חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

פרשת ויקרא וחג פורים

ספר חדש נפתח בפנינו, והספר פותח בקריאה: 'ויקרא'. אנחנו נמצאים מחוץ לאוהל מועד, להתגלות האלוקית העליונה, לענן המלא את המשכן: "ויכס הענן את אהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן, ולא יכל משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא את המשכן".ה' קורא לנו 'ויקרא אל משה', ריבונו של עולם קורא לנו לבוא, להתקרב. האדם לא יודע שאפשר לבוא, אך אם יקשיב לקול ה' הוא ישמע שהקב"ה רוצה שיתקרב.

הספר פותח בקורבנות – קורבנות מלשון התקרבות. יש מצבים שונים של התקרבות סדרים שונים של התקרבות. ישנה התקרבות פשוטה שאדם פשוט רוצה לעלות למעלה, רוצה להתעלות בכל מעשיו, בכל דרכיו ומחשבותיו – קורבן עולה.

יש פעמים שההתקרבות היא לא בצורה פשוטה כל כך. לפעמים האדם מתמודד עם מצבים מסובכים, עם נטיות שליליות שקיימות בתוכו, עם אגואיזם, עם חומרנות, עם שכחה – וגם למצבים מורכבים אלה צריך סדר של התקרבות שיראה איך מתמודדים עם נמיכות קומה שבנו – ולשם כך יש סדר של חטאת ושל אשם.

תמיד מתקרבים, לפעמים כך לפעמים אחרת, העיקר לשמוע את הקול, את הקול הקורא – הקול שיוצא מבין שני הכרובים, הקול מתפזר לכל מרחבי הנפשות.

להאמין בקול הקורא זה להאמין בעצמנו, זה להאמין במה שטמון בנו, ביכולת שלנו להתרומם, ביכולת שלנו להתעלות. בעובדה שיש קשר, שיש קרבה גדולה בינינו לבין הקודש, למרות שהקודש עליון ונשגב, 'קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו'.

השבת היא שבת זכור , בה אנו זוכרים את עמלק. עמלק הוא היסוד הכלל אנושי שממאן לתפוס שאכן  אפשר להתקרב לקודש שאכן יש קשר ביננו לבין הקודש. הוא רואה את הקשר לקודש כאויב, כסכנה לאנושות. לכן הוא רוצה להשמיד, להרוג ולאבד את עם ישראל – שכולו עדות שאפשר להתקרב.

השנה התבהר לי דבר עמוק מאד בסוד 'ונהפוך הוא', שהמהפך איננו חיצוני, אלא מהפך בתפיסה שלנו, ונקודת המהפך היא שאנו מבינים שהקב"ה רוצה אותנו וקורא לנו.

כשנודעה הגזירה יכלה אסתר פשוט להיכנס אל המלך ולבקש ממנו לבטל את הגזירה, אבל אסתר לא יודעת האם המלך חפץ בה, האם הוא קורא לה, והיא פוחדת להיכנס: "כל עבדי המלך ועם מדינות המלך יודעים אשר כל איש ואשה אשר יבוא אל המלך אל החצר הפנימית אשר לא יקרא אחת דתו להמית לבד מאשר יושיט לו המלך את שרביט הזהב וחיה ואני לא נקראתי לבוא אל המלך זה שלושים יום".

היא לא יודעת אם המלך רוצה בה, קורא לה – מי הוא המלך? "ר' יודן ור' לוי בשם ר' יוחנן : כל מקום שנאמר במגילת אסתר מלך אחשוורוש באחשוורוש הכתוב מדבר, וכל מקום שנאמר מלך סתם במלך מלכי המלכים הכתוב מדבר, ודרש" כטוב לב המלך ביין" – כטוב לבו של הקב"ה ביינה של תורה" (מדרש אבא גוריון פ"א(. והמהפך מתחיל כשהיא מגלה שהמלך מאד מאד רוצה בה, ורק רוצה לשמוע את בקשתה ורצונה, המלך מחכה לתפילתנו, הוא חפץ בנו מאד.

כמה מרגש לקרוא את הפסוקים במבט הזה: "ויהי כראות המלך את אסתר המלכה עומדת בחצר נשאה חן בעיניו ויושט המלך לאסתר את שרביט הזהב אשר בידו ותקרב אסתר ותיגע בראש השרביט, ויאמר לה המלך מה לך אסתר המלכה ומה בקשתך עד חצי המלכות ויינתן לך", אם את רוצה להתקרב, אני וודאי רוצה, כי אני אוהב אותך, ורק תבואי ורק תבקשי, עד חצי המלכות!

עוד הערה קטנה לסיום, אסתר אומרת שהיא לא באה אל המלך זה שלושים יום, מתי היא אומרת את האמירה הזאת? על פי חז"ל זה היה ביום י"ג באדר, היום שבו יצאו האגרות של המן, כלומר, מיום פורים, י"ד באדר, אסתר לא באה אל המלך, כי היא חושבת שהוא לא רוצה אותה, ואנו מתקנים את המחשבה הזאת ביום הפורים, אנו יודעים שהקב"ה אוהב אותנו וחפץ בנו, מחכה לנו וקורא לנו להיכנס ולבוא.

זה היום להיכנס אל המלך ולהתחנן לפניו על גאולתנו, על ארצנו, מדינתנו, תורתנו, כבוד ה', ולהתפלל שה' ישלח ברכה והצלחה לחיילנו האהובים, ללומדי התורה היקרים, למתנחלים האמיצים שנאחזים בכל חלקי ארצנו, לעוסקים בשליחות העצומה של החינוך, מורות ומורים, גננות ומטפלות, לעוסקים ברפואה להביא מזור לכל חולי עמנו האהוב, למפתחים את כלכלת מדינתנו ללא לאות, ולכל הפועלים להצלחת העם, התורה והארץ, וכל ישראל בכל אתר ואתר.

שבת שלום ופורים שמח מאד.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן