שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת תולדות | לקבל את הנהגת ה' בפועל

הרבה מדברים על אמונה, אבל איך נבחנת אמונה בפועל? – אחד המבחנים לאמונה בפועל זה שהדברים לא הולכים כמו שאתה מתכנן, שהדברים משתבשים, איך אתה מתנהל?

בפרשת השבוע אנו מוצאים את יצחק אבינו, בדיוק במצב הזה, הוא רוצה לברך את עשו, אבל בפועל מחשבתו לא יוצאת אל הפועל, והוא מברך את יעקב, יכול היה יצחק להגיב בכמה אופנים, אבל בפועל תגובתו היא מופלאה:

וַיֶּחֱרַד יִצְחָק חֲרָדָה גְּדֹלָה עַד מְאֹד וַיֹּאמֶר מִי אֵפוֹא הוּא הַצָּד צַיִד וַיָּבֵא לִי וָאֹכַל מִכֹּל בְּטֶרֶם תָּבוֹא וָאֲבָרֲכֵהוּ גַּם בָּרוּךְ יִהְיֶה.

וכך נדרשים הדברים במדרש:
"ויחרד יצחק חרדה גדולה". כתיב: "חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בה' יְשֻׂגָּב"…חרדה שהחריד יעקב ליצחק, שנאמר: "ויחרד יצחק חרדה גדולה עד מאד", "יתן מוקש" – בדין היה לקללו, אלא: "ובוטח בה' ישוגב" – שברכו ואמר: "גם ברוך יהיה".
"ויחרד יצחק חרדה גדולה", זהו שאומר הכתוב: "חרדת אדם יתן מוקש ובוטח בה' ישוגב", חרדה שהחריד יעקב ליצחק, ראוי היה שיקללנו. ומי גרם לו שברכו? "בוטח בה' ישוגב".
כלומר, מפרש המדרש, לעיתים האדם נחרד, כי משהו מאד משמעותי בחייו השתבש, לא קרה כפי רצונו, יש אפשרות שהוא יקלל, שהוא יכעס ויתרגז, אבל אם הוא בוטח בה', הוא יקבל את המציאות האלוקית ויגלה בה את הטוב והברכה.

הגדיל לעשות הרד"ק, שסובר שיצחק אפילו לא באמת נחרד, אלא באופן מיידי קיבל את ההנהגה האלוקית, ומה שכתוב שנחרד, זה היה רק חיצוני, כדי שעשו לא יחשוב שאביו יצחק עשה בכוונה:

"ויחרד – הראה חרדה גדולה בעצמו בפני עשו, כדי שלא יחשוב עליו עשו כי בכוונה עשה יצחק מה שברך את יעקב והיתל בו".

ומעמיק מאד בדברים השפת אמת על הפרשה, בתחילה מביא השפת אמת כדרכו את דברי המדרש:

"אתה מוצא שלשה דברים ברשותו של אדם, ושלשה אינם ברשותו, אלו שברשותו, הפה והידיים והרגלים, הפה אם מבקש האדם לומר טוב או רע אומר, אם רוצה אדם לדבר נבלה מדבר, ואם רוצה לעסוק בתורה עוסק, הידיים אם רוצה לעסוק בהם במצווה בצדקה מתעסק, ואם רוצה לשפוך בהם דם שופך אין לו מי יכריחנו. והרגלים אם רוצה לילך לבית הזנות, או רוצה לילך לבית הכנסת, אין לו מי יכריחנו, ושלשה אינם ברשות האדם, ואלו הם האף והעיניים והאזניים, האף עובר בשוק במקום ע"ז ומריח קטורת של ע"ז שלא בטובתו, והעיניים עובר בשוק במקום ע"ז ורואה עבירה שלא בטובתו והוא מתחייב, האזניים עובר אדם בשוק ואין כוונתו לשמוע בזיונו ושומע הכרחי. ואף הפה שהוא ברשותך אף הוא אינו ברשותך…להודיע אפילו אותם שברשותו של אדם אינם ברשותו…".

ומבאר השפת אמת:

"במדרש כי יש איברים שהם ברשות האדם ואם האדם זוכה גם הם אינם ברשותו רק ברשות ה' יתברך, כמו שהיה ביצחק אף שטעה לברך עשו לא עלתה בידו. והוא על ידי מסירות נפשו באמת אליו יתברך כמו יצחק בעקידה, אם כן רוצה באמת שלא להיות ברשות עצמו 'ורצון יראיו יעשה', וכן בכל אדם כפי קבלת מלכות שמים בכל יום בבוקר בלב שלם להיות בטל באמת כל הרצונות לרצונו יוכל לפעול שלא יצא מרשות ה' יתברך כלל".

עד עכשיו הבנו שגם אם הדברים לא התרחשו על פי התוכנית שלנו, מי שמאמין מקבל את רצון ה' בשמחה.

אבל השפת אמת כדרכו, משנה לנו לגמרי את המחשבה וההבנה – "יש איברים שהם ברשות האדם ואם האדם זוכה גם הם אינם ברשותו רק ברשות ה' יתברך" – אם זוכים אז האברים הם לא נשלטים על ידי אלא אני מכוון על ידי הקב"ה! – יצחק אבינו מן הסתם, חשב והתלבט רבות, וקיבל החלטה לברך את עשו, ואז הוא מתכונן ופועל למימוש החלטתו, החלטה שאנו יודעים שהיא החלטה לא נכונה, אבל הקב"ה 'רגלי חסידיו ישמור', והוא דואג שפיו של יצחק בחסד ה',  לא יהיה ברשותו, אלא יעשה את רצון ה'.
איך זוכים לחסד המופלא הזה, מי שרוצה ומוכן לשחרר את השליטה שלו, כמו יצחק שמסר את נפשו בעקידה, הוא יזכה לחסד הזה, שהקב"ה יכוון וינחה אותו.

והשפת אמת מגלה לנו שכל אחד יכול לזכות לכך – "בכל אדם כפי קבלת מלכות שמים בכל יום בבוקר בלב שלם להיות בטל באמת כל הרצונות לרצונו יוכל לפעול שלא יצא מרשות ה' יתברך כלל", ככל שהאדם יקבל עליו עול מלכות שמיים, הוא יזכה יותר ויותר להכוונה אלוקית, שלעיתים יקרו דברים לא על פי התוכניות שלו.

אך השפת אמת לא מסתפק בכך אלא מעמיק אפילו יותר וכותב:
"ונראה שזה עצמו הטעם שעשה כן ה' יתברך שיהיה הברכה ליעקב על ידי מרמה ולא נתן בדעת יצחק לברכו. רק שיהיה הברכה בביטול כל רצונו לה' יתברך כי אדם המברך בנו אף צדיק גמור יש לו נגיעה מצד שהוא בנו. ולכך היה כאן שלא יהי רצון יצחק לברך את יעקב. וכמו שכתב בזוהר הקדוש שיתברך מה' יתברך בלבד…".

הברכה תפעל באופן הטוב ביותר, כאשר היא תהיה כולה לשם שמים, אך שהאדם מברך את בנו, יש לו נגיעות אישיות, אך אם יצחק מברך לא את מי שהוא רוצה, אז הברכה היא לגמרי על פי הקב"ה ולא על פי דעתו של האדם.

החיים שלנו מלאים בתכנונים ומלאים אפילו יותר בבלתמי"ם (אירועים בלתי מתוכננים), איך אנו מקבלים את מה שלא מתוכנן, איך אנו מקבלים את הדברים שהם מתרחשים הפוך ממה שרצינו, האם אנחנו פתוחים לקבל את ההכוונה האלוקית? האם אנחנו מוכנים לקבל את הברכה והטוב לא בדרך שחשבנו? זה ישנה הרבה מאד את חיינו!

יהי רצון שנזכה שהקב"ה יכוון אותנו לעשות את רצונו, את הטוב האמיתי, גם אם זה אומר שזה הפוך ממה שאנו חשבנו!

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן