שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת צו וההכנות לפסח

העבודה הראשונה שנעשית במקדש היא תרומת הדשן ומיד לאחריה הוצאת הדשן:

"…צו את אהרן ואת בניו לאמר: זאת תורת העולה, הוא העולה על מוקדה על המזבח כל הלילה עד הבוקר ואש המזבח תוקד בו, ולבש הכהן מידו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו והרים את הדשן אשר תאכל האש את העולה על המזבח ושמו אצל המזבח, ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים והוציא את הדשן אל מחוץ למחנה אל מקום טהור".

צריך להתבונן מהי עניינה של עבודה זו ושל העבודה הבאה אחריה, עבודות הוצאת הדשן, יותר מכך יש לתמוה הרי מדובר בעניין טכני של ניקוי שאריות היום הקודם, ולמה להפוך זאת לעבודה? ובכלל יש כאן שני שלבים בשלב הראשון לוקחים מעט דשן ומעבירים אותו למקום מסויים במזרחו של המזבח, על פי חז"ל אחד הניסים במקדש היו שהדשן היה נבלע בקרקע המקדש, בשלב השני, היו לוקחים את כל שאר הדשן ומעבירים אותו אל מקום טהור, עולה אם כן, שתפקידה של תרומת הדשן איננו עניין טכני של פינוי שנעשה אחר כך, אלא עבודה בפני עצמה, מה עניינן של שתי העבודות הללו?

לפני שננסה בס"ד לבאר את הדברים, ראוי להוסיף ולשאול, לכאורה הכותרת איננה מתאימה – "זאת תורת העולה" – לא עוסקים כאן בהעלאת העולה, אלא בהכנות טכניות של המזבח לעבודת היום החדש, ועוד יש לבאר – מה הדגש המופיע וחוזר ומופיע על האש התמיד הדולקת?

לענ"ד יש כאן לימוד גדול ועצום ולא לחינם הוא הפותח את עבודת היום במקדש יום יום, ישנן שתי נטיות אנושיות שלעיתים מופיעות אצל שני אנשים שונים ולעיתים אצל אותו אדם יום כך ויום כך, הנטייה האחת  היא לרוץ מיום ליום להשאיר את היום הקודם בצד ולעבור הלאה, רדיפה אחרי החדש, אחרי היום הזה, ועזיבה של מה שהיה אתמול, בלי עצירה להתבוננות, למחשבה, בלי לקחת צידה לדרך, תובנות, חוויות ומחשבות להמשך, הנטייה השנייה היא הפוכה, להישאר עם העבר, לא להתקדם, לשקוע בכאב והפגיעה שהייתה, להתבוסס בצער ובמסכנות.

כנגד שתי הנטיות הללו, בפתיחת היום אנו עושים שתי פעולות,
האחת, לוקחים את מה שנשאר מהיום הקודם, את התמצית, ושמים אותה בתוך המקדש ליד המזבח, זה ע"פ חז"ל נבלע ונכנס לתוך המקדש, מהווה חלק מהקרקע, עליה נמשיך ונפעל, נמשיך ונבנה את בניין עבודת ה' שלנו.
השנייה, לוקחים את כל השארית ומעבירים הלאה, למקום אחר, לא משאירים אצלנו.

אנו כעת בעיצומם הנפלא של ניקיונות הפסח המורכבים השנה, וגם כאן לקראת פתיחת השנה שתי תנועות נפשיות משלימות, האחת מה אנחנו משאירים איתנו, לוקחים הלאה, לפעמים את החפץ זורקים אבל את הזיכרון משאירים, את חולצת טיול מחוף לחוף בשביעית הגיע הזמן לזרוק…אבל את החוויות, את החברות, את התובנות לשמור, השנייה היא מה לא מתאים, מה כבר אין בו צורך, לפנות מקום בארונות, בבית להתחדשות, לפנות מקום בלב, לצמיחה ולפריחה.

שתי התנועות הללו הכרחיות, לכל ערב פסח, ובמיוחד לימים הללו, ימי אתגר משפחתיים ולאומיים, מזמן להתחדשות, הזדמנות לפריחה.

לכן פעולות אלו הם חלק משמעותי מעולת התמיד, מהמשכיות האש, כי הם מחברות את היום הקודם מחד, ומאפשרות לצמוח ולהתקדם מאידך.

שנזכה שהתקופה המופלאה הזאת, שהפסח הנפלא הזה, יהיה פתח לצמיחה ופריחה מחודשים, שנדע גם לקחת וגם לפנות יחד.

בע"ה ביום ראשון הקרוב בשעה 21:00, אקיים סדר לדוגמה דרך הזום, נתרגל את עשיית הסדר, רעיונות מרכזיים, הלכות הסדר, וטיפים להשתתפות כל בני הבית, מתאים לכל מי שעורך סדר בפעם הראשונה ולכל מי שרוצה להתחדש ולהתרענן ברעיונות והלכות.
us02web.zoom.us/j/700077427?pwd=TkZLeU1MY2d5eUpqeTJ5WUJTRHlVUT09

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן