שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת במדבר – קול הבא מן הדממה

השבוע אנו מתחילים את ספר במדבר, כאשר אנחנו בשיא הצפייה והדריכות לקראת מתן התורה. בעבר כתבנו על כך שהתורה ניתנת דווקא במדבר, כיוון שמקום זה מייצג צימאון גדול, רצון עצום לקבל. הפעם ננסה לעמוד על עוד צד בעניינו של המדבר, על פי דבריו של הרב זקס זצ"ל.

אחד המאפיינים של המדבר הוא השקט, הדממה. במדבר אין מסיחי דעת, אין דברים שמסיחים את תשומת הלב, שמפריעים להקשיב. אמנם, בעת מתן תורה היו בהר סיני ברקים ורעמים וקול שופר חזק, אבל כעבור שנים רבות, כשאליהו הנביא הגיע לאותו הר חורב, לאחר העימות שלו עם נביאי הבעל, הוא מצא את ה' לא ברעש ולא באש ולא בסופה אלא ב"קול דממה דקה", וכדברי רש"י שם: "…ואני שמעתי קול הבא מתוך הדממה". נראה לי כי קול הדממה הדקה הוא הקול שאפשר לשמוע רק כאשר מקשיבים בהקשבה פנימית. כדי לשמוע את קול ה', האדם נדרש לדממה, לשקט ולהקשבה.

היהדות היא תרבות מאוד מילולית. דת של מילים קדושות. במילים ברא אלוקים את העולם. על פי תרגום אונקלוס, כושר הדיבור שלנו הוא העושה אותנו לבני אדם; את הכתוב "ויהי האדם לנפש חיה" הוא מתרגם "והות באדם לרוח ממללא". מילים מחוללות. מילים מקשרות. כל מערכות היחסים שלנו מעוצבות, לטוב ולרע, ביד הלשון. כוחן של המילים לברוא עולמות ולהחריבם.

אך הדיבור שלנו מגיע מתוך הקשבה – "לך דומיה תהילה" אומר דוד המלך. כשאנו עומדים ביראה אמתית לנוכח גדולת ה', אלה הם רגעים של עמידה בדממה. גם התפילה המשמעותית ביותר, ההתייצבות שלנו לפני ה', תפילת הלחש, היא עמידה בשקט, תפילה רק בחיתוך אותיות ללא הוצאת קול. וכפי שלמדנו מחנה, המתפללת הגדולה: 'רק שפתיה נעות וקולה לא ישמע' (כך מנהג ישראל על פי המקובלים).

חז"ל העריכו מאד את השתיקה – סייג לַחוכמה שתיקה. כדי להצליח לשמור על החכמה, צריך לדעת לשתוק, ואז אפשר להקשיב להתבונן ולשמוע. חז"ל אומרים: מילה שווה סלע – שתיקה שווה שניים, רבן שמעון בן גמליאל אומר: "כל ימיי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה".

עבודת הכוהנים במקדש הייתה מלווה בשתיקה. החוקר ישראל קנוהל אף קרא לספרו על תורת הכוהנים "מקדש הדממה". וספר הזוהר מדבר על הדממה שבתוכה בנויים בית המקדש של מעלה ובית המקדש של מטה.

האמירה היסודית שאמרו ישראל היא: 'כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע'. תמיד מדגישים את העשייה, כל אשר דיבר ה' נעשה, אבל הסיומת היא 'ונשמע'. כלומר, יש חשיבות עליונה לשמוע, להקשיב ולהאזין!

"ביוצאנו ממצרים לנוע בעולם ולהקים חברה חדשה במקום אחר, אנו חווים את העולם כמדבר. אנו בורחים אל השומקום, ואז עוצרים להתוודע אל מקומנו שמעבר לעולם. כשהעולם נעשה מדבר, האדם נמצא סוף סוף בבדידות שאפשר לשמוע בה את קולה הרועם של הרוח, זו שבקול לחש כבר הוציאתהו והצילתהו מן השאוֹל. במדבר דיבר אלוהים אל המנהיג ואל שבטיו. במדבר, בשומעם את הקול, בהסכימם להצעתו  ובהיכנעם למצוותו, הם הגיעו אל החיים ונעשו לעמו הנבחר של אלוקים" (אריק פוגלין).

בשתיקתם נעשו בני ישראל לעם שחווייתו הדתית הראשונית לא הייתה ראייה אלא הקשבה ושמיעה: שמע ישראל.

כמה אנו זקוקים להקשבה אמיתית, כמה חסרה לנו הקשבה: הקשבה בזוגיות שלנו, האם אנו מקשיבים באמת לבני זוגנו? וכהורים, האם אנחנו מקשיבים באמת לילדינו? האם אנו מצליחים להקשיב לחברנו, למי שכואב לו וקשה לו, למי שמרגיש בודד? ואם איננו מצליחים להקשיב לקולותיהם של בני אדם אחרים – האם אנו יכולים לטעון ברצינות שאנו מקשיבים לקול ה'?

אנו נמצאים בימים מורכבים, ימים קשים, ימים כואבים. את השמחה האדירה ביום ירושלים, קטעה מתקפת הטרור של אויבי ישראל מבית ומחוץ, הפורעים-צמאי הדם, החיים בארץ ישראל, במדינת ישראל ומחוצה לה, והלב כואב. ויותר מהכאב ממתקפת אויבנו, הלב כואב מהתנהלות כוחות המשטרה והמשפט של מדינת ישראל, שנותנים לפורעים להשתולל, וכובלים את ידינו מלהגיב, מלרומם את כבוד ישראל המושפל. אך בתוך כל הכאב, צריך לדעת לעצור ולהקשיב מה ה' אומר לנו – וזאת, בתוך הרעש, החדשות, העדכונים, הדיבורים. קול ה' נמצא, ואנו צריכים להיות קשובים לו!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן