חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

פרשת כי תשא – ישר כוחך ששיברת

אחד האירועים הדרמטיים והטראומטיים של עם ישראל הוא שבירת הלוחות.

עם ישראל מקבל לוחות מופלאים:

"וייתן אל משה ככלותו לדבר אתו בהר סיני שני לוחות העדות לוחות אבן כתובים באצבע אלוקים"

"ויפן וירד משה מן ההר ושני לוחות העדות בידו לוחות כתובים משני עבריהם מזה ומזה הם כתובים,

והלוחות מעשה אלוקים המה והמכתב מכתב אלוקים הוא חרות על הלוחות"

ואז כאשר משה נחשף לחטא העגל, הוא עושה מעשה נורא:

"ויהי כאשר קרב אל המחנה וירא את העגל ומחלת ויחר אף משה וישלך מידו מידיו את הלוחות וישבר אתם תחת ההר"

מה מטרת שבירת הלוחות? איך עושה משה רבנו מעשה נורא ואיום שכזה? לשבור את לוחות האלוקים?

פרשנים רבים, החל ממדרשי התנאים עד אחרוני זמננו כתבו על הדברים, ואכתוב פירוש אחד שאני חושב שהוא משמעותי מאד לדורנו, ויש בו לקח קשה, מורכב אך חשוב.

חשוב לומר שאיני נכנס להסבר על חטא העגל בעצמו, אותו גם הסבירו רבים, ואם יורשה לי להפנות לעיין היטב בפירושו הנפלא של הרש"ר הירש, אך הפעם נדבר על מעשהו של משה רבנו, על שבירת הלוחות.

וכך כותב הרש"ר הירש:

"כל עוד אמונת ההבל האלילית בכל צורה שהיא עולה על יסוד שגיון הרוח ומצטמצמת בתחום השכל בלבד – עדיין יש תקוה שבמקום השגיון תבוא הדעת, ובמקום אמונת ההבל – האמת, ובנקל יחזרו למוטב.

אולם אם אמונת ההבל האלילית עברה מתחום התעייה הרוחנית אל תחום השחתת המידות והמעשים בחיי המוסר, וההוללות החושנית מתקדשת בריש גלי על מזבח השגיון, – או אז מתדבקת החושניות אל השורשים המציעים לה את המזון הרצוי לה כל כך, וכשם שקל ללמד דעת את העם כל עוד הוא שוגה בחיי רוחו בלבד, כן קשה לתקן את מידות העם ששקע בהשחתה מוסרית, ואז קשה גם ללמד אותו דעת.

כל עוד ידע משה רק על אודות העגל והאלהתו, עדיין קיווה שיוכל להקים מקום טהרה לתורה בקרב העם, והוא לקח בידו את עדות התורה ברדתו מן ההר. אולם כאשר ראה את העגל ואת המחולות שערכו מסביבו, נוכח לדעת שהשגיון האלילי – כדרך העולם – כבר הביא לידי התפרקות יצרי החושניות, ואז הבין שתחילה יש להחזיר את העם למוטב, למען התורה הזאת.

ללא היסוסים, ובשתי ידיו כאחד – ידו ריבוי שבאחדות – השליך את הלוחות וישבר אתם. על – ידי המעשה הזה הכריז בכל תוקף, שהעם במצבו הנוכחי איננו ראוי ואיננו כשיר לקבל את התורה הזאת"

תמצית דבריו של הרש"ר הירש שכאשר ראה משה רבנו, שהחטא איננו רק ברמת הדעות, אלא הוא ירד לחושים, לתאוות וליצרים, הוא הפך להיות דרך של מעשים קלוקלים, של פורקן יצרים, הוא הבין שהקלקול כל כך גדול, שצריך לעשות תיקון עמוק, לשנות את המהלך, ולכן שבר את הלוחות.

אין דבר יותר קשה ומורכב מלשבור את הלוחות, לשנות את המהלך, לשבור את המסגרת, להגיד 'עד כאן', חייבים לשבור כדי לבנות מחדש.

 

מנהיג שלא יודע לשבור את הלוחות אין לו יכולת לקבלם, מי שלא יודע להציב גבול, ולראות מתי שמסגרת הרגילה לא עובדת, וצריך בכאב אדיר לשבור אותה, לא יכול להיות זה שבונה את המסגרות.

 

היום בתרבות ההכלה, אנו לא שוברים, אנחנו מנסים לתקן, לשפר ולהשפיע מתוך המסגרת, אבל לא מוכנים לשבור אותה, אולי מפחד, אולי בשל הצורך שלנו באהבה ובאהדה, שאנו חוששים שאם נשבור נאבד אותם.

 

אנו מפחדים להציב גבולות ברורים ולעמוד עליהם, אנו חוששים להתעמת, אנו חוששים לשבור את הלוחות, להכריז על משבר.

 

בפורים שהאחרון, ניגש אליי הורה, איש גדול, עם ילדו החמוד, ילד שלא מתנהג כראוי, וביקש ממני לברכו, למרות שהייתי מבוסם אמרתי לילד, יש בך יסודות טובים, רצון פנימי לטוב, ואני מברך אותך שתדע להתגבר על הצדדים האחרים, והרצון הזה ייצא אל הפועל, האבא, אמר לי אבל הוא כבר טוב, עכשיו!

חזרתי על דבריי, אבל בתוכי כאבתי על הדבר, אתה לא יכול להגיד שהוא לא מתנהג כרגע לא כראוי, אתה פוחד לשקף את המציאות? הילד לא מתנהג כעת כראוי!

האבא צודק הוא ממש טוב בפנימיותו, אבל אם זה לא מאפשר להגיד אתה כל כך טוב, אבל מתנהג בצורה רעה ושלילית, זו בעיה.

 

האם זה נכון? האם זוהי טובת המונהג? טובת הילד? התורה קובעת שלא. נכון, משה לא שובר לוחות כל יום. לוחות שוברים פעם בחיים, אם בכלל. אך גם אם לא – ההורה, המורה והמנהיג צריכים לפחות להיות מוכנים לשבור את הלוחות, מוכנות נפשית ופנימית.

 

צריכה להיות מוכנות נפשית, לפרק את המסגרת, אפילו הקדושה ביותר, אם היא לא מצליחה לרומם את הרוח, להביא את האדם לטוב, לאמונה ולקדושה, לא הלוחות הם העיקר אלא רוח ישראל, ואם המסגרת הזאת, ואם המהלך הזה לא מצליח צריך לשבור ולבנות מחדש הכול, כדי להביא לתחיית הרוח והעקרונות.

 

העקרונות והערכים קודמים לכל מסגרת, עקרונות שלא מוכנים לשבור בשבילם את המסגרות אינם עקרונות!

 

לדוגמה, הורה שרואה שילדו משחית את נפשו בצפייה בתכנים לא ראויים, הוא מעיר לו פעמים רבות והילד איננו שועה לבקשות-הנחיות של ההורה. ההורה עושה זאת למען שמירה על נפשו של ילדו, אם הערך של שמירה על הנפש, על מצבו הרוחני של בנו אינו קודש קודשים בעיניו, אזי הוא יאיים, וידרוש, יבקש ויתחנן אך לא יעשה דבר. לעומת זאת עם הערך הזה קדוש הוא ימנע מבנו את הצפייה הפוגעת, הוא יילחם על כך, ולא יאפשר זאת, הוא לא ישעה לצעקות של הבן, למריבה איתו, לפנים החמוצות שיקבל ממנו והתרחקות (הזמנית) מאיתו.

 

הוא ישבור את המסגרת, של יחסיו עם הילד, למען הערך, למען העיקרון.

 

הפרשה קובעת שעל כל אדם לדעת מתי הוא שובר את הלוחות. גם אם לא יעשה כך כל חייו, ולוואי שלא יזדקק לכך. אך האופציה הזאת של שבירת הלוחות היא זו שמקנה את התוקף והעוצמה לערכים שאנו מאמינים בהם. היא זו שתעזור לנו לשמר אותם וללכת לאורם גם ביום יום של שיגרה.

 

בדורנו, יש פחד וחשש מובן מלשבור, אבל השבירה הזאת, היא לצורך בניין יותר טוב.

 

הפסוק האחרון בתורה, הפסוק שחותם את הכול אומר:

"…ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל", וכותב רש"י על פי חז"ל:

"לעיני כל ישראל – שנשאו לבו לשבור הלוחות לעיניהם, שנאמר: 'ואשברם לעיניכם', והסכימה דעת הקב"ה לדעתו, שנאמר: 'אשר שברת', יישר כחך ששברת".

 

מעשהו הגדול ביותר של משה רבנו, הוא שבירת הלוחות, דבר זה העמיד את הערך, את האמונה, את הקדושה, את רוח העם במקום העליון ביותר, במקום שבו אפשר לשבור הכול, כדי לשנות את הרוח והאמונה הפנימית של העם.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן