שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכות ועוד

שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)

  1. אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
    מתוך ספר הקיצור הלכה:
    https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
    שינוי מקום
    יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.

2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-22 23:54:07

פירוק סוכה האם גם זה נחשב עוסק במצווה?

שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה, בתום חג הסוכות פירקתי את הסוכה. זו לא משימה של מה בכך, יש להוריד את הסכך, והקישוטים ולקפל את הבד ולפרק את העץ. עבודה של כמה שעות. עכשיו בהתחשב בעובדה שגם לקפל תפילין יש סגולה לאריכות ימים, ויש אף הלכה להוריד אותה בדרך בה הנחנו אותם בתחילה, וההלכה באה ומסבירה לנו שיש דרך לסיים את המצווה והרבה נכתב על הורדת התפילין, כמה שחכמים היה להם קשה להיפרד מהם והיו כאלה שהסירו אותם ביד אחת כדי להראות על קושי מפרידתם, איך הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הסוגייה של פירוק סוכה? האם בפירוק סוכה יש גם שכר מצווה? צורכי הרבים, הרי לבנות זו מצווה ולפרק? זה כמו דין של לקפל תפילין ? אנשים מזיעים בפירוק סוכה, זו זיעה של מצווה או של עבודת השם. אודה למענה.

בכך שאדם מראה שקשה לו להוריד את התפילין, ניכרת אהבתו לה' ואהבתו למצוותיו, ועל כך השכר. בוודאי שכן הדבר בכל המצוות, אלא שבפירוק הסוכה אין אפשרות להדריך לפרק ביד שמאל ואין עניין להשאירה יותר מימי החג, לכן מה שנותר זה מה שקורה בלב של המפרק, ועל זה השכר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 23:02:42

לגבי צואה בפי הטבעת

יש לי שאלה לגבי ההלכות השייכים לדברים שבקדושה (תפילה וכד׳). לגבי העניין של הניקיון בשירותים, כלומר – חוץ מכבודכם – על "צואה בפי הטבעת" (שו"ע או"ח עו, ה). מה גדר הנקיון?

המינימום הוא קינוח חיצוני עם דחיקה קטנה. אם אפשר עדיף בממחטה לחה, תלוי ברמת הלכלוך. כפי הנראה כיום שאנו מקפידים יותר על נקיון ויש לנו אמצעים קלים כדי לנקות טוב, כך נכון לעשות, אך אין זה מעכב.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 12:48:01

כשרות

האם צריך להכשיר מכסה סיר רותח שהנחתי בטעות על הכיריים? הייתי רוצה ללכת לפי הדעה המחמירה.

אין צורך להכשיר, שכן החצובות השחורות כשרות כל השנה אלא אם כן היה מקרה מיוחד, זאת משום שאש הגז שורפת ומכשירה אותם כל הזמן. מה שכמשירים לפסח זאת חומרה כפי שנוהגים לגבי הרבה דברים בפסח. וגם אם היה מקום להחמיר ולומר שהחצובות לא כשרות, במקרה הנכחי אין צורך להכשיר, שכן כלל הוא בהלכות בליעה, שהעברת טעמים נוצרת רק על ידי מאכל או נוזל, אבל כלי רותח שנגע בכלי רותח אחר – אין העברת טעמים ביניהם.

כל זה מבואר בפניני הלכה, וגם הלכה למעשה בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-20 16:24:53

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת שמות – להיות מנהיג – להיות איכפתי!

בפרשת השבוע אנו פוגשים את גדול מנהיגי ישראל בתורה, את משה רבנו, ננסה להתבונן מעט במה זכה משה רבנו להיות מנהיגם של ישראל.

מיד בלידתו של משה אנו נתקלים בתכונת הבסיס של משה:

ותהר האשה ותלד בן ותרא אתו כי טוב הוא ותצפנהו שלשה ירחים

משה רבנו הוא טוב, זוהי תכונת הבסיס שלו, והטוב הזה אופף אותו בגדילתו, חייו מתאפשרים בשל הטוב הגדול של המיילדות שלא קיימו את גזירת פרעה, ולא רק שלא המיתו את הילדים, אלא הכתוב מעיד עליהם 'ותחיינה את הילדים', הם מתאמצות לתת חיים לילדים.

ממשיך באחותו שמתוך אהבה ודאגה, מתייצבת להשגיח על אחיה.

והשיא מגיע בדמותה של בת פרעה, שהיא באופן מפתיע זו שזוכה לתת למשה רבנו את שמו, את השם שכל יהודי נושא על שפתיו ובמחשבתו מאז עומדו על דעתו.

…ותרא את התבה בתוך הסוף ותשלח את אמתה ותקחה, ותפתח ותראהו את הילד והנה נער בכה ותחמל עליו ותאמר מילדי העברים זה…יגדל הילד ותבאהו לבת פרעה ויהי לה לבן ותקרא שמו משה ותאמר כי מן המים משיתהו

יש כאן סיפור פשוט ומופלא, של חמלה, של איכפתיות, של חסד, בניגוד לגזירתו של אביה, בת פרעה, חומלת, ועל שם סיפור החמלה הזה נקרא משה רבנו, שגדולת נביאותו היא אחד מי"ג יסודות האמונה.

אך משה רבנו לא נקרא משוי, אלא משה, בת פרעה, מחליטה שהילד הזה, יהיה אדם שמשה, אדם עם מסירות נפש לעשות טוב, לעשות חסד, למשות אנשים מן המים, ולהצילם.

ואכן שלושת הסיפורים הראשונים המופיעים בתורה, על מעשיו של משה רבנו, הם באותו הכיוון.

משה רבנו לא יכול לראות עוול, לא יכול לראות סבל וצער בלי לנסות לפעול לתיקונו.

הסיפור הראשון:

ויהי בימים ההם ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסיבלותם וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו, ויפן כה וכה וירא כי אין איש ויך את המצרי ויטמנהו בחול

משה רבנו לא יכול להישאר ספון בארמון המלך, הוא שומע שיש סבל, ודבר ראשון הוא הולך לראות, הוא רואה את הסובל, והראייה הזאת, גורמת לו לנסות לפעול לתיקונה.

שהוא רואה איש מצרי מכה איש עברי, למרות סיכון החיים הגדול הוא מתערב, הוא לא יכול שלא להתערב.

הסיפור השני:

ויצא ביום השני והנה שני אנשים עברים ניצים ויאמר לרשע למה תכה רעך

כאן כבר מדובר בשני אנשים מעמו, משה רבנו כבר בסיכון גדול אחרי מעשהו אמש, אך שוב הוא לא יכול ולא רוצה שלא להתערב.

הסיפור השלישי, בהיותו עולה חדש, שנמלט מחרב פרעה:

ולכהן מדין שבע בנות ותבאנה ותדלנה ותמלאנה את הרהטים להשקות צאן אביהן, ויבואו הרעים ויגרשום ויקם משה ויושען וישק את צאנם, ותבאנה אל רעואל אביהן ויאמר מדוע מהרתן בא היום, ותאמרן איש מצרי הצילנו מיד הרעים וגם דלה דלה לנו וישק את הצאן

משה רבנו מתגלה כבעל חמלה ואיכפתיות אדירה, הוא לא שותק נוכח הסבל והעוולות אלא פועל, למען החלש והסובל.

זה אולי מסביר את כינויו של משה 'רעיא מהימנא', רועה נאמן, משה רבנו הוא הרועה הנאמן, כחלק מהרצון הגדול להיטיב, הקב"ה נותן תורה על ידו, כאומרו רצית להיטיב ופעלת לשם כך במסירות נפש, תנתן תורה על ידך שתביא את הטובה הגדולה לעולם כולו.

כדברי הגמרא המנחות:

יבא טוב ויקבל טוב מטוב לטובים, יבא טוב זה משה, דכתיב: 'ותרא אותו כי טוב הוא', ויקבל טוב זו תורה דכתיב: 'כי לקח טוב נתתי לכם', מטוב זה הקב"ה דכתיב: 'טוב ה' לכל', לטובים אלו ישראל דכתיב: 'הטיבה ה' לטובים'

האיכפתיות הזאת, החמלה המופלאה הזאת, זוהי מידתו המיוחדת של משה רבנו.

ולסיום נעיר עוד הערה קטנה-גדולה, כדי לעשות טוב צריך להיות איכפתי, וצריך להיות אדם שרואה, לראות את האחר, להיות עירני, ואולי זה המבחן שעובר משה רבנו, כאשר הוא זוכה לשליחות מבחן הסנה.

וירא מלאך ה' אליו בלבת אש מתוך הסנה, וירא והנה הסנה בער באש והסנה איננו אכל, ויאמר משה אסרה נא ואראה את המראה הגדל הזה, מדוע לא יבער הסנה, וירא ה' כי סר לראות, ויקרא אליו אלוקים מתוך הסנה ויאמר משה משה ויאמר הנני

התורה ממש תולה את השליחות של משה בכך שהוא סר לראות, מכיוון שה' רואה שהוא סר לראות, לכן הקב"ה קורא אליו מהסנה וממנה אותו לשליחות הגדולה, לייסד את האומה הישראלית ולקבל את התורה, ולהביאה לעם ישראל.

מדוע יש משמעות בכך שמשה רבנו סר לראות?

לדרכנו יש לומר, מכיוון שמשה רבנו הוא רואה, הוא איכפתי, הוא מתעניין, מי שרואה, מי שעיניו וליבו פתוחים הוא מתאים להיות מנהיגם של ישראל.

שנזכה לראות את מי שמסביבנו, ושליבנו יתמלא בחמלה ואיכפתיות, ומתוך כך נעשה כל אחד כמה שיותר טוב!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן