שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שחייה בשלושת השבועות

רווחה במשפחתנו הידיעה/מנהג שאם שוחים לפני 3 השבועות, אפשר גם אח"כ, אימי אשה מבוגרת, ורוצה קצת להינפש, ולא שחתה קודם, האם יכולה? מבקש תשובה מהירה, משפיע על תכנון קרוב, תודה רבה

שלחת את השאלה בטעות עשר פעמים…

ידיעה/מנהג זה שרווח במשפחתכם אינו נכון. אמנם אין בו צורך שכן עד חודש אב מותר להינפש וללכת לבריכה, כפי שמובא בפניני הלכה זמנים פרק ח.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ח – מנהגי שלושת השבועות

ימי בין המצרים

א. שלושת השבועות שמתחילים מליל י"ז בתמוז ונמשכים עד ט' באב, הם ימים של צער, שעליהם נאמר (איכה א, ג): "כָּל רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים". לכן נהגו ישראל להימנע בימים אלו מדברים משמחים, ושלוש מדרגות ישנן: מי"ז בתמוז עד ראש חודש אב, נמנעים מדברים חגיגיים ומשמחים במיוחד. מראש חודש אב, ממעטים בכל דבר שיש בו שמחה. ובשבוע שחל בו תשעה באב, ממעטים יותר בשמחה.

בילוי ונופש

ב. עד סוף חודש תמוז מותר לטייל ולנפוש במלון וללכת לבריכה. אבל טיול שיש בו משתתפים רבים, לכתחילה אם אפשר עדיף שלא לקיימו בימים אלו, כי יש בו שמחה יתרה.

ומשנכנס אב, יש להימנע מטיולים ובילויים שעיקרם לתענוג ושמחה, אמנם מותר לצאת לטיול או לנופש שנועדו בעיקר לצורך לימודי או בריאותי. וכן מי שמסיבות בריאותיות הורו לו לשחות, מותר לשחות בתשעת הימים. ומי ששוחה כחלק מאורח חיים בריא, או מי שנמצא באמצע לימוד שחייה, נכון שיעשה הפסקה בשבוע שחל בו תשעה באב.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-15 06:08:32

מנהגי האבלות בתשעת הימים

אני משתתף בתשעת הימים בקייטנה לילדים עם צרכים מיוחדים וחונך ילד עם שיתוק cp רציתי לדעת מה הן המגבלות שחלות עליי בתשעת הימים לא משום הנאה אלא רק מהמחוייבות לחניך לדוגמא: החניך חייב שאני אכנס איתו לבריכה אבל אני לא נכנס ושוחה להנאתי אלא משיט אותו במים חוץ מזה בקייטנה יש גם הרבה מוזיקה שמחה אציין שהקייטנה מתקיימת במושב דתי וכבר הרבה מאוד שנים פועלת במתכונת הזאת של תשעת הימים תודה רבה

להכנס איתו למים באופן שתארת ודאי שמותר, שכן כפי שאמרת אין לך בכך הנאה. הרבה מוזיקה שמחה – כנראה שסברתם היא שלא ניתן לקיים את הקייטנה אלא בתשעת הימים, ולא ניתן לקיימה ללא מוזיקה שמחה שנועדה עבור הילידים הללו שאין עליהם חובת קיום מנהגי תשעת הימים.

אשריך שזכית לקיים מצווה גדולה זו.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-15 05:29:42

שלושת השבועות

האם מותר לעשות חור באוזן בשלושת השבועות?

עד ר"ח אב מותר לעשו חור באוזן כי זה לא משהו שמברכים עליו שהחיינו. אבל על עגילים חדשות מברכים שהחיינו. מראש חודש אב על לאחר תשעה באב עדיף לוותר על עשיית דברים מיוחדים/משמחים, במיוחד כאלו שאפשר לדחות אותם בקלות לאחר תשעה באב.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-14 10:10:42

תספורת בבין המצרים

שלום בזמנים (ח,ח) הרב כתב שלנשים מותר להסתפר רק לצורך צניעות. ובהערה הביא שיש מיקלים לאישה לגמרי בתספורת. מה ההכרעה? (המיקלה יש לה על מה לסמוך?)

אם היה סובר כך למעשה, כמובן שהיה מביא זאת למעלה ולא בהערה. כאשר אתה מסופק במשהו בפניני הלכה, הפתרון הוא לראות את ספר הקיצור.

האם למקלה יעמל"ס – לא ניתן לומר שאין על מי לסמוך כאשר יש פוסקים שאומרים זאת, השאלה אם כך ראוי לנהוג. התשובה היא שמכיוון שכל אישה יודעת מתי יחולו שלושת השבועות, היא יכולה להתכונן כראוי, לכן מכיוון שלדעה העיקרית אין הבדל בין גברים לנשים, כך ראוי לעשות אלא אם כן מדובר על שעת הדחק, לכן דעה זו הובאה בהערה ללא הסבר כדי לומר שיש מקום לדעה זו במקרים מסוימים או לאישה שיודעת שכך מנהג משפחתה באופן מובהק.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-13 16:08:43

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת שלח לך – פחד, אמונה ואחריות לאומית – בין חטא המרגלים למציאות ימינו

אנו נמצאים בעיצומה של מלחמה. עם ישראל בגבורה ובתעוזה, במסירות ובחכמה, משנה את המציאות הביטחונית בכל אזורנו ובמבט עמוק ורחב בכל העולם.

התחושות בימים אלו משולבות: מחד, עוצמה וגדולה. אנו חווים אירועים בסדר גודל תנ"כי, הלב מתרחב ומתמלא גאווה לאומית, שמחה והודיה. מאידך, פחדים וחששות: האזעקות מרעידות את ליבנו, הכאב על הנפגעים, החשש לחיילינו הגיבורים הנלחמים באויב באיראן, בעזה, ביהודה ושומרון.

פחד או אמונה?

מה מקומו של הפחד אצל אדם מאמין? האם יש מקום לחשוש או שעלינו לבטוח בה' בלבד?

לפני כ־3337 שנים ניצב עם ישראל בשערי הארץ. לאחר יציאת מצרים ומתן תורה, עמד להגשים את החזון האלוקי הגדול, אותו חזה משה עוד במצרים:

וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'!

אבל רגע לפני, משה שולח מרגלים. הם שבים עם דיווח מודיעיני פסימי:

לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ!

הפחד משתלט על העם. בכי, קריאות לשוב מצרימה, האשמות כלפי משה. אלימות שמכוונת כלפי יהושע וכלב, שקראו לעלות לרשת את הארץ.

והתוצאה ידועה: כל הדור ההוא לא זכה להיכנס לארץ. חז"ל אמרו:

"אתם בכיתם בכיה של חינם – ואני אקבע לכם בכיה לדורות".

איך עונים לפחד?

האם אסור לפחד? המרגלים טענו טיעונים מציאותיים, ומולם עומדים יהושע וכלב וטוענים:

הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד!

איך זה עונה על הפחד והחשש הריאלי?

אדם מאמין לא מאבד ריאליות, אבל הוא לא מגדיל את החששות. יש ערך שעומד מול החשש – הוא בוחן סיכון מול ערך. כשהחזון קיים – הסיכון הופך סביר.

מי שמונע רק מפחד, רואה רק את הבעיה.

מי שמונע מאהבה לארץ, מחזון ומאמונה – רואה גם את הדרך. הוא לא עיוור לסיכונים, אך הוא מבין שיש ערכים שבשבילם ראוי להעז.

הביטחון בה' מאזן את הנטייה להערכת יתר של סיכונים, הוא נוסך תקווה ואופטימיות במי שרוצים לעשות את רצון ה', הוא נותן עוצמה וגבורה מתוך ידיעה שאנו פּוֹעֲלִים עִם אֵל, ובאופן כללי: ה' דִּבֶּר טוֹב עַל יִשְׂרָאֵל!

 

לראות את הערכים – ואז לשקול את הסיכון

טענתם של יהושע וכלב לא הייתה רק רגשית: הם ראו את אותה המציאות, אך פרשו אותה אחרת.

הם לא טשטשו את הקשיים – הם ראו שליחות, אמונה וחזון, ומתוך כך העריכו באופן נכון גם את הסיכון.

מצוות יישוב הארץ: איחוד של אמונה וריאליות

מצוות יישוב הארץ היא דוגמה מובהקת לאיחוד הזה – של אמונה ושל ריאליזם.

היא איננה דרישה לכיבוש פזיז, אך גם איננה מאפשרת השתמטות מחזון בשם הזהירות.

מי שפועל מתוך אמונה בצור ישראל, רואה את האתגרים – אך לא נכנע להם.

מי שחי בלי חזון, בלי אמונה בצדקת הדרך, תמיד ימצא תירוצים מדוע "זה לא הזמן", "זה לא ריאלי", "זה מסוכן מדי" – וכך חוזר שוב ושוב על חטא המרגלים.

ההיסטוריה כשופטת

ואכן – המציאות הוכיחה:

  • הסכמי אוסלו, התנתקות, נסיגות – כל אלו לוו בהבטחות ל"יותר ביטחון", אך הביאו טרור, חוסר יציבות ומלחמות.
  • מנגד, התיישבות, נחישות, אחיזה בארץ – הביאו דווקא עוצמה ביטחונית!

במבחן הזמן, מי שפעל מתוך אמונה – צדק יותר ממי שפעל מתוך חשש.

פחד כבסיס לאחריות – לא כתחליף לאמונה

הפחד הוא רגש טבעי, ולעיתים גם נחוץ.

אבל אסור לו להיות השליט היחיד בשיקול הדעת.

האמונה מעניקה ראייה כוללת: היא לא מכחישה את הקושי, אך מזהה את הדרך.

היא אינה מתעלמת מהמציאות, אלא מכוונת אותה לערכים נצחיים.

הקריאה של הדור – לפעול באמונה

בימים אלו אנו נדרשים לאמונה וביטחון, לדעת שאנו זוכים לראות את התקיימות חזון הדורות, לכאוב את המחירים, אך לשמוח שמחה עצומה בדברים הגדולים שנעשים – ולדעת את גודל השעה!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן