שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

כוחם של האורות הקטנים – דבר תורה לחנוכה

הגמרא בראש השנה (יח:) דנה מדוע כל הימים הטובים שהובאו במגילת תענית בטלו, מלבד ימי החנוכה? ועונה הגמרא "אמר רב יוסף שאני חנוכה דאיכא מצווה", שואל אביי "ותיבטל היא ותיבטל מצוותה?" (יבטל החג ויבטל גם מצוותו), "אלא אמר רב יוסף שאני חנוכה דמפרסם ניסא", ומבאר רש"י "כבר הוא גלוי לכל ישראל על ידי שנהגו בו המצוות והחזיקו בו כשל תורה ולא נכון לבטלו".

מה שמתגלה כאן הוא שהגמרא בהבנתה הראשונית סוברת שיש לבטל את חג החנוכה, והסיבה לכך ברורה, שהרי לכאורה כל ההישגים הצבאיים והמדיניים מהניצחון על היוונים בטלו, ומדוע אם כן יש להמשיך ולחגוג את החנוכה?

ועל כך עונה הגמרא שמנס החנוכה ישנו לימוד לדורות, הלימוד הזה הונחל לעם ישראל על ידי מצוות הדלקת נר החנוכה, ועם ישראל לדורותיו ולהמוניו החזיק המצווה זו ודקדק בה כפי ששומר על דברי התורה עצמם. וננסה לעמוד על הלימוד היסודי הזה ומדוע הכרחי היה שיתבטא על ידי הוספת מצווה ומהי המשמעות שפנימית לכך שכל ישראל שומרים את מצוות החנוכה.

בנוסח 'על הניסים', שהוא תפילת הודיה לה', כפי שמובן מנוסחו ומהמקום בו קבעו חז"ל לאומרו, ישנם משפטים שלכאורה לא מהווים חלק מההודאה, ויש להבין מה עניינם שהרי אחרי ההודאה לה' "ואתה ברחמך הרבים עמדת להם בעת צרתם, רבת את ריבם… מסרת גיבורים ביד חלשים… ולך עשית שם גדול וקדוש בעולמך ולעמך ישראל עשית תשועה גדולה" מופיעים משפטים שנראים כמשפטים היסטוריים ולא כהודיה לה' "ואחרי כן באו בניך לדביר ביתך ופינו את היכלך וטיהרו את מקדשך והדליקו נרות בחצרות קודשך, וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל לשימך הגדול".

מבאר מו"ר הרב משה צבי נריה זצ"ל שחלק משמעותי מאוד בישועה הוא הסיעתא דשמיא, ההכוונה האלוקית המגיעה דרך הבינה האנושית, לדעת איך להשתמש בכוח שיש לעם בעקבות הניצחון.

לעיתים קרובות אנו רואים יחיד או אומה שזוכים לניצחונות, להצלחות וישועות ואינם יודעים מה לעשות עם הכוח שהגיע לידם, איך לנצלו כראוי כך שיביא ברכה ולא קללה, שהרי יש עושר ששמור לאדם לרעתו וישנה מציאות של 'וישמן ישורון ויבעט'. ולכן מציינים כחלק מההודאה והשבח לה' שהחשמונאים ניצלו את הכוח לקדושה, להחזיר את עבודת המקדש למכונה. ולא די בכך אלא הם היו גם בני בינה וקבעו ימים שמונה כדי שהניצחון לא יהיה רגעי ונקודתי אלא יהפוך להיות דבר חי בעם ישראל לדורות.

היכולת שעליה אנו מודים היא פרט המלמד על הכלל כולו. הניצחון הזמני והרגעי ששרד רק שנים מועטות, ככל עניינו של הבית השני היה רק כדי להכין את העם לאלפיים שנות גלות. אבל בזכות חוכמתם המופלאה של חז"ל והסיעתא דשמיא העצומה לה זכו, הצליחו לנצל את שנות הרגיעה, את חזרת המלכות הישראלית, להכין צידה רוחנית שאכן הספיקה לאלפיים שנות גדול ותביא אותנו, בעזרת ה', עד לחזרת המלכות הישראלית, הסנהדרין ובניין בית המקדש השלישי במהרה בימינו, אמן.

כשאנו יושבים ומתבוננים בנרות הקטנים והמאירים של החנוכיה אנו צריכים להיזכר כיצד ידעו חז"ל לנצל אורות קטנים כדי להחיל את האור הגדול, וגם עלינו מוטל לחשוב איך לנצל את הכוחות שיש בנו כדי להנחיל את אותו האור.

לו היינו יודעים לנצל את כל האורות הקטנים–גדולים שזכינו להם בדורות האחרונים אזי סביר מאוד להניח שכבר היינו זוכים להדליק נרות בחצרות קודשנו.

לו כאשר בלפור הצהיר את הצהרתו היו מליוני יהודים זורמים מפולין ומרוסיה, מגרמניה וליטא לארץ ישראל, סביר להניח שמדינת ישראל הייתה בגלוי יסוד כיסא ה' בעולם.

לו מיד אחרי מלחמת ששת הימים היו מאות אלפי יהודים מקימים ערים יהודיות בשכם, בחברון, בבית לחם וביריחו, סביר מאוד להניח שכל המלחמות הפנימיות על שטחי ארץ ישראל היו נמנעות מאיתנו.

אבל אין זו חוכמה להתבונן על מה שהיה ולהיות חכמים לאחר מעשה, אלא עלינו להתבונן בנרות הקטנים שיש בידנו היום ולראות איך לא להצטער על הדברים בעוד חמישים שנה.

ואולי ניתן לומר שזהו עיקרו של נס החנוכה, שממעט שמן הצליח להדליק שמונה ימים, והדבר רומז שאם זוכים ניתן ממעט כוח, ממעט אור להאיר את העולם כולו.

יהי רצון שנזכה שמהאור הקטן יהיה אור גדול ומעט מן האור ידחה, בתבונה ובנחישות, הרבה מן החושך.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן