חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

יש לך שאלה?

להסיר את המסכות – לפרשת תרומה

בפרשת תרומה שנזכה לקרוא השבוע, אנו נכנסים לסדרה ארוכה של פרשיות העוסקות במשכן. נראה שאין דבר שתופס מקום כל כך גדול ורחב כעבודת המשכן, ולכן ההתבוננות במשכן, במצוותיו, בצורתו, בכליו, בבגדי העובדים בן, בצורות העבודה, הוא מאד משמעותי. וכבר ביארנו את הדבר בשנים עברו והבאנו שם את ההקבלה שבין אדם-עולם-משכן.

וייקחו לי תרומה, לי?

היום נתבונן בהדגשה מעניינת מאד שנמצאת בפרשתנו. כשהתורה מצווה על התרומות למשכן, ישנו תנאי יסודי וחשוב: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי", ומפרש רש"י: "ויקחו לי תרומה' – לי לשמי".

על פי פירושו של רש"י, עולה שהפסוק מדגיש שלוש פעמיים שהדברים צריכים להיות לשם שמים: "ויקחו לי", "אשר ידבנו ליבו" – שעושה את הדברים מתוך רצון טוב (כפי שמפרש רש"י: "ידבנו לבו – לשון נדבה, והוא לשון רצון טוב"), "תרומתי" – תרומה שלי, לשמי. החיוב ההכרחי לקחת את הדברים לשם שמיים דווקא, חוזר ומודגש שוב בפרשתנו בפסוק "ועשו לי מקדש".

ונשאלת השאלה מדוע דווקא במצווה זו ישנה הדגשה כה גדולה שהדברים חייבים להיעשות לשם שמים? יתר על כן, בפרשת ציצית, אותה אנו אומרים פעמיים בכל יום, כתוב "דבר אל בני ישראל ואמרת להם ועשו להם ציצית"- כביכול אומרת התורה שהלקיחה היא בשבילם, וכפי שכותבת התורה פעמים רבות שהמצוות הם לטוב לנו, ועל כן עולה ביתר שאת השאלה מדוע בפרשתנו המצווה היא "לי"?

וננסה לתת לשאלה זו שתי תשובות המתכנסות לעניין אחד:

לשם שמיים

1.אנו אומרים בתפילות השבת ויו"ט "קדשנו במצוותך", וניתן להסביר שבתפילה אנו אומרים שכאשר המצוות יהיו 'מצוותך' – מצוות של ה' יתברך – אז נזכה לקדושה. כדי לזכות לקדושה המצוות חייבות להיעשות לשם שמים, כשההסבר לכך הוא שאדם שעושה את המצוות לשם שמים חושף ומגלה שמה שבאמת נמצא בתוכו זה רצון ה', ובכך מתגלה שהשכינה שורה בתוכנו.

בכל המצוות, אם האדם לא יעשה אותן לשם שמים אז האדם אמנם קיים את המצווה אך היא מלווה בחיסרון. לעומת זאת במצוות בניית המשכן, שכל עניינה הוא השראת השכינה, אם הדברים לא נעשים לשם שמים הרי שהעיקר חסר מן הספר. כל עוד ליבנו לא פתוח ורוצה ומשתוקק להשראת השכינה הרי שלא תהיה לא קדושה ולא שכינה.

וכפי כותב ריה"ל "כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו'- רוצה לומר כי ירושלים אמנם תיבנה כשייכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף עד שיחוננו אבניה ועפרה"- בכדי לזכות בבניין המשכן והמקדש יש צורך באהבה וברצון אדיר של ישראל.

בהזדהות מוחלטת

2.כל מצווה ניתן לקיים ולצאת ידי חובה באופן בסיסי בלא רצון וכוונה מיוחדים, אלא די בכוונה בסיסית לקיים מצווה. אך כשאנו בונים את המשכן ואת בית המקדש, אנו רוצים כביכול לקיים הכנסת אורחים, להכניס את השכינה לעולם, וכפי שבמצוות הכנסת אורחים, אם אדם לא אוהב ורוצה בכל ליבו להכניס את האורח, לשמח אותו, לקבלו באהבה, המצווה כולה נבובה וחסרה. כך גם אצלנו, כשרוצים לקבל את הקב"ה כביכול בעולם, חייבים אנו לפתוח את ליבנו ולרצות באמת לקבלו ולכבדו.

מהותו של בית המקדש

משתי תשובות אלו עולה שעניינו של בית המקדש ובנייתו האמיתית היא מתוך האהבה העצומה לקב"ה, וכפי שכותב שלמה המלך בשיר השירים "תוכו רצוף אהבה מבנות ירושלים". עניינה של האהבה הוא החיבור השלם, הקישור המלא, ההזדהות המוחלטת.

בית המקדש הוא המקום בו יש הזדהות מוחלטת של עם ישראל עם הערכים האלוקיים. לא לחינם בית המקדש נקרא "בית אלוקי יעקב" (כפי שאומרת הגמרא (פסחים פח.) "אמר רבי אלעזר: מאי דכתיב 'והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלוקי יעקב', אלוקי יעקב ולא אלוקי אברהם ויצחק? אלא לא כאברהם שכתוב בו 'הר'… ולא כיצחק שכתוב בו שדה'… אלא כיעקב שקראו 'בית', שנאמר 'ויקרא את שם המקום ההוא בית א-ל").

יעקב הוא איש תם. עניינה של התמימות והשלמות הינה הזדהות מוחלטת בין מעשי האדם, רצונותיו, רגשותיו ומחשבותיו. אנחנו מצווים "תמים תהיה עם ה' אלוקיך", להיות שלמים עם ה', לאהוב את ה' בכל לבבנו, בכל נפשנו ובכל מאודנו.

זהו עניינם המיוחד של המשכן ובית המקדש, ולכן גם התרומות לבניינם, ניתנות בלב שלם מתוך רצון אמיתי לחיבור והזדהות, מתוך רצון שלם לשם שמים.

לא לחינם נקרא בית המקדש "בית". בית הוא המקום בו האדם מרגיש בבית. בית הוא המקום שאליו מרגיש האדם הכי הרבה שייכות וקשר.

כשאנו רוצים לחדש ולבנות את בית המקדש אנו צריכים להביא את עצמו למצב שהערכים האלוקיים, המוסר האלוקי, האידיאלים האלוקיים, התורה והמצוות יהיו כולם שייכים אלינו, שנרגיש איתם בבית.

בית המקדש הוא המקום בו האדם זוכה להיות ממש עצמו, בלי חציצה, בלי מסכות, תמים.

נכנס יין יצא סוד

אנו יודעים שתכונת התמימות מופיעה באופן נפלא ומרגש אצל ילדים. תום הילדות. לילד אין פנים וחוץ, פיו וליבו שווים. הוא שמח באמת, מתרגש באמת ובוכה מעומק הלב על כל פגיעה. לכן בתוככי המקדש, בקודש הקודשים, מעל לארון, ניצבים שני הכרובים, (על פי הגמרא פירוש המילה כרוב הוא "כרביא" – כתינוק). בתוך קודש הקודשים ניצבים שתי תינוקות, שני ילדים תמימים שאוהבים אהבה שלמה וקדושה, כדי לומר שזו תכליתו של כל המקדש, להצליח לאהוב באמת, בהזדהות מוחלטת.

חלק מהמתיקות של חודש אדר הינה היכולת לחשוף את אשר בליבנו באמת. נכנס יין יצא סוד. שהאדם שותה את היין הוא זוכה להוציא את מה שבליבו, לגלות את אהבתו התמימה לתורה ולמצוות, לרבותיו ולחבריו, לאשתו לילדיו.

אשרי מי שזוכה לא לחסום את עצמו, לא לשמור על המסכות, אלא להיות תמים ופשוט, בחודש הזה בכלל, ויום הפורים בפרט, ולהתמלא באהבה כפי שהסברנו וכפי שכותב רבי שלמה אלקבץ ב'מנות הלוי' שכל עניינם של מצוות הפורים הוא להרבות אהבה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן