חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

יש לך שאלה?

פרשות תזריע-מצורע – הצרעת, הקורונה והבדידות

בפרשת השבוע אנו עוסקים בנגעי העור, נגעי הבגדים ונגעי הבתים.

הנגעים הם קריאת כיוון ששולח לנו הקב"ה כדי לכוון את מעשינו, דיברנו ומחשבותינו. לכן פתיחת הדיבור בנוגע לצרעת הבית היא חגיגית: "כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נתן לכם לאחזה ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם" – כי רק בארץ אשר עיני ה' אלוקיך, רק בארץ ישראל שהדר בה דומה כמי שיש לו אלוה, זוכים להופעה אלוקית שמדברת עימנו.

אין מקרה בעולם, וגם מה שנראה אקראי למעשה מתוכנן על ידי הקב"ה. לכן חובה גדולה עלינו להתבונן  בענווה על המציאות, ולהתפלל ולקוות שנזכה להבין את האמירה האלוקית אלינו. כך בימים ההיסטוריים בהם אנו נמצאים, וכך גם בפרשת השבוע שלנו.

המצורע – דובר הלשון הרע – מקבל צרעת, ומוצא מחוץ למחנה בסוג של הסגר וריחוק חברתי: "והצרוע אשר בו הנגע, בגדיו יהיו פרומים וראשו יהיה פרוע, ועל שפם יעטה, וטמא טמא יקרא. כל ימי אשר הנגע בו יטמא, טמא הוא. בדד ישב, מחוץ למחנה מושבו"

העונשים בתורה לא באים להכאיב אלא לרפאות, לבנות ולתקן. מה התהליך הנפשי שעובר על המצורע בהיותו יושב בדד? מה רצתה התורה שיבנה בו בימים הבדידות האלה?

המצורע בהיותו בתוך המחנה, בתוך החברה, ראה את הרע ואת השלילה, הוא ניצל את קשריו החברתיים, את האמון שנתנו בו חבריו וידידיו, כדי להכפיש ולפגוע, כדי לצער ולהעליב. מה הוביל אותו לנהוג כך? – אולי הקנאה קיננה בליבו וגרמה לו להקטין את הסובבים אותו, כדי לא להרגיש את קטנותו? אולי תחרות גלויה או סמויה על ה'מקום הראשון' היא הובילה אותו לנסות להעמיד את עצמו במקום גבוה על ידי הורדת האחרים? אולי ההתכבדות בקלון חברו הייתה דרכו למצוא את מקומו בחברה?

המקום הנפשי של האדם שדרך גדילתו היא על ידי הקטנת אחרים, היא דרך של אדם שלא רואה את הדרך הנכונה והטובה למצוא את מקומו. הדרך הנכונה היא על ידי הבאת ברכה וטובה לעולם, על ידי עשיית טוב וחסד, על ידי הגדלת והעצמת כל מי שסביבו; שככל שהאדם מגדיל את אלו שסביבו, מעניק להם ועושה טוב, כך הוא זוכה למקום יותר גדול וחושב בעולם.

הלשון הרע איננו מתחיל בדיבור על אחרים, אלא בלשון הרע פנימי וארסי בתוך ליבו של האדם – לשון הרע על עצמו – שהאדם חושב את עצמו לא יוצלח, חסר יכולת, בעל חסרונות ובעיות רבות, וכשאלו התחושות המקננות בליבו, ממילא הוא מתמלא בקנאה. והקנאה מקטינה עוד יותר את סיכוייו לבנות את חייו, שהרי מחשבתו ורגשותיו עסוקים בבחינת הפגמים המצויים אצל אחרים, וזאת במקום להיות ממוקד במה הוא יכול לתקן ולשפר, במה הוא יכול להביא ברכה וטובה ולהועיל.

אדם שמדבר לשון הרע – גם שהוא בתוך המחנה הוא בעצם לבד, אין לו את האחווה הנדרשת כל כך כדי לבנות חברה טובה, אין בו את האהבה, את החסד, את האיפתיות ואת האמפטיה לסביבתו.

מחוץ למחנה המצורע מקבל תמונה אמיתית לחייו שלו עד כה. האיש שתמיד היה בודד כי בחר לקנא ובחר לשנוא, מגלה מהי בדידות. האיש שכשהיה קרוב מדי לאחרים, התחרה בהם וחרש עליהם רעה – יכול כעת מרחוק לרכוש מבט אחר ומדויק יותר. לפתע, הוא ימצא כי החברה חסרה לו, געגועיו לבני אדם יאפשרו לו לראות כי היו בסביבתו אנשים טובים שבמרירותו הוא סירב להכיר בערכם. נכון, הם לא היו מושלמים, אבל כל הון שבעולם היה נותן עתה על מנת לשוב למחיצת האנשים בעלי החסרונות הללו… חווית הבדידות תבעיר בו את התשוקה לקשר, לאמון, לאהבה; הוא יגלה כמה תלישות יש בחיים בהם הוא חי לעצמו, כי "כשאני לעצמי מה אני…". כאב הבדידות יעמיק בו את הצורך לשוב ולהיות אבר מאבריה של האומה. המרחק מן ההמון הסואן וממלחמת המעמדות מאפשר לו להביט אחרת על המתרחש, לנתח דברים בנינוחות, לגלות כמה הבל מצוי במרדף הגאווה והכבוד. אירועים שתפחו לממדים מבהילים בתוך המחנה, ישובו לגודלם האמיתי בעיני המתבונן בהם מן המרחק.

תהליך נוסף שעובר המצורע שנדחה אינו קשור אל סביבתו כי אם אל נפשו פנימה. כאמור, לשון הרע נובע לרוב מקנאה ותחרות, פרי ראיית האדם את עצמו באור שלילי; שכיוון שאינו מוצא את ערכו בהביטו פנימה, הוא פונה להילחם על מקומו בהינף לשון החוצה. בדד, מחוץ למחנה, הוא נאלץ להתחיל להתבונן על חייו פנימה; לא לקנות את משמעותו ומקומו ממה שחברה חושבת ואומרת, אלא לזהות את המקום האמיתי שלו. מחוץ למחנה הוא מוצא עצמו תלוי תלות מוחלטת בעמלו שלו, שכן איש לא ידאג לו, איש לא ישלים חסרונו, וכורח המציאות יאלצו לעשות, לעמול ולהתאמץ. על מנת לשרוד יהא עליו להאמין בכוחותיו שלו, כוחות שבתוך המחנה סירב להאמין כי הם מצויים בו. מחוץ למחנה הוא יגלה את עצמו מחדש, פנים חדשות שלא הכיר מעולם יצוצו לפתע, פנים של מי שיצליח בעמלו ולא ייאלץ מעתה לסלול את דרכו על ידי מפלתם של אחרים. ולאחר שחווה על בשרו טעמה של בדידות מתובלת עם געגוע לחבריו והכרה ביכולתו להצליח הוא יכול לשוב למחנה – טהור הוא!

בימים אלו כולנו מסוגרים בביתנו, וזו הזדמנות מופלאה ונדירה לבחון את יחסנו עם החברה, את יחסנו עם העבודה, ולבחון את האיזונים בין חברה, עבודה ומשפחה, לחשוב היטב מה חשוב ומה פחות חשוב, מה חסר לנו ומה דווקא טוב שירד. אנו נדרשים לבנות את השמחה במשפחתנו, את העוצמה הפנימית שלנו, בחגים שעברנו, חג הפסח, חוה"מ ושביעי של פסח, ביום העצמאות הזה – בונים את השמחה ואידאליים העצמאיים שלנו כמשפחה. אנחנו אחראיים ליצור שמחה ואווירה, תוכן ומשמעות בביתנו.

יהי רצון שהאתגר והשליחות שהקב"ה נתן לנו בימים מיוחדים אלו, עוד ישפיע טוב וברכה, לשנים רבות!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן