שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת כי תבוא – היום הזה נהיית לעם לה' אלוקיך

מיד אחרי שמתואר מעבר הירדן והכניסה לארץ, התורה כותבת:

וידבר משה והכוהנים הלווים אל כל ישראל לאמר הסכת ושמע ישראל, היום הזה נהיית לעם לה' אלוקיך, ושמעת בקול ה' אלוקיך ועשית את מצוותיו ואת חוקיו אשר אנכי מצווך היום

והשאלה המתבקשת היא מה קרה ביום הזה, שמשה רבנו, הכוהנים והלווים יוצאים בהכרזה 'היום הזה נהיית לעם לה' אלוקיך'?

רש"י ככל הנראה התקשה בקושיה זו, ולכן הוא כותב:

היום הזה נהיית לעם – בכל יום יהיו בעיניך כאילו היום באת עמו בברית.

כלומר, רש"י מבאר, שלא קרה כלום ביום הזה, אבל האדם צריך להרגיש כל יום ויום, את השמחה, את המחוייבות, את האחריות ואת הגודל, להיות העם שבא בברית עם הקב"ה, עם ה', כאלו זה קרה כעת.

את העקרון הזה כותב רש"י על עוד פסוק בפרשתנו:

היום הזה ה' אלוקיך מצוך לעשות את החוקים האלה ואת המשפטים ושמרת ועשית אותם בכל לבבך ובכל נפשך

וכותב רש"י:

בכל יום יהיו בעיניך חדשים, כאלו בו ביום נצטווית עליהם

פרשת כי תבוא היא פרשת השמחה, וכאן לפי רש"י חוזרת התורה שוב ושוב, על אחד מעקרונות היסוד של השמחה, לא להפסיק להתרגש, להודות ולשמוח, מהטוב שבחיינו, למרות שהוא כבר נמצא בחיינו זמן רב, כפי שאנו מודים יום יום בברכות השחר.

אבל לענ"ד למרות שדברים רש"י הם וודאי יסוד חשוב לחיים, פשט הפסוק הוא על פי הקשרו, שרק שעם ישראל נכנס לארץ ישראל, הוא הופך להיות לעם ה', כל הדר החוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה, עם ישראל איננו עם אלא בארץ ישראל, רק כאן, יש לאומה גוף המתאים להגשמת תפקידה וייעודה.

 

בסוף פרשתנו מביא רש"י פירוש נוסף:

שמעתי שאותו היום שנתן משה ספר התורה לבני לוי, כמו שכתוב: 'ויתנה אל הכהנים בני לוי', באו כל ישראל לפני משה ואמרו לו: משה רבינו, אף אנו עמדנו בסיני וקבלנו את התורה ונתנה לנו, ומה אתה משליט את בני שבטך עליה, ויאמרו לנו יום מחר לא לכם נתנה, לנו נתנה. ושמח משה על הדבר, ועל זאת אמר להם, 'היום הזה נהיית לעם', היום הזה הבנתי שאתם דבקים וחפצים במקום.

כלומר, מתי עם ישראל הופך לעם, לא שהוא מקבל את התורה אלא שהוא רוצה אותה, כמו שאדם הופך לבוגר שהוא עושה את מעשיו מבחירה ומרצון.

כפי שכותבת סיוון רהב מאיר:

צריך להדגיש: במשך ארבעים שנה משה שומע מהעם הרבה סוגים של תלונות. על האוכל ועל המים ועל הדרך ועל הארץ. פתאום הם באים עם תלונה מסוג חדש, תלונה נפלאה: גם אנחנו רוצים להיות חלק מקבלת התורה, גם לנו יש בה חלק, אנחנו רוצים לשמור עליה, גם לנו יש צימאון ושמחה ורצון לקחת בה חלק ממשי. האכפתיות הזו והאחריות הזו כלפי התורה היא כל כך משמעותית, שהיא מובילה את משה להכריז את ההכרזה המפתיעה הזו, כאילו הוא בעצם אומר: "עכשיו אני יודע שהיה שווה, כל המסע הזה, הצלחנו".

שלושה פרושים בפסוק זה, וכל אחד ואחד מהם הוא יסוד חשוב:

  • א. לשמוח בטוב הגדול שבחיינו, בברית האלוקית עמנו, בתורה שזכינו לקבל, ולא להתרגל, לא להיכנס לשגרה ולהפסיק להתרגש.
  • ב. עם ישראל הוא עם ה' באופן ממשי וחי רק בארץ ישראל.
  • ג. רק שאנו רוצים את התורה והמצוות, את הנהגת ה', את הברית האלוקית עמנו, אז אנו הופכים להיות עם ה'.

בימים אלו של הכנה לראש השנה, שלוש היסודות הללו צריכים לעמוד מול עיננו ויהי רצון שנזכה להגשימם בחיינו.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן