אל השומקום, ואז עוצרים להתוודע אל מקומנו שמעבר לעולם. כשהעולם נעשה מדבר, האדם נמצא סוף סוף בבדידות שאפשר לשמוע בה את קולה הרועם של הרוח, זו שבקול לחש כבר הוציאתהו והצילתהו מן השאוֹל. במדבר דיבר אלוהים אל המנהיג ואל שבטיו. במדבר, בשומעם את הקול, בהסכימם להצעתו  ובהיכנעם למצוותו, הם הגיעו אל החיים ונעשו לעמו הנבחר של אלוקים" (אריק פוגלין).

בשתיקתם נעשו בני ישראל לעם שחווייתו הדתית הראשונית לא הייתה ראייה אלא הקשבה ושמיעה: שמע ישראל.

כמה אנו זקוקים להקשבה אמיתית, כמה חסרה לנו הקשבה: הקשבה בזוגיות שלנו, האם אנו מקשיבים באמת לבני זוגנו? וכהורים, האם אנחנו מקשיבים באמת לילדינו? האם אנו מצליחים להקשיב לחברנו, למי שכואב לו וקשה לו, למי שמרגיש בודד? ואם איננו מצליחים להקשיב לקולותיהם של בני אדם אחרים – האם אנו יכולים לטעון ברצינות שאנו מקשיבים לקול ה'?

אנו נמצאים בימים מורכבים, ימים קשים, ימים כואבים. את השמחה האדירה ביום ירושלים, קטעה מתקפת הטרור של אויבי ישראל מבית ומחוץ, הפורעים-צמאי הדם, החיים בארץ ישראל, במדינת ישראל ומחוצה לה, והלב כואב. ויותר מהכאב ממתקפת אויבנו, הלב כואב מהתנהלות כוחות המשטרה והמשפט של מדינת ישראל, שנותנים לפורעים להשתולל, וכובלים את ידינו מלהגיב, מלרומם את כבוד ישראל המושפל. אך בתוך כל הכאב, צריך לדעת לעצור ולהקשיב מה ה' אומר לנו – וזאת, בתוך הרעש, החדשות, העדכונים, הדיבורים. קול ה' נמצא, ואנו צריכים להיות קשובים לו!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן