שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת ויגש – בין יהודה ליוסף

בתחילת הפרשה אנו נקרא על המפגש בין יהודה ליוסף בעניינו של בנימין. המעניין הוא, שמעבר לפשט הפסוקים, חז"ל מתארים את מפגשם כמאבק בין מלכים הכועסים אחד על השני, כפי שנאמר (בראשית רבה צג ב):

(תהילים מח) 'כי הנה המלכים נועדו עברו יחדיו', 'כי הנה המלכים' – זה יהודה ויוסף, 'עברו יחדיו', זה נתמלא עברה על זה, וזה נתמלא עברה על זה…".

מאבק אידאולוגי

תיאורם כמלכים הוא לא חיצוני, אלא בא לתאר רעיון עמוק. מלכות אינה 'תפקיד', אלא מבטאת מדיניות ואידאולוגיה, כך שהמאבק בין יהודה ליוסף הוא בעצם מחלוקת על תפיסת עולם בישראל.

–          צדיק יסוד עולם

יוסף הוא בבחינת 'צדיק סוד עולם'. כלומר, אדם שאינו פורש מהעולם, אלא אדרבא! הוא מעורה בעולם ברמה הגבוהה ביותר, ובכל זאת מצליח לקדש את כוחותיו הגופנים למען מטרות רוחניות. יוסף נמצא וחי במצרים שהזימה הייתה דומיננטית בתרבותה, ולמרות שהתנאים היו לרעתו, הוא הצליח לשמור על טהרתו, ועוד לשמש כמנהיג הכלכלי של האימפריה.

העיסוק בכוחות החומר נמשל ל'משחק באש'. באותה מידה שניתן באמצעות האש לייצור דברים מדהימים, כך ניתן חלילה להיכוות ולהיפצע. ויוסף, משמש כדמות מופת שיכלה לצלוח את האתגר המורכב.

–          הקודש פנימה

מנגד, יהודה הוא בבחינת 'הקודש פנימה'. כלומר, אדם שעוסק בייעודו הרוחני מבלי להתעסק בחומר. החיבור העמוק לצד הרוחני מהווה את הסיבה שגם כאשר שבט יהודה נופלים, הם יכולים לקום ולשוב בתשובה. כך עשה יהודה לאחר מעשהו עם תמר, וגם דוד הקים את תשתית התשובה לאחר המפגש עם בת שבע. זאת, בניגוד לעכן מבני בניו של יוסף שלא הודה מיד לאחר חטאו.

משיח בן דוד ומשיח בן יוסף

ניתן להמשיל את יוסף ויהודה לגוף ורוח: יוסף – הגוף, יהודה – הנשמה. שני יסודות מושכים את האדם לכיוונים מנוגדים, בין החוץ לפנים, בין הקודש לחומר. מאבק שמתחיל מרגע לידת האדם ועד החזרת נשמתו לבורא.

מעניין לגלות כי גם בגאולת ישראל אנו מוציאים את החלוקה הזאת המתבטאת בשני סוגי משיחים: משיח בן יוסף ומשיח בן דוד.

משיח בן יוסף – מבטא את הצד הלאומי, החומר של תקומת ישראל במסגרת מדינית, הרצון להיות מדינה ככל יתר העמים. כך ניתן להבין את חזון יחזקאל הנביא, שראה עצמות יבשות המתחברות לדמות אדם.

משיח בן דוד – מבטא את התעודה המוסרית של עם ישראל, את הייחודיות של 'עם לבבד ישכון', הוא הנשמה שמחייה את העצמות האלו.

יהודה ואפרים לעץ אחד

כשם שגוף ללא נשמה לא יכול להתקיים, כך נשמה ללא גוף אינה יכולה להיות נוכחת בעולם הזה. אדם שלם צריך את שני היסודות, וכך גם גאולת העולם תגיע רק בהשלמתם.

ועל כך התנבא יחזקאל (לז)

"וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל <חברו> חֲבֵרָיו וּלְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל <חברו> חֲבֵרָיו: וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְךָ לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ: וְכַאֲשֶׁר יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ בְּנֵי עַמְּךָ לֵאמֹר הֲלוֹא תַגִּיד לָנוּ מָה אֵלֶּה לָּךְ: דַּבֵּר אֲלֵהֶם כֹּה אָמַר אֲ-דֹנָי ה' הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל <חברו> חֲבֵרָיו וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי".

שבת שלום

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן