חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

מצווה גדולה מתורה – לפרשת וירא

פרשתנו פותחת בביאת שלושת האנשים-המלאכים לאברהם אבינו. ודברים רבים אפשר ללמוד מפרשה זו, הן בנוגע לצורת קיום המצוות, והן בנוגע לדמותו של אברהם אבינו, ואנו ננסה להתמקד בנקודה אחת שהיא אולי הדבר התמוה ביותר בפרשתנו.

חז"ל דורשים בגמרא (שבת קכז.) על הפסוק "ויאמר ה' אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדך" ש"אמר רב יהודה אמר רב: גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני שכינה…".- כלומר, חז"ל דורשים שהאמירה 'ויאמר ה"' היא אמירה של אברהם אבינו לקב"ה הנגלה אליו, שכן בתחילת הפרשה כתוב "וירא אליו ה' באלוני ממרא", ואזי כעת אברהם מבקש מהקב"ה, אחר שנשא את עיני וראה שלושה אנשים ניצבים עליו, שימתין ואברהם אבינו ילך ויקבל את פני האורחים.

והדבר קשה שהרי אברהם אבינו נמצא בשעה הכי גדולה ונשגבה אליה יכול בן אנוש להגיע, הקב"ה מתגלה אליו ושואל בשלומו, והוא עוזב זאת כדי להקביל את פני אורחיו?!

מטרת המצוות

יתרה מזאת, הרי ניתן לומר כי כל מטרת המצוות הינה להגיע לשיא המתואר בגמרא (ברכות יז.) "מרגלה בפומיה דרב: לא כעולם הזה העולם הבא, העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה…".- וכאשר אברהם אבינו מגיע לשיא הזה ומקבל פני שכינה הוא עוזב זאת כדי לקיים עוד מצווה?

והתשובה היא, כפי שאנו אומרים פעמים רבות, טמונה בעצם השאלה. חז"ל מחדשים לנו שבניגוד לתפיסות מסוימות ביהדות, שהעיקר לא מונח בתענוג הרוחני לו יזכה האדם אלא דווקא בתיקון העולם.

מטרת התורה ומצוותיה היא לא שהאדם יגיע לעולם הבא כדי לזכות להנות מזיו השכינה, אלא שהאדם יביא את העולם הזה לעולם הבא, וכתחילת דבריו של רב (שהובאו לעיל), צריך להגיע למצב בו לא תהיה קנאה, שנאה ותחרות.

ההנאה מזיו השכינה תהיה תוצאה מתבקשת של הגעת העולם למצבו המתוקן. ולכן אין שום עניין לדלג לתוצאות, אלא העיקר הוא להביא את העולם למצב בו יוכל לזכות לכך.

לראות את האורחים

אברהם אבינו יודע את הסוד הזה והדבר המופלא איננו העובדה שהוא מבקש מהקב"ה להמתין אלא העובדה שאברהם אבינו בכלל הצליח לראות את האורחים. גדולתו של אברהם היא שגם בעת שהקב"ה נגלה אליו הוא ממשיך להסתכל מארבעת פתחי אהלו ולחפש מה הוא יכול לתקן ולשפר והיכן הוא יכול לגמול חסד בעולם.

כמה נפלא לקרוא את הפסוקים אחרי ההבנה עליה עמדנו. "וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח האוהל כחום היום, וישא עיניו וירא והינה שלושה אנשים ניצבים עליו…". שבחו של אברהם אבינו הוא בכך שהקב"ה נראה אליו בזכות שהוא יושב פתח האוהל, וכפי שמביא רש"י "לראות אם יש עובר ושב ויכניסם בביתו" וניסיונו של אברהם אבינו הוא שאף על פי שהקב"ה נראה אליו "וישא עיניו וירא"- הוא ממשיך לשאת את עיניו ולהתבונן.

שתי דרכים לפגוש את השם

ואולי אפשר וצריך להוסיף עוד קומה. ישנם שתי אפשרויות להיפגש עם הקב"ה. אפשרות אחת היא האפשרות הרוחנית המופיעה על ידי לימוד תורה, ובדרגותיה העליונות על ידי רוח הקודש והנבואה. האפשרות השנייה היא להיפגש עם הקב"ה דרך הבריאה, כדברי מרן הרב קוק זצ"ל במאמרו 'צימאון לאל חי':

"צריך להראות את הדרך איך נכנסים אל הטרקלין- דרך השער. השער הוא האלוקות המתגלה בעולם בכל יופיו והדרו, בכל רוח ונשמה, בכל חי ורמש, בכל צמח ופרח, בכל גוי וממלכה, בים וגליו. האלוקות העליונה, שאנו משתוקקים להגיע אליה, להיבלע בקרבה, להיאסף אל אורה ואין אנו יכולים לבוא למידה זו של מילוי תשוקתנו, יורדת בשבילנו אל העולם ובתוכו, ואנו מוצאים אותה ומתענגים באהבתה, מוצאים מרגוע ושלום במנוחתה. ולפרקים תפקדנו בברק עליון מזיו של מעלה מאור עליון שמעל כל רעיון ומחשבה. השמים נפתחים ואנו רואים מראות אלוקים".

מרן הרב קוק מגלה לנו שהדרך הראשית והמרכזית להתקשר לקב"ה היא מתוך העולם, והגילוי הגדול ביותר בעולם הוא כמובן האדם, ולכן מי שמקבל אורחים, מי שרואה את הטוב והעוצמה, את המידות והתכונות שבכל אדם הוא זה שנפגש עם הקב"ה באופן תמידי, שהרי העולם זמין לנו כל הזמן.

יתר על כן, אברהם נפגש עם הקב"ה באופן היותר מוחשי וממשי. זוהי הצורה הקבועה להיפגש עם הקב"ה. ונכון שישנה עוד צורה שמגיעה לפרקים, כדברי הרב קוק זצ"ל, והיא לראות 'מראות אלוקים'. אלא שתדיר ושאינו תדיר- תדיר קודם, והאופן הקבוע, הממשי והמוחשי קודם לאופן הרוחני, העליון והארעי.

וכך כותב המהר"ל אפילו באופן חריף יותר: "פרוש, הכנסת אורחים לכבוד האדם האורח שהוא נברא בצלם אלוקים, ודבר זה נחשב ענין אלוקי, והוא מתחבר לגמרי אל צלם האלוקים הזה, והוא יותר מקבלת שכינה, כי אין חבור אל השכינה".

הדרך הסלולה להתקרב להשם

כמדומה שרובנו עוד לא זכינו להקבלת פני השכינה, אבל כולנו מסוגלים להתבונן בטוב האלוקי הקיים בעולם. רבים מחפשים את ההתקשרות עם הקב"ה ומנסים בדרכים שונות ומשונות להגיע לכך. ואנחנו צריכים לזכור שיש דרך סלולה, גדולה ורחבה בה כולנו יכולים ללכת והיא לראות את החוכמה האלוקית במציאות, בכל אדם שאנו פוגשים, וכל שכן בכל חברה ותנועה, בכל תופעת טבע. ואם אכן כך נעשה נזכה למה שמבקש אברהם אבינו, "ויאמר ה' אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדך".- הגם שאני הולך לקבל אורחים לא יהיה בכך התנתקות או הפרדות מגילוי השכינה העליונה, אלא להפך, הקב"ה יהיה איתי ולא יעבור מעליי.

לבייש מלאכים

על פי דברינו אלה יש להסביר מדרש תמוה (שמות רבה כח,א) שאומר:

באותה שעה (שעלה משה למרום לקבל את התורה) ביקשו מלאכי השרת לפגוע במשה, עשה בו הקב"ה קלסטרין של פניו של משה דומה לאברהם, אמר להם הקב"ה אי אתם מתביישין הימנו לא זהו שירדתם אצלו ואכלתם בתוך ביתו, אמר הקב"ה למשה לא ניתנה לך תורה אלא בזכות אברהם, שנאמר 'לקחת מתנות באדם', ואין אדם האמור כאן אלא אברהם שנאמר 'האדם הגדול בענקים'…"

– ולכאורה יש להבין מדוע מלאכי השרת צריכים להתבייש מאברהם אבינו רק מפני שאכלו אצלו?

אלא שעל פי דברינו התשובה מובנת. המלאכים יכולים להלל ולשבח את הקב"ה אך ורק ברוחניות, באופן הראשון שהזכרנו, אך אברהם אבינו הוא זה שהמלאכים אכלו אצלו, הוא היודע לראות את הקב"ה בתוך המעשים של העולם הזה, הוא היכול לקחת אוכל גשמי ולהצליח להאכיל בו מלאכים – כשהמשמעות של הדבר היא ההצלחה לגלות את הצד האלוקי שבאוכל. וכיוון שהמלאכים לא מסוגלים לעשות את הקידוש ה' הזה הם מתביישים בכך.

יהי רצון שנזכה לבייש את המלאכים ולפעול לגילוי שכינה בארץ. ודווקא בימים אלו של בחירות לראות את הטוב האלוקי שבכל אחד ואחד ולקלוט אותו לקרבנו בהכנסת אורחים חמה ומלבבת

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן