חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת דברים – מצוות הוכחה

השבת אנו מתחילים את ספר דברים, ספר ההכנה לקראת הכניסה לארץ. הספר נפתח בדברי תוכחה של משה רבנו, ולא במקרה. כתבנו בעבר על החשיבות העצומה של התוכחה, וכמה ראוי להיות שייך למי ש'אוהב את התוכחות', וננסה הפעם לגעת בכמה כללי יסוד של התוכחה שעולים מתוך פרשתנו.

נתחיל בהערה קטנה-גדולה של הרב צבי יהודה על מצוות תוכחה. הרצי"ה דייק שהחפץ חיים לא כתב מצוות תוכחה אלא מצוות הוכחה, ולמד מכך יסוד חשוב, וזו לשונו:

"מצות הוכחה' – דיוק נפלא בלשונו של החפץ חיים. לא מצות 'תוכחה' – אלא, מצות הוכחה, מלשון בירור, כמו: 'והוכיח אברהם את אבימלך'. אם אתה מסוגל לדעת מיהו זה שאתה מדבר איתו, מה ענינו, מה הסיבות למצבו, ואתה מסוגל להוכיח לו את הדרך הישרה, עליך חלה מצות עשה דהוכחה. ואם לאו, אז לא"

"מקוריות לשון אצל החפץ חיים: מצות הוכחה, ולא – מצות תוכחה. הבדל באות אחת, והחילוק עצום. מצות עשה דהוכחה, אם אתה בר הכי, מוכשר להוכיח, לברר בשכל, בלמדנות, בידיעה, אז אתה מצווה, ואם לאו, אז המצוה הזו לא שייכת לך".

המצווה היא להוכיח לאדם, להראות לו את האמת והיושר, לא לכפות עליו, ולא חס וחלילה לביישו, אלא להוכיח לו. ודווקא בגלל שזוהי צורת המצווה, עלינו לשים לב היטב לכללים הנפלאים הנלמדים מפרשתנו.

הדבר הראשון כאשר באים להוכיח הוא לעשות זאת בזמן מתאים. התזמון הוא קריטי לא פחות מן התוכן, שהרי המטרה היא שהמוכח יקבל ויבין, ובשביל זה צריך זמן שיש למוכח יכולת הקשבה ולב פתוח לקבל. התורה בבואה לציין את זמן התוכחה כותבת: "אחרי הכותו את סיחון מלך האמורי אשר יושב בחשבון ואת עוג מלך הבשן אשר יושב בעשתרות באדרעי…", כלומר, דווקא אחרי הניצחונות הגדולים, אחרי שעם ישראל מרגיש עוצמה וחש התרוממות רוח, זה הזמן לדון על הדרוש תיקון, כעין דברי השל"ה הידועים על הפסוק: "אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך" – "כשאתה רוצה להוכיח את אחד, אל תאמר לו כך וכך אתה גרוע, כי אז ישנאך ולא ישמע לדבריך, זהו שכתוב: "אל תוכח לץ", שלא תוכיח אותו בדרך זלזול לומר: לץ אתה, רק אדרבא, תאמר לו: חכם אתה, ואם כן, חרפה היא לאיש כמוך לעשות זה וזה, זהו "הוכח לחכם", כלומר, תעשנו לך חכם, אז "יאהבך" וישמע לקול דבריך ויקבל מוסר".

כדי לקבל תוכחה צריך עוצמות נפשיות, צריך פתיחות. כשאדם חש חלש אז אין לו את היכולת הנפשית להתמודד עם תוכחה, אין לו את כוחות הנפש שדרושים לשינוי מחשבתי ומעשי. לכן דווקא בזמן שהאדם חש שיש לו כוח ועוצמה, שככלל הוא אדם טוב, זהו הזמן לתוכחה.

דבר נוסף, התוכחה נאמרת רגע לפני הכניסה לארץ – "בעבר הירדן בארץ מואב הואיל משה באר את התורה הזאת לאמר". כאשר עם ישראל עומד לפני התחלה חדשה, זה הזמן להתחיל ברגל ימין. דווקא שאנו נכנסים לשלב חדש בחיינו, למסגרת חיים חדשה, יש יותר פתיחות להתחדשות ותיקון. אנו רואה זאת בתלמידי שיעור א', שפתוחים לשינוי הרבה יותר משאר השיעורים, ואני רואה זאת בחתנים לפני חתונתם, שפתוחים ליצירת בית חדש.

זכורני, שבחתונתי, אחרי שהובאתי לחופה על ידי קרובי וחבריי, ובעודי מחכה לכלתי, שאלני מו"ר הרב מלמד, מדוע חז"ל אומרים שחתן נמחלים לו כל עוונותיו? – ואני התחלתי לדרוש דרשות… ואז אמר לי הרב הסיבה לכך היא שהחתן עושה תשובה, ובדרך כלל קשה לעשות תשובה, אך כשמתחילים בית חדש יש הזדמנות אמיתית לעשות שינוי והלב פתוח לתשובה, ולכן נמחלים לו כל עוונותיו. כך גם ישראל בכניסה לארץ – יש להם לב פתוח לקבל, ללמוד ולהשתנות.

הדבר השני הוא הקשר בין המוכיח למוכח. המוכיח צריך לדעת ולהרגיש שהתוכחה נאמרת מלב אוהב ומאכפתיות. ליבנו פתוח רק כאשר אנו חשים שמי שמדבר איתנו אוהב אותנו אהבה גדולה וחפץ בטובתנו. משה רבנו אומר את הדברים לפני מותו, שאז הלבבות פתוחים וכולם מבינים שמשה רבנו לא אומר את הדברים לטובתו או צורכו אלא באמת כדי להואיל ולקדם את ישראל, מתוך אכפתיות  ואהבה.

הדבר השלישי הוא צורת האמירה, כיוון שהמטרה היא שהמוכח יגיע להכרה באמת ובטוב, עדיף פחות לדבר והרבה יותר לעורר את המוכח למחשבות ולתובנות. זה היתרון באמירה קצרה, שהיא מכריחה את השומע לחשוב ולהתבונן, כסיפור הנודע על אחד האדמורי"ם, שבא ערב אחד עם שמשו לביתו של בנקאי עשיר שחי בעירם. הבנקאי הזמין אותם להיכנס, הושיבם בסלון וחיכה שהרבי יפתח בדברים. במשך כמה דקות ישב הרבי בשקט, ואז קם מכיסאו, הודה לבנקאי והחל לצאת מן הבית.

'מדוע באתם?' לחש הבנקאי לשמש.

'אין לי מושג' הוא לחש לו חזרה.

אחרי שיצאו החוצה, הבנקאי לא יכול היה להתאפק עוד ויצא אחריהם אל תוך הלילה החורפי. כאשר השיגם שאל את הרב, 'כבוד הרב, סלח לי, אבל בשביל מה באתם אליי הערב?'

'כדי לקיים מצוות תוכחה' ענה לו הרבי.

'אבל רבי, לא אמרת דבר!'

הסביר לו הרבי: 'חלק ממצוות תוכחה הוא שכאשר אתה יודע שהאדם לא יקבל אותה עליך להימנע מלהוכיח אותו. לשם כך הגעתי אליך, כדי לשתוק ולא להוכיח אותך'.

'אבל איך אתה יודע שלא אקבל את התוכחה?'

'אני מכיר אותך', השיב לו הרבי והמשיך ללכת.

הבנקאי הסקרן התחנן לפני הרבי אולי בכל זאת יספר לו. בסופו של דבר נכנע הרבי ואמר: 'יש אלמנה שאינה מצליחה לשלם את חובה, ואתה עומד למכור את ביתה ולהוציאה אל הרחוב בשיאו של החורף'.

'אבל רבי, אינך מבין, אף שאני מנהל הבנק, הכסף אינו שלי'…

'ידעתי', אמר הרבי והמשיך בדרכו.

כעבור כמה ימים נכנסו דבריו של הרב ללבו של הבנקאי והוא שילם את חובה של האלמנה מכיסו".

דווקא העובדה שאדמו"ר לא דיבר, היא שהביאה את הבנקאי לחשוב בעצמו, להתבונן ולהגיע להבנה הנכונה.

שהמוכיח ממעט בדיבור זה נותן למוכח מרחב לחשוב ולהתבונן בעצמו, לכן משה רבנו רומז, ולא מאריך בדברים.

יהי רצון שנזכה לדעת לקבל תוכחה ולתת תוכחה – מתוך 'ואהבת לרעך כמוך', כמו שאנו שמחים שיש חברים טובים שדואגים לנו, ולכן משתדלים לסייע לנו בעצה והדרכה, כך אנו מתוך אהבה ודאגה נשתדל לקדם את חברנו – שהרי: "כל אהבה שאין עמה תוכחה אינה אהבה", שכן באהבה אמיתית יש רצון לקדם יחד עם פתיחות והקשבה. ויהי רצון שנזכה לקיים את כל חלקי הפסוקים: "לא תשנא את אחיך בלבבך, הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא, לא תקום ולא תטור את בני עמך, ואהבת לרעך כמוך אני ה'".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן