Search
לוגו ישיבת הר ברכה
Search
Close this search box.


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

בס״ד שלום כבוד הרב, ישבנו בשבת כמה חברים למפגש רגיל במהלך המפגש דובר על מחנה לילדים עם צרכים מיוחדים שמשתתפי המפגש הולכים להתנדב בו וחלק לארגן אותו, כמובן שהפגישה לא נעשתה לצורך זה, אבל שאלתי האם מותר בשבת להציע רעיונות למארגני המחנה לדברים שכדאי להם לעשות? או שזה תכנון מקודש לחול? ושאלה נוספת, אם אני לא יודעת בשבת האם דבר מסוים הוא דיבור חול או לא האם מותר להגיד בכל זאת? תודה ושבת שלום.

זה מותר משתי סיבות: א. מכיוון שמדובר על שיחה של הצעות ולא על תכנון מעשי בדיוק מה נעשה ומה לא.

ב. אם לא מזכירים מילים שאסור לעשותם בשבת, אין איסור הכנה.

לנוחותך אביא לך את קיצור דינים דיבור בשבת כפי שהם מופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

דיבור בענייני מלאכה

כד. אסור לומר דברים שאסור לעשות בשבת ומתכוון לעשותם בעתיד, כגון "מחר אסע לירושלים", "אדבר עם פלוני בטלפון". אבל מותר לומר דברים אלו בלא להזכיר את המילה המראה על מלאכה, כגון "מחר אלך לירושלים", "אדבר עם פלוני". וכאשר מספר על דברים שעשה בעבר, מותר להזכיר דברים אסורים, ובלבד שאין בכוונתו להדריך את חברו כיצד לעשותם.

כה. הרוצה לנסוע במוצאי שבת, רשאי לשאול את חברו שיש לו מונית "האם נראה לך שתוכל לבוא אליי בצאת השבת", אבל לא יאמר לו בלשון ציווי "בבקשה תבוא אליי במוצאי שבת", אף שלא מזכיר את המילה 'נסיעה'. וכן הרוצה לשכור פועל, רשאי לומר לו בשבת "אני מקווה לפגוש אותך ביום ראשון", אבל לא יאמר לו "בבקשה תבוא אליי ביום ראשון".

דיבור בענייני חשבונות

כו. אסור לדבר בשבת על חשבונות שיש בהם תועלת עסקית, ומותר לדבר מעט על חשבונות שאין בהם שום תועלת. לפיכך, אסור לדבר על התשלום שצריכים לשלם לפועלים, ומותר לדבר על מה שכבר שולם. וכן אסור לספר בכמה מכרו בית למי שמתעניין בקניית בית דומה. ובמקום צורך גדול, כגון שפגש אדם שאם לא ידבר עמו בשבת יהיה לו הפסד מרובה, מותר לדבר בשינוי, כגון במקום לומר "מאה שקלים" יאמר "מאה חלות".

הליכה ודיבור לצורך מצווה

כז. לצורך מצווה, כאשר הדבר נצרך דווקא בשבת, מותר לדבר בענייני מלאכה, או ללכת לראות דברים שצריך לעשות בהם מלאכה, או לחשב חשבונות כספיים. לפיכך, מותר ללכת להתבונן בבית כנסת שנמצא בתהליך בנייה, או ללכת סמוך לחשיכה למקום שייסעו משם לניחום אבלים.

וכן מותר לחשב את העלויות של סעודת חתונה, שכירת התזמורת והכנת בגדי הכלה, אבל אסור לסכם את העסקה בפועל. אסור לדבר על שכירת הצלם לחתונה ועל קניית בגדים להורים ולאחים, מפני שאינם מכלל צורכי המצווה.

כח. במקום הצורך מותר לערוך מגבית שבה מתחייבים לתת סכום לצדקה או לבית כנסת, או להכריז על אבדה גם אם היא מוקצה. וכן מותר לדבר על צורכי ציבור, כמו סלילת כביש וקביעת מיסים. וכן מותר להורים לחשב את הסכום הנדרש עבור חינוך ילדיהם לתורה, מדע ומקצוע.

וכן מותר במקום הצורך לעוסקים בחינוך לדון בתקציב בית הספר, ומותר למנהל לשאול מורה אם הוא מוכן ללמד אצלו, ואף לספר לו כמה יוכל להרוויח, בלא לסכם עמו את שכרו. וכן במקום שקשה למצוא מצות לפסח או ארבעה מינים לסוכות, מותר להודיע בשבת היכן ניתן לקנותם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 20:00:08

ברכת המזון

אני עובדת בגן ילדים בחופש ושם אוכלת את ארוחת הבוקר, מה עדיף, לאכול את הלחם ולברך ברכת המזון שלא לפי כללי ההלכה, כגון-בישיבה, מפאת טיפול בילדים, ואם לא זה,אז אני שוכחת לברך בישיבה…תודה!

כיוון שמדובר בסך הכל על שתיים שלוש דקות (אמירת 'הרחמנים' קלה יותר), צריך למצוא את הדרך לומר את ברכת המזון בכבוד הראוי, כגון לתאם עם אישה אחרת שעובדת איתך (אם יש כזו) שכל אחת תיתן לשנייה את כמה דקות לברך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 23:19:16

הדלקת נערות שבת

אישתי אחות בבית רפואה ולפעמים עובדת ליל שבת היא מדליקה נרות, שומעת קידוש ואוכלת בעבודה אם אני אוכל לבד בבית האם אני צריך להדליק נרות בברכה ? אם אני מוזמן לבית אחר לאכול האם אני צריך להדליק בברכה? במידה ואני אוכל בבית עם הבנים והכלות האם אני צריך להדליק ברכה? תודה

אם אתה אוכל בבית בין אם אתה לבד או אם אחרים, אתה צריך להדליק נרות בברכה. ואם אתה רוצה, אתה יכול לצאת ידי חובה בהדלקת כלותיך.

אם אתה מוזמן בסעודת הלילה לבית אחר, אתה יכול לעשות אחת משניים או לבקש מבעלת הבית שתוציא אותך בהדלקתה, או להדליק בביתך נרות שידלקו עד שתחזור לאחר הסעודה.

לנוחותך אביא לך את קיצור הלכות הדלקת נרות מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ד – הדלקת נרות שבת

מצוות ההדלקה

א. מצווה מדברי חכמים להדליק נר לכבוד שבת, כדי שיהיה אפשר לענג את השבת כראוי. עיקר המצווה להדליק נרות במקום הסעודה, ולכן על נרות אלו מברכים "להדליק נר של שבת". אמנם מצווה שיהיה אור חשמל מסוים גם בשאר המקומות בבית שמשתמשים בהם בליל שבת.

ב. כל נר שאורו יציב כשר למצווה, כיוון שאין חשש שיבוא להיטיבו ויעבור באיסור מבעיר, ואמרו חכמים שמצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, שאורו צלול וזך. וכיום רוב הנשים מדליקות נרות פרפין שאורם חזק ויציב יותר.

ג. כאשר האישה אינה יכולה להדליק, ידליק האיש את הנרות בברכה, ואם ירצה יוכל לבקש מבתו הגדולה שתדליק במקומו.

מספר הנרות

ד. מצד הדין מספיק להדליק נר אחד, ונהגו להדליק שני נרות, ויש נוהגות להדליק יותר, אך כיום שמשתמשים באור חשמל, אין בזה כל כך הידור. ומכל מקום כאשר מתארחים בבית אחרים, המנהג להדליק שני נרות בלבד.

ה. נהגו שאישה ששכחה להדליק שבת אחת, תקנוס את עצמה ותדליק מכאן ואילך בכל השבתות נר אחד נוסף, ודווקא אם לא היה שם אור כלל, אבל אם היה אור חשמל לא צריכה לקנוס עצמה.

ברכת ההדלקה

ו. חלק מיוצאות ספרד נוהגות לברך לפני הדלקת הנרות, כשם שבכל המצוות מברכים לפני קיום המצווה (שו"ע), וכיוון שקיבלו שבת בהדלקה, יקפידו שלא לכבות את הגפרור, אלא יניחוהו שיכבה מאליו. ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (חיד"א, בא"ח) נוהגות לברך לאחר ההדלקה, וכדי שהברכה תחשב לפני המצווה, מכסות את עיניהן בעת הברכה, ולאחר הברכה נהנות מאור הנרות. ונכון לכל אישה לנהוג כמנהג משפחת אמה.

ז. כאשר גבר מדליק נרות, יברך לפני ההדלקה, ויכול לכבות את הגפרור, מפני שמנהג הגברים לקבל את השבת לאחר תפילת מנחה ולא בהדלקת הנרות.

האם אפשר לצאת בתאורה חשמלית

ח. בשעת הצורך אפשר לקיים את המצווה בברכה בהדלקת נורה חשמלית שיש לה חוט להט, שכן חוט המתכת הוא כפתילה, והחשמל כשמן. וכאשר אין לאישה נר או נורת להט, תברך על נורת ניאון או לד.

ט. כאשר מדליקים נרות רגילים, עדיף לכבות את תאורת החשמל לפני הדלקת הנרות ולהדליקה מחדש לשם שבת ומיד להדליק את הנרות, כדי שהברכה תחול גם על התאורה המרכזית של השבת.

דין הדלקת שתי משפחות שאוכלות יחד

י. רוב יוצאות ספרד נוהגות שכאשר משפחה מתארחת אצל חברתה והנשים מדליקות באותו מקום, רק בעלת הבית מדליקה בברכה (שו"ע). ולמנהג יוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (מרוקו), גם האורחת מברכת על הדלקת נרותיה. ויותר טוב שהאורחת תדליק במקום אחר בבית, וכך לכל המנהגים תדליק בברכה.

יא. כאשר סידרו דירה ריקה לאורחים, טוב שהאורחת תדליק נרות באותה דירה בברכה, וכדי שברכתה לא תהיה לבטלה, צריכה להקפיד ליהנות מאור הנרות, ולכן תדליק נרות גדולים שיישארו דולקים עד לאחר שיחזרו מסעודת ליל שבת, או שתישאר לידם עד שיתחיל להחשיך, או שאחד מבני המשפחה ילך לפני הסעודה לראותם.

יב. בבתי מלון מכינים שולחן בחדר האוכל לנרות של כל הנשים. רוב יוצאות ספרד לא מברכות אם יש שם כבר נרות דולקים, ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד מברכות. והרוצה להדר, תברך בחדר על נורת להט המתחברת לשעון שבת שיכבה אותה בשעה שירצו לישון.

גבר נשוי או רווק השובתים מחוץ לביתם

יג. הישן וסועד סעודת ליל שבת בחדר משלו, אפילו הוא נשוי או רווק שסמוך על שולחן הוריו, צריך להדליק שם נרות בברכה. וכן חיילים, בין נשואים בין רווקים, צריכים לדאוג שאחד מהם ידליק נרות בברכה בחדר האוכל עבור כולם, ושיהיה אור מסוים בחדרים שבהם הם ישנים. וכן דין חולים בבית חולים ובחורי ישיבה המתגוררים כל השבוע בפנימייה ואוכלים יחד בחדר האוכל.

יד. גבר נשוי או רווק שמתארח בסעודת ליל שבת אצל משפחה אחרת, יוצא בהדלקת בעלת הבית. ואם הקצו עבורו דירה שתהיה במשך השבת רק שלו, טוב שיבקש מבעלת הבית שאוכל אצלה שתכוון להוציאו. ואם הרווק רגיל בכל שבת להדליק נרות בדירתו, אזי כאשר הוא מתארח והקצו עבורו דירה, לכתחילה ידליק שם נרות בברכה.

אישה נשואה או רווקה השובתת מחוץ לביתה

טו. אישה נשואה או רווקה שרגילה להדליק נרות בכל שבת, גם כאשר היא מתארחת המנהג שמכוונת לא לצאת בהדלקת בעלת הבית כדי שתוכל לקיים את המצווה בעצמה. וכן בפנימייה של בנות, בנוסף לנרות שאחת מהן צריכה להדליק בחדר האוכל עבור כולן, רשאיות שאר הבנות להדליק נרות בחדרים בברכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 18:38:45

שמיעת שירים בשלושת השבועות

שלום וברכה, לאחרונה גדלה התופעה של יצירת שירים ע"י בינה מלאכותית (הכל קורה על ידה – המילים,המנגינה והשירה). שאלתי היא האם אפשר להקשיב לשיר שנוצר ע"י בינה מלאכותית בשלושת השבועות וספירת העומר.

אין זה משנה איך נוצר השיר. אם הוא שיר שמח אסור לשמוע אותו בימים אלו. אביא לך את ההלכה בזה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ה. מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 07:46:03

בין חמה לצל

שלום הרב, לפי מו"ר הרב מלמד, האם יש לחשוש בימינו לדין של לא לעמוד בין חמה לצל בשלושת השבועות ?

אם היתה בזה בעיה זה היה כתוב בפנה"ל כשרות בפרק לו העוסק בסכנות. עיי"ש שאין צורך לחשוש לכל הדברים הללו, וכמנהג העולם שלא לחשוש לעניין זה כלל. ובאמת גם לחוששים, כמעט ואין זה מעשי – 1. מדובר דווקא על הליכה בשביל שהוא בין חמה לצל. כמו כן כתב ערוך השולחן שעניין זה מתייחס רק להליכה מחוץ לישוב ולא בתוך העיר, וכפי שכתב הא"א (בסי' הנ"ל) שדברי המחבר אינם שייכים במקום שמצוייים אנשים ובמקום ישוב, והוסיף שנראה שהוא הדין לעיבורה של עיר. וכן דעת החזו"א (דינים והנהגות כ' ה').

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-24 15:46:23

יש לך שאלה?

דבר תורה לשבת הגדול – מטרת ליל הסדר – להיות חלק מהסיפור

בשבוע הבא, בליל שבת, נהיה כולנו בליל הסדר, הלילה שמזכיר לנו את הסדר האלוקי, הלילה שעיקר האמירה שלו היא שיש סדר, שההיסטוריה האנושית על כל מהלכיה, על השעבוד, הסבל והגלות, ועל הגאולה, החירות וישועה, היא מסודרת על ידי הקב"ה.

ליל הסדר הוא לא לילה של לימוד, אם הקב"ה היה רוצה שנלמד בלילה הזה, הוא לא היה מסדר אותו כפי שהוא, זה לא מתאים ללמוד שיש סביב השולחן תינוקות וילדים יחד עם זקנים וישישים, זה לא מתאים ללמוד שמתקבצים כל המשפחה המורחבת, זה לא מתאים ללמד את הילדים בלילה שזו לא השעה שלהם…אז מה עניינו של ליל הסדר?

לענ"ד מגמת ליל הסדר לומר לנו, שיש סיפור של יציאת מצרים, שרק החל ביציאת מצרים שהייתה לפני 3328 שנים, אבל הסיפור הזה ממשיך, ואולי הדבר החשוב ביותר שצריך להרגיש ולחיות בלילה הזה, הוא שהסיפור הזה, הוא הסיפור שלנו, אנחנו כולנו חלק מהסיפור הזה, חלק מהסדר האלוקי, של גלות וגאולה, של התקדמות מתמדת.

בשביל שנרגיש שאנו חלק מהסיפור הזה, אין מתאים יותר מישיבה של שלושה-ארבעה ולעיתים חמישה דורות סביב שולחן הסדר, כי הראיה של הסבא רבא שהגיע מפולין או מתימן, מהונגריה או ממרוקו, מהולנד או מאלג'יר, יחד עם הסבא שלחם במלחמת יוה"כ, יחד עם האבא שהיה הראשון שלמד בישיבת הסדר, וכל זה עם כל בני הדודים ובנות הדודות של המשפחה העניפה, זה לראות את הסיפור מול העיניים, זה להבין שאנו משתייכים לסיפור גדול, לסדר אלוקי.

וכל אחד ואחד הוא חלק מן הסיפור, והסיפור הזה הוא סדר אלוקי, שמגיע דרך אנשים שלוקחים חלק, דרך אנשים שמבינים את הסיפור ורוצים לפעול במסירות נפש ובכל ליבם, להיות שותפים לפרק הבא של הסיפור המופלא הזה, של הסדר האלוקי הזה.

זו מטרת ליל הסדר, לא לספר סיפור עתיק, אלא לספר את הסיפור שלנו, בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאלו הוא יצא ממצרים, כאלו גם הוא שעומד מול האתגרים כאן ועכשיו, ייצא מן המצרים ויקדם את גאולת ישראל, שמביאה ברכה וטובה לכל העולם.

ומכוח האמונה הזאת, שוודאי הגאולה מתקדמת, אמונה ששואבת את כוחה מכוח הזיכרון ההיסטורי, מכוח העובדה שבניגוד לכל התחזיות וההערכות יצאנו ממצרים, ובניגוד לכל היגיון סביר שבנו לארצנו מכל קצוות תבל, ובניגוד לכל הערכה ריאלית, מדינת ישראל התגברה על כל אויביה הסובבים אותה מכל עבריה, והיא לא רק שורדת היא משגשגת ופורחת, ובניגוד לציפיות, עם ישראל הולך ומתחזק ברמה הרוחנית, הישיבות פורחות, לימוד התורה מתגבר, הרצון לרוחניות עולה ועולה, ובמקום הראשון והשני ברשימת המושמעים ביותר על גלי אתר, נמצאים ישי ריבו וחנן בן ארי.

שאנו יושבים לשולחן ליל הסדר בארצנו ובמדינתנו, עם המשפחה והחברים, עם הדודים ובני הדודים, אנו יכולים לומר בביטחה:

הָשַׁתָּא הָכָא – לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל
הָשַׁתָּא עַבְדֵּי – לְשָׁנָה הַבָּאָה בְּנֵי חוֹרִין.

אבל לא להסתפק בכך, אלא לומר:

השנה אנו בבית – בשנה הבאה בירושלים הבנויה, שבמרכזה המקדש

השנה אוכלים תבשילים טעימים שהכנו בבית – בשנה הבאה נאכל מבשר קורבן הפסח

השנה יושבים בבתי המשפט שופטים שמכריעים על פי משפטי הגויים – בשנה הבאה יהיו שופטים שישפטו על פי המשפט האלוקי

השנה יש ממשלה שנשענת על קולות שאינם יהודיים – בשנה הבאה תחזור מלכות בית דוד, ממשלה שבראש מעיניה קידוש שם ה' בעולם!

ואם אתם חושבים שזה הזוי, מדומיין ולא הגיוני, כמה הזוי היה לשבת בפולין או במרוקו, או בכל מקום אחר בעולם, ולומר לפני מאה שנה ששנה הבאה נהיה בארץ ישראל, כמה לא נורמלי זה היה לשבת בתוככי מחנות הריכוז ולומר שנה הבאה בירושלים, שנה הבאה בני חורין!

זה היה הזוי ולא נורמלי, אבל זה קרה וקורה מול עיננו, כי יש סדר אלוקי, ומי שמצטרף אליו, בסופו של דבר מצליח.

זה בעיניי עניינו של ליל הסדר.

זה הסיפור שלנו, זה הסיפור שאנו חלק ממנו, זה הסיפור שאנו כולנו נקראים לקחת בו חלק אקטיבי, ולקדם את העלילה.

אם נקרא את ההגדה מתוך המבט הזה, נוכל לראות את כוונת ההגדה, ורק כדי להדגים זאת אכתוב מעט על שני החלקים הראשונים שפותחים את ה'מגיד'.

כבר כתבנו על החלק המסיים את הא לחמא עניא, אבל אולי נתייחס לעוד שתי נקודות בחלק שכבר מתקופת הגאונים עומד בפתיחת ההגדה, דבר ראשון, העובדה שהשפה היא ארמית, השפה המדוברת באותם השנים, באה לומר שההגדה היא רלוונטית ומשמעותית לימינו, סיפור יציאת מצרים, איננו דבר שהיה בעבר, אלא הוא סיפור שרלוונטי להיום,  כפי שהסברנו,

דבר שני, אנו אומרים: הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכָלוּ אַבְהָתָנָא בְּאַרְעָא דְמִצְרָיִם, ורבים שואלים זה לחלם העוני שאכלנו במצרים? – היה צריך לומר: זהו לחם העוני שאכלנו ביציאתנו ממצרים, רבו הפירושים על העניין, אך לדרכנו נזכיר את דברי הראשונים שישראל כל ימי היותם במצרים אכלו מצוות, מכה טעמים, העבד בעוניו, חוזר עייף ורוצה לאכול ולישון, אין לו זמן להמתין שהבצק יתפח, ולכן זה לחם העוני שאכלנו במצרים, אך הקב"ה מצווה אותנו לאכול את הלחם הזה, את המצה גם בגאולתינו, והדבר מגלה שהסבל והצער שהיו מנת חלקנו הם שהביאו לגאולה והישועה, צריך לדעת שגם הצער הוא חלק מתהליך הגאולה וההתקדמות.

לאחר מכן אנו שואלים מה נשתנה – סיפור יציאת מצרים, מתחיל בשאלה, וזה חלק מגדרי סיפור יציאת מצרים, שהסיפור צריך להאמר כשאלה ותשובה, כפי שאמרה התורה: 'כי ישאלך בנך…', ועוד, הסיבה הפשוטה לכך היא שרק על ידי השאלה, הלב והמוח נפתחים לקבל, שיש לאדם שאלה אמיתית, שיש משהו שמפריע לאדם, שהוא מרגיש שחסר לו משהו, אז הוא נפתח לקבל תשובה, לשמוע דברים, כל ליל הסדר מכוון להביא את הילדים, ולמען האמת את כולנו לשאול, על עניינו של עם ישראל, על השעבוד והסבל ועל הגאולה והישועה.

כל העשייה בליל הסדר מכוונת לעורר אותנו לשאול, המצה והמרור, ההסיבה, הכרפס והנטילה הקודמת לו, סילוק השולחן ועוד, כל זה מעורר אצל הילדים ואצלנו הבנה שיש משהו לא רגיל ואת המיוחדות הזאת של עם ישראל, את הקשר המיוחד של הקב"ה לעם ישראל – באנו לברר ולהבין בלילה הזה.

אפשר אולי לומר, כי בתוך שאלת ‘מה נשתנה’ מקופלת שאלה גדולה ונוראה על כל עניינו של עם ישראל, מדוע נשתנה מכל העמים, באמונתו, במצוותיו, בייסוריו, בהישגיו הרוחניים, בגלותו ובגאולתו.

וכך אנו ממשיכים את ההגדה, ומספרים את הסיפור שלנו.

יהי רצון שנזכה להיות חלק מהסיפור ולראות בעיננו את הפרקים הבאים הולכים ומופיעים – כמו שאנו מסיימים את ברכת הגאולה בליל הסדר:

"…כֵּן ה' אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ יַגִּיעֵנוּ לְמועֲדִים וְלִרְגָלִים אֲחֵרִים הַבָּאִים לִקְרָאתֵנוּ לְשָׁלום, שְׂמֵחִים בְּבִנְיַן עִירֶךָ וְשָׂשִׂים בַּעֲבודָתֶךָ. וְנאכַל שָׁם מִן הַזְּבָחִים וּמִן הַפְּסָחִים אֲשֶׁר יַגִּיעַ דָּמָם עַל קִיר מִזְבַּחֲךָ לְרָצון, וְנודֶה לְךָ שִׁיר חָדָש עַל גְּאֻלָּתֵנוּ ועַל פְּדוּת נַפְשֵׁנוּ."

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן