שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

והריקותי לכם ברכה – לפרשת בהר

"וכי תאמרו מה נאכל בשנה השביעית הן לא נזרע ולא נאסוף את תבואתנו –
וציויתי את ברכתי לכם בשנה השישית ועשת את התבואה לשלוש השנים…"

פירש ר' זושא מאניפולי –
שבאמת אם לא היו אומרים כן, היתה תבואה הרבה ושובע בעולם בשנה השביעית גם בלי שום ציווי מאת ה' יתברך על הברכה,
אולם אם תאמרו "מה נאכל" וכו' אזי בהכרח שה' יתברך יצווה את ברכתו.

קשה היא שנת השמיטה לעובד האדמה. הוא ואדמתו בטלים ממלאכה ומיצירת פירות. על כן דורש הספרא: "וכי תאמרו – עתידים אתם לומר". אין זו אפשרות תיאורטית, אלא שאלה וודאית שתתעורר בלב כל חקלאי העומד בטל מול שדהו. אדם שרגיל לעבוד למחייתו מצווה לפתע לעזוב את מלאכתו וספקות מתעוררים בקרבו כיצד זה יוכל להתפרנס ולהביא אוכל לביתו. גבורה גדולה היא לאדם לעמוד כך באפס מעשה אל מול שדהו וכרמו היבשים. "גיבורי כח עושי דברו" – כך מכנה המדרש את החקלאים המקיימים את מצוות השמיטה כהלכתה.

בדרך כלל לא נוהגת התורה להאריך בתיאורים, בוודאי שלא במשפטי שאלה מפורטים. והנה כאן, מאריכה התורה בשאלת חקלאי ארץ ישראל ובתשובת ההרגעה שעונה להם הקב"ה. פירוט רב זה אומר דרשני.

יש שמציינים את ישראל לשבח – תענוג גדול הוא לאדם כשהוא נהנה מיגיע כפיו, וטרודים הם ישראל מכך שייאלצו לאכול משל אחרים, או מחסדו של הקב"ה – בחינת "נהמא דכיסופא". על כן, באה התביעה "מה נאכל, הן לא נזרע" ואין אנו מעוניינים כלל במעשי צדקה וחסד אלוקיים. על כן מבטיח להם הקב"ה שהם יהנו מיגיעם, בכך שכבר בשנה השישית, בעוד הם עובדים באדמתם, ישלח הקב"ה את ברכתו בעמלם ויגיעם – כך יוכלו הם להנות מיגיע כפם שלהם.

אך ר' זושא, כפרשנים רבים אחרים, רואה בשאלת ישראל פגם מסויים בביטחונם בריבונו של עולם. וכי הקב"ה היה מצווה על בניו אהוביו לשבות בשנה השביעית והיה מותיר אותם מזי רעב ללא כל מאכל שנה שלימה? על כן מאריכה התורה לפרט את השאלה והתשובה, שכן היא רואה בכך בעיה. אילו לא היו שואלים, אין ספק שהארץ היתה נותנת ברכתה בשפע רב. המערכת הטבעית איננה נזקקת לציווי אלוקי מיוחד, ומותאמת היא לארץ השובתת בשמיטה. אך במידה ואתם מסופקים ושאלות אמוניות אוכלות בכם, הקב"ה "נאלץ לטרוח" לצוות את ברכתו.

בדיוק את אותו הרעיון כותב גם אחיו של ר' זושא, ר' אלימלך מליז'נסק, בפרשתנו, בספרו "נועם אלימלך":

"היות שהתורה יצאה בכאן מדרכה, שדרך הקרא לכתוב איזה ייתור לשון בפסוק אפילו אות אחת ועל ידי זה מתורץ כמה קושיות, אבל הקושיא לא נכתב בעצמה בתורה – וכאן נכתבה הקושיא בתורה! וטוב היה שלא לומר כי אם "וציויתי את ברכתי
" וממילא לא יקשה שום אדם לומר "מה נאכל"?
… וזה הוא: 'וכי תאמרו…' וגו', שהתורה מלמדת לאדם דרכי ה' שיהיה שלם בבטחונו על אלוקיו ולא יאמר כלל 'מה יאכל', כי כאשר חלילה יפול מן הבטחון לחשוב מה יאכל, הוא עושה פגם חלילה בשפע ומטריח כלפי שמיא לצוות מחדש, "וכי תאמרו" – כאשר תאמרו כך, ואז תטריחו אותי – "וציויתי את ברכתי…" אלא לא תתנהגו כך, ותבטחו בה' בכל לבבכם, ואז תלך השפע בלי הפסק כלל, תמיד לא יחסר כל בה".

כל ניסיון לתהות על הפרנסה בעקבות מצווה שה' מצווה אותנו מורה על חוסר ביטחון, ומקטין את החסד האלוקי הטבעי, גם אם הקב"ה בסופו של דבר "ייאלץ" לצוות את ברכתו באופן מלאכותי יותר. ישנה מערכת טבעית-אלוקית, שעל ידה מפרנס הקב"ה את ברואיו, ובדרך זו יש לחנך את היהודי המאמין – ביטחון מוחלט בשפע האלוקי.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן