חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

יש לך שאלה?

פרשת קרח – הדשא של השכן ירוק יותר? נניח, אז מה?

עיקר עיסוקה של פרשתנו היא במחלוקתו של קרח. יסודה של כל מחלוקת שאיננה לשם שמים היא בחוסר היכולת של האדם לשמוח בתפקידו ולקבל בענווה ובשמחה את ייעודו, ומתוך כך מתעוררת קנאה לאחרים ולתפקידיהם ומתוך כך באה המחלוקת.

וכך גם אצלנו, שהדבר שעורר, על פי חז"ל, את קרח להתחיל את כל המחלוקת הייתה הרגשתו שלא קיבל את התפקיד הראוי לו, שהרי לנשיאות שבט לוי התמנה אליצפן בן עוזיאל שהיה בן הזקונים של קהת ולא קרח שהיה בכורו של יצהר (היה בנו השני של קהת). חוסר היכולת של קרח לשמוח בתפקידו כלוי, ומחשבתו שמיועד וראוי לו תפקיד אחר, גבוהה יותר, כנשיא שבט, הוא שגרם לו לקנא באליצפן ולבוא לידי מחלוקת.

הדבר המופלא הוא שלעיתים אדם יכול לקנא גם כאשר לא ברור כלל שחלקו קטן או פחות מזה של האדם בו הוא מקנא. דוגמא לכך אנו מוצאים בסוף הפרשה, שם הכוהנים והלווים זוכים לטובות הנאה מרובות וכידוע חלק מטענותיו של קרח היו על המתנות המרובות שקיבלו הכהנים, ועל העושק שכביכול הם עושקים את עם ישראל.

וכך לשון המדרש: "התחיל לומר ליצנות ואומר להן, אלמנה אחת הייתה בשכונתי ועמה שתי נערות יתומות והייתה לה שדה אחת, באתה לחרוש אמר לה משה 'לא תחרוש בשור וחמור יחדיו', באתה לזרוע אמר לה משה 'שדך לא תזרע כלאים', באתה לקצור ולעשות ערימה אמר לה 'הניחי לקט שכחה ופאה', באתה לעשות גורן אמר לה 'תני תרומה ותרומת מעשה ומעשר ראשון ומעשר שני', הצדיקה עליה את הדין ונתנה לו. מה עשתה? מכרה את השדה ולקחה שני כבשות ללבוש מגיזותיהן וליהנות מפירותיהן, כיוון שילדו בא אהרן ואמר לה תני לי את הבכורות… הצדיקה עליה את הדין ונתנה לו. הגיע זמן גיזה וגזזה אותן, אמר לה תני לי ראשית הגז… אמרה אין לי כוח לעמוד באיש הזה, הרי אני שוחט אותן ואוכלתן. כיון ששחטן אמר לה 'תני לי הזרוע והלחיים והקיבה, אמרה לו 'אפילו ששחטתי אותן לא ניצלתי מידו, 'הן עלי חרם', אמר לה 'תנה לי שכך אמר הכתוב 'כל חרם בישראל לך יהיה', נטלה והלך לו, הניחה בוכה היא ושתי בנותיה. אריך כדין הא ביזתא עלובתא (כשר וטוב כזה לעשוק העלובים), כך הם עושים ותולין בהקב"ה…".

מנגד נראה כי היו גם כוהנים שהתמרמרו על כך שהם לא מקבלים חלק ונחלה בארץ. ולכן צריך הקב"ה לומר לאהרון "ויאמר ה' אל אהרון בארצם לא תנחל וחלק לא יהיה לך תוכם, אני חלקך ונחלתך בתוך בני ישראל". כלומר, אל תתמרמרו ותקנאו בכך שאתם לא מקבלים חלק ונחלה בארץ שכן "אני חלקך ונחלתך".

אפשר לבאר שזוהי גם הסיבה בגינה קרח ועדתו נבלעו באדמה, שהרי, כפי שאמרנו, הבעיה היסודית של קרח הייתה חוסר שמחה במקומו, חוסר הכרה שמקומו הוא באמת מקומו הראוי לו ולא מקום אחר, ולכן עונשו היה שהאדמה- שהיא מקומו של האדם- תפתח את פיה ותבלע אותו ואת כל עדתו.

גם בימינו אחת הבעיות החמורות ביותר היא חוסר היכולת של האדם לשמוח בתפקידו ובמקומו. הנשים מקנאות בתפקידם של הגברים, והגברים מקנאים בתפקיד הנשים. אדם רגיל עובר כמה וכמה מקומות עבודה, ועושה הסבות מקצועיות ושינויים לרוב. אחוז הגירושין עולה בהתמדה. אנשים מחליפים מקומות מגורים, מכוניות ורהיטים בתדירות גבוהה. ואולי החמור מכל אלה הוא השימוש בתרופות נגד דיכאון שהופך להיות נפוץ כמעט כמו השימוש באקמול.

כל אלה נובעים מכך שהאדם לא שמח במה שיש בו ובמה שיש לו, בתפקידו ובייעודו, וכל הזמן לוטש עיניים למה שיש לחברו .

אין ספק שהשפעה רבה ומזיקה על בעיות אלו הם עולם הפרסום והשיווק שמדגיש באופן תמידי את מה שכביכול חסר לאדם ונוטע בו תחושה עמוקה שאם לא יקנה וירכוש דברים מסוימים הוא לעולם לא יהיה שמח ומאושר.

בנוסף, גם התקשורת מציבה מודלים של חיים שגורמים לאדם לקנא ולרצות להיות כמותם, כך שכולם שואפים להיות נוצצים, זוהרים ומפורסמים.

מתוך פרשת קרח צריך האדם ללמוד לשמוח בעצמו, להוקיר ולהעריך את תפקידו, להיות מאושר בילדיו, לאהוב יותר את אשתו ולומר 'אשרינו, מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו'.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן