שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

מה התכלית של זה הכאב? – ד"ת לפרשת דברים ושבת תשעה באב

השנה חל תשעה באב בשבת, ועל שבת זו נאמר בגמרא במסכת תענית:

"תשעה באב שחל להיות בשבת וכן ערב תשעה באב שחל להיות בשבת אוכל ושותה כל צרכו ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בשעתו"

ויש להתבונן למה בחרה הגמרא לדמות דווקא לסעודת שלמה בשעתו, הרי שלמה המלך מייצג אצלנו את ימי השיא של האומה, ימים שבהם כל ישראל בארצם, בית המקדש בנוי בתפארתו, השכינה מתגלה בשלימות, ודווקא כעת ביום תשעה באב, יום האבל והחורבן, אנו נקראים לאכול כסעודת שלמה בשעתו?

בשם רבי מאיר שפירא מלובלין מובא הסבר מופלא לכך, שהכוונה בדברי הגמרא 'כשלמה בשעתו' היא על אותו הזמן ששלמה ירד ממלכותו (כפי שמבואר בגמרא במסכת גיטין סח, ב שהיה זמן שירד שלמה ממלכותו).

וביאר הרב מלובלין זצ"ל שהכוונה כסעודת שלמה בשעתו הוא לאותה השעה, ונרמז בזה מהות ענין האבלות על החורבן ובא לומר שכמו שמצינו אצל שלמה שהיה מלך בתחילה וגם בסוף ימיו חזר למלכותו ורק באמצע הייתה אצלו תקופה שירד ממלכותו, כמו כן נרמז לעם ישראל שאין להתייאש בשל מצב זה של החורבן, שהרי היה לנו בית המקדש ובקרוב נזכה לגאולה שיבנה לנו בית המקדש וכל המצב הזה של החורבן הוא איזה תקופה באמצע וכעין המצב שהיה אצל שלמה בשעתו.

ואם ננסה לבאר את העניין, יש שני סוגי צער, צער של אבלות, אדם קרוב נפטר, ואנו חווים צער של פרידה, צער על דבר שלא יחזור, צער כזה הוא מוגבל בזמן, יש קצבה כמה זמן יש להצטער על החיסרון והפרידה, וגזירה על המת שישתכח מן הלב.

אבל יש סוג אחר של צער, צער על כך שאדם או אומה לא נמצאים במקום הראוי להם, וכיוון שזה לא מקומם ולא טבעם ברור שיחזרו למקומם וטבעם, והצער הוא על המצב הזמני, שייתכן שייקח זמן עד שייצאו ממנו, אבל הוא מצב זמני, וממילא הצער הזה, טוב שיימשך עד שיחזור האדם והעם למקומו הראוי.

הצער הזה הוא צער מדרבן, הוא צער שדוחף קדימה, לחתור אל המצב שבו אנו צריכים להיות, כזה הוא הצער של תשעה באב.

כלומר, הצער על החורבן, הוא כי אנו יודעים בוודאות שזה לא המצב המתאים לנו, אנו יודעים שאנו שייכים למלכות שלמה, לגילוי שלם של הקב"ה בעולם, לכן אנו מתאבלים, ואת הידיעה הברורה הזאת אפשר לבטא בשני אופנים, האחד, על ידי צער ואבלות, והשני, על ידי סעודה כסעודת שלמה, לחוות כעת את המדריגה האמיתית שלנו,

בשניהם יש אמירה יסודית – מצב החורבן, מצב הריחוק מהקב"ה איננו המצב שבאמת מתאים לנו, אנו שייכים לגילוי שכינה, לקרבת ה', לעם זו יצרתי לי תהילתי יספרו, לאתם עדיי נאם ה' ואני אל, זו מהותנו האמיתית.

לכן החודש הזה נקרא אב, ולכאורה יש לתמוה, אנו יודעים שפירוש המילה 'אב' הינה יסוד ומקור, ויש לשאול האם חודש זה, חודש החורבן, הוא יסוד ומקור? ואם כן, למה?

והתשובה  היא כפי שאמרנו, שהצער והכאב, הם המולידים את התנועה, חודש אב הוא אכן היסוד והמקור לכל הצמיחה, כי בו מתגלה הצער והכאב שמתוכם ועל ידם מתפתחת הקומה הבאה בגאולת ישראל והעולם.

"משנכנס אב ממעטין בשמחה"- כי תחושת החיסרון והצער העמוק על מה שאיננו הוא הדחיפה הגדולה ביותר שקיימת בכדי להעמיק.

בימים אלה, ובייחוד בצום תשעה באב, שיחול ביום עשרה באב, עלינו לתת מקום לתחושות העמוקות של הכאב, הצער והאבלות. לא לדחוק אותם כפי שאנו רגילים, אלא לתת להם מקום בכדי שיסמנו לנו את המקומות בהם נדרשים צמיחה ובניין. כל מי שמרשה לעצמו ל"התאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה".

בתחילת פרשת השבוע משה רבנו מוכיח את ישראל, הביקורת והתוכחה גורמות לכאב וצער, אך מטרת הצער וכאב של התוכחה היא לקדם, לכן אחת מהמידות היסודיות שבהם קונה האדם את התורה היא – 'אוהב את התוכחות', שאדם כואב את המצב, תהיה לו דחיפה משמעותית לתיקון.

יהי רצון שמתוך שנרשה לעצמנו לחוש את הכאב והחוסר הציבורי והאישי, נזכה לצמיחה, התקדמות וקומה חדשה.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן