חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

תובנות בבחירה מבני גל ז"ל | לפרשת ראה

השבוע הלך לעולמו בני גל, אחד מהאנשים שלמדתי מהם הרבה.

פגשתי את בני לראשונה כשהחלטתי ללמוד אימון. הוא פתח לי פתחים ליכולת להתייצב מול עצמך, בנקיות ולהגיד לעצמך איפה אתה עומד. הוא לא התבייש להעיר בחדות, לשקף לך איפה אתה עומד, הוא היה איש מלא חיוניות נדירה, מלא בחכמת חיים ומלא ברצון לתת ולהעניק. מהמקום הנקי הזה – הוא לא התבייש לומר למישהו שנפגע ממנו – אני לא התכוונתי לפגוע בך, אם נפגעת הבאת את זה מהבית. הוא ידע לחלום על חזון, לחיות באנרגיה כאן ועכשיו, ללמוד מההצלחות בעבר, להכיר את הכוחות השונים שבך, את הערכים ואת הצרכים שלך, את הדפוסים שלך ולתקן, כל הזמן, את עצמך!

בני היה מאמין גדול מאד בבחירה, שנצבת במרכז פרשת השבוע שלנו, הוא האמין שברגע שאדם יזהה את דפוסי החיים שלו, ויבין כמה רע הם גורמים לו, במידה ויעמיק ויזהה מאיזו תפיסה מגיעים הדפוסים – שהרי אם לא היה אישור פנימי, של תפיסת העולם, הוא לא היה חוזר שוב ושוב על הדפוס הזה, שפוגע בו. ובני האמין שברגע שאדם יזהה את התפיסה העומדת בבסיס הדפוס, הוא יוכל לבחור, ובחירתו תשנה את חייו, והוא יוכל לעשות יותר טוב.

בני גם אמר תמיד שהדברים השליליים מגיעים ללא מאמץ, ובטוב צריך לבחור, בלשונו הקיבוצניקית הוא ביטא את זה בחדות: הפרה נותנת גללים, את החלב צריך לחלוב כדי להוציא!

זוהי גם הקריאה בפרשת השבוע שלנו – ובחרת בחיים. את החיים ואת הטוב צריך לבחור, ובחירה היא לא ההחלטה, אלא בחירה היא ההחלטה שמלווה בעשייה, ההחלטה שמלווה במאמץ.

בני האמין בבחירה, אבל הוא ידע שכדי להצליח לבחור צריך ללמוד – ללמוד איך לבחור, ללמוד באיזה מקום בעומק הלב ובעומק הדעת מתבצעת הבחירה, להגיע למקום הזה, ומשם לעשות את השינוי.

אני יודע שכל דבר שכתבתי פה, מצריך הרחבה גדולה, אבל דרכו של בני הייתה לומר דברים קצרים, ולתת לאנשים לחשוב, להתעמק ולהבין את מה שהם מבינים, ולאו דווקא מה שהוא הבין.

הוא היה שולח במשך שנים, ממתק לשבת, ד"ת קצר ומתוק לפרשה… ומי שיבין יבין, אז אסיים בממתק של בני לפרשתנו: 

אֶבְיוֹן – דל מעני

"אֶפֶס, כִּי לֹא יִהְיֶה-בְּךָ אֶבְיוֹן:  כִּי-בָרֵךְ יְבָרֶכְךָ, ה', בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן-לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ". (דברים ט"ו, ד')

ספרי ורש"י: 'ולהלן הוא אומר כי לא יחדל אביון, בזמן שאתם עושים רצונו של מקום אביונים באחרים ובזמן שאין אתם עושים רצונו של מקום, אביונים בכם'.

מהו אביון?

רש"י: דל מעני. ולשון 'אביון' שהוא תאב לכל דבר.

ספרי: אביון תאב.

מלבי"ם: ושם 'אביון' שהוא גרוע מכל לשונות המורים על עוני. ושרשו א.ב.ה, על שתאב לכל דבר. מבואר שככל שהוא תאב, מצווה להקדים ולתת לו.

מלון עברי 'אביון': דל. חסר כל. אומלל. מר נפש. מסכן.

מוקדש בתודה לקבצן מעצבן שנתתי לו צדקה ולעצמי חשבתי: "למה אתה לא עובד ומתפרנס"?…

שבת שלום, באהבה בני.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן