חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

למה דווקא עשרת הדברות

סיבת בחירתם של עשרת הדברות

בפרשות יתרו ומשפטים מספרת התורה על מעמד כריתת הברית בין עם ישראל לה' על קבלת עם ישראל את ה' לאלוהיו; וקבלת ה' את עם ישראל לעמו, שעליו הוא משגיח באופן מיוחד.

שיאו של מעמד זה בשמיעת עם ישראל את עשרת הדברות ישירות מפי ה'. לאחר מכן כבר לא היו עם ישראל מסוגלים לשמוע את קול ה' המדבר עמם, ובקשו ממשה: "וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹוהִים פֶּן נָמוּת[1]".

לכשנתבונן בתוכנם של עשרת הדברות, נגלה דבר מאד מעניין, שיש לתת עליו את הדעת. בעוד שביחס לחלק מהמצוות המרכיבות את עשרת הדברות, אין חולק על חשיבותן ומרכזיותן; בנוגע למצוות אחרות לא היינו מעלים בדעתנו שהן תופסות מקום כה מרכזי בתורת ה'.

וננתח יותר:

מובן מאיליו ששלוש העבירות החמורות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, תכָּללנה בעשרת הדברות: 'לא יהיה לך אלהים אחרים על פני', 'לא תרצח' ו'לא תנאף'. שהרי על קיומן נצטוונו: 'ייהרג – ואל יעבור'[2].

גם מצוות השבת, שהעובר ומחלל את קדושתה חיובו במיתה, וכאילו כופר במעשה בראשית, אך טבעי הוא שתיכלל בעשרת היסודות של היהדות.

אך מה נאמר ביחס למצוות כמו איסור שבועת שווא, איסור עדות שקר, ועל אחת כמה וכמה איסור 'לא תחמוד', שעל אף אחד מהם אין חיוב מיתה או אפילו איסור כרת. מדוע ייחשבו איסורים אלו מרכזיים יותר ממצוות רבות אחרות שעליהן יש איסור כרת, כמו אכילת חלב ודם, או שחוטי חוץ ועוד. על אחת כמה וכמה נכון הדבר ביחס לאיסורים שעונשם מיתת בית דין, כמו רבות מהעריות.

בשורות הבאות ננסה להתבונן במבט שונה על עשרת הדברות, שעשוי להבהיר לנו את סיבת בחירת המצוות הללו דווקא, כאבני היסוד של תורת ה', ואידך – זיל גמור.

חמשת הדברות הראשונות – כבוד ה'

למעשה, אם נעמיק היטב במשותף לחמשת הדברות הראשונות, נגלה כי ישנה במצוות אלו השתלשלות הדרגתית בשמירה על כבוד ה':

  1. הביטוי המשמעותי ביותר לשמירת כבוד ה', הוא עצם החובה להכיר בכך שהוא אלוהי ישראל שבחר בם לעמו, ומכאן החובה לשמירת הנאמנות לברית הנכרתת אִתו.
  2. הביטוי המשני בחשיבותו לשמירה על כבוד ה', הוא האיסור להחליף את אלוהותו באלוהים אחרים. אדם שכורת ברית עם אלוהיו, ומפנה לו עורף בסגידה לאל אחר – אין לך בגידה גדולה מזו.
  3. הנשבע בשם ה' לשווא מבזה באופן בוטא את כבוד ה'. שהרי הנשבע בשם ה' נעשה כאומר: כשם שמציאות ה' קיימת לעולם, כך דבריי נכונים וקיימים. כוחה הרב של השבועה בבית הדין הוא מתוקף היותה הצהרת כבוד כלפי ה', שהדבר האמִתי והקדוש מכל שהנשבע רואה לנכון להישבע בו כדי לבטא את צדקת דבריו, הוא שמו הקדוש של ה'. מכאן שהנשבע בשם ה' ללא טעם ותוחלת, מבזה את שמו הנשגב של ה'.
  4. גם שמירת השבת מבטאת את כבוד ה'. שהרי אמרו חכמים שהמחלל את השבת כאילו כופר במעשה בראשית. כלומר שמירת השבת מבטאת את ההכרה בכך שה' הוא בורא העולם וריבונו, ומאחר והוא שבת ממלאכתו ביום השביעי, אף אנו עושים כן. חילול השבת פוגע אף הוא בכבוד ה', שהעושה כן מתכחש למלכותו של ה' על העולם.
  5. גם בכיבוד אב ואם יש ביטוי לכבוד המקום. מתוך כיבוד ההורים לומד הילד לכבד סמכות, ומפתח בנפשו משמעת וצייתנות. כלים אלו ישמשו אותו לכשיגדל, לכבד את ה' וליירא אותו. זהו שאמרו חכמים: 'הוקש כבודם לכבוד המקום'[3].

נמצאנו למדים שחמשת הדברות הראשונות מטמיעות בליבנו את כבוד ה', החל מהכיבוד הבסיסי והמהותי ביותר, עצם ההכרה בו, ועד הכיבוד העקיף ביותר – כיבוד ההורים כאמצעי לקניית רגשי החובה לכבד את ה', בלבנו.

חמשת הדברות האחרונות – זהירות מפגיעה בזולת

התעמקות במשותף לחמשת הדברות האחרונות, יביא אותנו עד מהרה למסקנה במצוות אלו ישנה השתלשלות הדרגתית בחובת הזהירות מפגיעה בזולת:

  1. הפגיעה החמורה ביותר בזולת, היא כמובן נטילת נפשו ממנו. גדיעת חייו בעודו בדמי ימיו.
  2. הפגיעה השניה בחומרתה בזולת, היא פגיעה בברית הזוגית שלו עם אשת בריתו, אשר היא כגוף אחד עימו, 'אשתו כגופו'.
  3. הפגיעה השלישית בחומרתה, היא פגיעה ישירה בבעלותו על רכושו, דהיינו גניבת רכושו ממנו[4].
  4. פגיעה פחותה ממנה היא פגיעה עקיפה ברכושו של הזולת – עדות שקר שכתוצאה ממנה חבירו מאבד את ממונו לטובת אדם אחר.
  5. הפגיעה הפחותה ביותר בזולת, היא גרימה עקיפה ומניפולטיבית לפגיעה באשת חבירו או ברכושו – החמדה. כלומר חמדת אשת חברו או ממונו אין משמעותה נטילתם ממנו בכפיה, אלא שידולו להיפרד מהם לטובת החומד. גם פגיעה מסוג זה, שלכאורה נעשית בהסכמת בעל הדבר הנחמד – אסורה.

נמצאנו למדים שחמשת הדברות האחרונות מטמיעות בליבנו את הזהירות הנדרשת מפגיעה בזולת. החל בפגיעה המשמעותית ביותר בו – נטילת נפשו ממנו. וכלה בפגיעה השולית והעקיפה ביותר – שידולו באופן מניפולטיבי להיפרד מממונו לטובת החומד.

שני הערכים הללו, שמירת כבוד ה', והזהירות מהפגיעה בזולת, מהווים את הבסיס לכל ערכי התורה הבאים לידי ביטוי במצוותיה, ועל המצוות המבטאות את הערכים הללו נכרתה הברית בסיני.


[1] שמות כ, טז.

[2] פסחים כה, ב.

[3] סנהדרין נ, א.

[4] חז"ל אמנם דרשו את הפסוק על גנבת נפשות, אך פשט הפסוק כולל את כל סוגי הגניבה למיניהם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן