שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת לך לך – בתנועה מתמדת

דבר השם הראשון לאברהם

הדיבור הראשון לישראלי הראשון הינו 'לך-לך', ובדיבור זה טמונה כל השליחות של עם ישראל בעולם.

'בעל הטורים' מדגיש את חשיבות דיבור זה ומשווה האמירה של "ויאמר ה' אל אברם לך-לך" לאמירה האלוקית הראשונה "ויאמר אלוקים יהי אור", וזו לשונו: "פתח באמירה, בלשון שנברא בו העולם, שבעשרה מאמרות נברא העולם, וכולו לא נברא אלא בזכות אברהם. לכך כתיב עליו 'מאמר'".

וכפי שאמירת 'ויהי אור' היא הכיוון הכללי של העולם מבריאתו ועד עתה, שרצה הקב"ה להאיר לבני האדם ולהוסיף אור וטוב בעולם. כך גם יצירת עם ישראל היא היצירה שעל ידה העולם יזכה לקבל את כל הטובות ונפלאות, את כל האור האלוקי שיואר לעולם.

תפקידו של עם ישראל

לאור זאת עם ישראל חייב לפעול ללא הרף בכדי להביא את האור האלוקי האין סופי לעולם. ולכן, הנקודה היסודית שעולה מהאמירה הראשונה של ה' אל אברהם, 'לך לך', היא קריאה לאברהם להתחיל לנוע, לזוז, להתקדם. וזאת לעומת נח, שבזכותו העולם היה קיים עד להופעתו של אברהם אבינו. לעומת העולם כולו שנקראים 'בני נח', מופיע אברהם אבינו שאליו הקריאה האלוקית אומרת לא לנוח אלא לזוז.

תפקידנו הוא לקדם את העולם, זהו התפקיד הכללי שלנו וזהו התפקיד הפרטי של כל אחד ואחד מישראל, להיות בעליה מתמדת. וכדבריו הידועים של הגר"א ש"אם אין האדם עולה מעלה מעלה, על כורחו ירד מטה מטה". וכפי שכתב על כך רבי ישראל סלנטר:

"בכוחה של הציפור לעלות מעלה מעלה בתנאי שתניע את כנפיה ללא הרף. ברגע שתפסיק להניע את כנפיה הרי היא צונחת ונופלת. אם אין האדם עולה מעלה מעלה על כורחו הוא יורד מטה מטה".

טובת ישראל ככלי לתיקון עולם

אבל גם יש כאן דגש נוסף. 'לך..לך'. מחד ההליכה היא ציווי אלוקי, (שלא מתחיל מרצונו של האדם). ומנגד יש כאן הדגשה שההליכה היא 'בשבילך, לטובתך, להנאתך'. וכפי שדורשים בחסידות 'לך-לך'- לך אל עצמיותך, אל פנימיותך, אל נשמתך, אל הכוחות הטמונים בך.

תפקידו של עם ישראל הוא לגלות את הכוחות האלוקיים שטמונים בו. האור והטוב- שתפקידם של ישראל להביא אותם לעולם- הוא מתוך פיתוחם וגידולם של ישראל. וכפי שמופיע אח"כ גם בפשט הפסוקים "ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה"- כלומר, מתוך שאעשך לגוי גדול ומבורך, שיגדל שמו בכל העולם, תזכה להיות ברכה ולהאיר לכל העולם.

ולכן כל מי שרוצה גדולה בעולם הזה צריך לסייע ולקדם את ישראל. וכל מי שלא עושה זאת ממילא חוסם בידיו ובמעשיו את השפע ואת הטוב מלבוא אליו. כפי שאומר הפסוק הבא "ואברכה מברכיך ומקללך אאור ונברכו בך כל משפחות האדמה".

היכולת להתקדם כל הזמן מתוך הרצונות הגדולים והנפלאים שטמונים בתוכנו, זוהי תכונתם של ישראל.

סבא נח לעומת אברהם אבינו

כאן המקום להעיר שבדרך כלל בכל הדרשות על נח נוהגים לומר שנח הוא 'צדיק בפרווה', כלומר, צדיק שדואג לחמם את עצמו ולא צדיק שמדליק תנור ומחמם את העולם כולו. אבל לכאורה יש להקשות על כך , שהרי עם כל הכבוד לכל הדרשנים אילולא נח סביר להניח שגם הם לא היו קיימים, שהרי נוח הציל את כל העולם כולו בתיבתו וגמל בכך חסד עם כל העולם כולו.

ולכן נראה לעניות דעתי להסביר שאכן נח הציל את העולם כולו, אבל הוא עשה זאת רק מפני ורק לאחר שהקב"ה ציווהו על כך. ואמנם נכון שאחר שהקב"ה ציווהו לעשות את התיבה, הוא עשה את הציווי במסירות, באהבה ובשמחה, אך יחד עם זאת צריך לשים לב שנח לא יזם את המהלך בעצמו.

לעומתו, אברהם אבינו הוא מעיין נובע שכל הזמן מתגבר ומתחדש. אף אחד לא ציווה את אברהם אבינו לעשות את הנפש בחרן, אבל אברהם עושה זאת. וזאת מפני שכיוון שהוא מלא בטוב הרי שהוא לא יכול שלא להיטיב לאחרים.

וזהו היסוד של אמירת 'לך-לך'- אומר הקב"ה לאברהם שיאמין ברצונות הטובים שלו וילך אתם.

יהי רצון שנזכה להיות בהתקדמות מתמדת ולהוציא מתוכנו את כל השאיפות, הרצונות והחלומות הטובים הגנוזים בנו ולחיות בשלמות את חיי העולם שנטע בתוכנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן