שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת שמיני – מסורת אבות

פרשת שמיני:

לקראת כניסת אהרן ובניו לתפקידם, ולקראת תחילת העבודה במשכן ומימוש ההבטחה 'ושכנתי בתוכם', אהרן ובניו מצטווים לטבול, משה מקריב קרבנות, בני אהרן סומכים ידם על הקרבן, משה מושח אותם בשמן המשחה, והם מתעטרים בבגדי הכהונה. עד כאן מובן ומתבקש.
אולם כחלק מההכנות נאמר להם גם הציווי הבא:

"מפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים, עד יום מלאת ימי מלואיכם כי שבעת ימים ימלא את ידכם… ופתח אהל מועד תשבו יומם ולילה שבעת ימים ושמרתם את משמרת ה'…"

מה מטרת ישיבה זו?
ניתן להסביר כי המטרה היא מעין סטאז'  – לצפות כיצד מקריב ומבצע משה את תהליכי ההקרבה, לשנן ולהפנים את הכללים ופרטי ההלכות הנוהגות למשכן. בכוון זה מסביר הספורנו את שותפותם של בני אהרן במעשה הקרבן:
על הפסוק "וישחט את העולה וימציאו בני אהרן אליו את הדם ויזרקהו על המזבח סביב" (ויקרא, ט', י"ב) מסביר ספורנו (שם): "'וימציאו' – כדי שיתחנכו בהתעסקם בקרבן אביהם". 'יתחנכו', במובן של תחילת העבודה וההרגל בה, ואולי במשמעות חינוך כפשוטו – 'שיתחנכו בהתעסקם בקרבן אביהם'.

יתכן גם להסביר שמטרת הישיבה פתח אהל מועד במשך שבעה ימים רצופים, הייתה כדי להכין ולמרק את עצמם מבחינה פנימית, נפשית ורוחנית לתפקידם הגדול, להתבונן ולהתעמק במהות תפקידם כמשרתי עליון, השותפים בהשריית שכינה בעם ישראל.

כפי שמסביר הרב מלמד את מטרת השבת:

"בששת ימי המעשה מוטל על האדם לדאוג לצרכיו וליישובו של עולם, ומירב כישוריו ומרצו מופנים למלאכת שדהו ותיקון ביתו, להכנת מאכליו ובגדיו, ולכל מעשה יצירתי. ועם כל מה שאדם אוהב את מלאכתו, יש בה שעבוד. הצרכים השוטפים לוכדים את האדם בכבלי העולם הזה, ומשכיחים ממנו את האמונה והנשמה. השביתה מכל מלאכה ביום השבת מאפשרת לנו להתרומם מעל טרדות הזמן וצרכי המקום, אל עולם של חירות ומנוחה, עולם שבו הנשמה יכולה לבוא לידי ביטוי, וזהו שאמרו חכמים שהשבת היא מעין עולם הבא"

אולם נראה כי בישיבה המשותפת של אהרן ובניו יחד במשך שבעה ימים רצופים טרם הכניסה לתפקיד, יש מימד נוסף: בישיבה משותפת ורציפה זו, אהרן ובניו חווים חוויה משפחתית אינטימית מיוחדת בימים אלו, זוהי קירבה גדולה ואינטנסיבית של אב עם בניו.

כחלק מעיצוב דמותם של בני אהרן יש צורך בשהייה המאסיבית במשך שבעה ימים: "ופתח אהל מועד תשבו יומם ולילה שבעת ימים", הבנים יחד עם דמות האב.
ישיבה זו של אב ובניו, מאפשרת לשוחח , לדון, לשתף, כאשר יושבים שבעה ימים רצופים, מדברים, מן הסתם מעלים התלבטויות, חששות, שאיפות, תקוות, הצבת יעדים משותפים, הגדרת המטרות הרוחניות עבורם כפרטים ועבור עם ישראל כולו, כנציגיו וכמשרתי הקב"ה וכו'.

הרב שמשון רפאל הירש בהקשר למצוות כיבוד אב ואם (פירוש רש"ר הירש לתורה, ספר שמות , כ', י"ב), כותב:

"הערובה היחידה לאמיתותן (של עובדות היסטוריות כיציאת מצרים ומתן תורה), היא המסורת. יסודה של מסורת אינו אלא מסירתה הנאמנה לבנים מידי האבות וקבלתה ברצון בידי הבנים מידי האבות. על כן לא נתקיימו לאורך ימים יסודות הבנין הגדול שייסד ה' בישראל- אלא על המשמעת העיונית והמעשית של בנים כלפי אבות ואמהות, …(ההורים) הם למעשה החוליה המקשרת את הילד אל העבר היהודי ועושה אותו לבן ישראל ולבת ישראל".

לא מפתיע אם כן, שלתפקידם הגדול כשותפים להשריית שכינה, נכנסים בני אהרן מתוך קשר משפחתי ישיר ועצמתי, במשך שבעה ימים רצופים של "זמן איכות" – הבנים ואביהם.

החיבור של אהרן לבניו הוא הנותן לו ולהם את הכוח והעוצמה לשרת את עם ישראל.

יהי רצון שנזכה לחיבור העמוק בין אבות ואימהות לבנים ולבנות ומתוך כך להמשיך יחד להשרות את השכינה.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן