שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ציצית

אני אדפיס שסובל מחום קיצוני האם חובה עלי לשים ציצית

החלטה שלך. ציצית אינה מצווה כמו תפילין שחייבים לקיימה בכל מקרה, אלא רק מי ששם על עצמו בגד של ארבע כנפות חייו לקשור בו ציציות, אבל מי שלא רוצה לקיים את המצווה ולא שם על עצמו בגד של ארבע כנפות – פטור מציצית. אמנם אמרו חז"ל שכדאי מאוד להשתדל לקיים מצווה זו, אבל אם אתה לא מסוגל, זה משהו אחר. ובכל זאת כדאי מאוד שתשים ציצית פעם ביום לכמה זמן שאתה יכול, אם אתה יכול להיות בזמן התפילה עם ציצית, זה הכי טוב. ואם לא, אז תשים בזמן שהכי נוח לך לעשר דקות ותוריד.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 12:19:30

תפילת שחרית יחיד

כשאני אני מתפלל שחרית יחיד , מה אני צריך לאמר?(אשמח לפירוט) ובנוסף, אדם שנוהג להאריך בתפילה ולאמרה בכוונה ובטעמים האם זה נורמלי שהוא יתפלל שחרית יחיד שעה ? , האם בכלל מותר לאדם להתפלל שחרית יחיד שעה ? תוד. מראש .

כמו בציבור רק בלי חזרת הש"ץ ובלי הקדישים ובלי תחנון ('אשמנו בגדנו…') אלא רק נפילת אפיים

אם הוא אומר גם קורבנות זה בהחלט נורמלי, ובלבד שאומר את קריאת שמע בזמן (8:40) וכן את תפילת עמידה (9:30)

יש לציין שעדיף להתפלל במניין גם אם קשה יותר לכוון, שכן מלבד זה שתפילת במניין זה חובה, תפילה במניין נשמעת תמיד כפי שאמרו חכמים.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 14:37:12

מעשר לוי

שלום לכבוד הרבנים אני רוצה לתת מעשר ראשון ע״י נתינת הלוואה ללוי וכל פעם המעשר שאפריש ירד ממנה, זה ההודעה שברצוני לשלוח ללוי: ״אתה תקבל ממני את המעשר ראשון שאפריש עד סוף שנת השמיטה הקרובה בלי נדר. מעביר לך 200 שקל בפייבוקס ששלחת לי שיהיו הלוואה כספית כנגד המעשרות שאפריש בשנים אלה. במידת הצורך אאעביר כסף נוסף״ האם ניסוח זה מספיק בשביל להחשיבו כמכר לוויה? איך לחשב שווי של כמות קטנה של פירות? אפשר לחשב בערך? איך לתת רשות גם למשפחה שלי להשתמש בזה?

  1. כן
  2. להשתדל כמה שיותר לדייק
  3. פשוט לתת רשות, רק הם צריכים להודיע לך כל פעם כדי שתרשום זאת.
  4. שווי הפירות להלן

דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות פרק ט העוסק במצוות תרומות ומעשרות. אפשר לקרוא מספר דרך האתר.

אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

י. אסור לפחות מאחוז אחד שמיועד לתרומת מעשר ועוד משהו שמיועד לתרומה גדולה, ואם טעה בזה, עליו להפריש שוב תרו"מ כסדר. לגבי מעשר ראשון ומעשר עני, צריך להשתדל לדייק, ולכן ימדוד פירות שרגילים למדוד את נפחם, ויספור פירות שרגילים לספור, והטוב ביותר לחשב לפי משקל, שהוא המדויק ביותר. אמנם בדיעבד, כשאין אפשרות לשקול או למדוד או לספור את הפירות, יפריש את המעשרות באומד. ואפילו אם יטעה הרבה, כל זמן שהתכוון להפריש כשיעור המדויק וטעה כדרך שאנשים לפעמים טועים – קיים מצוותו (ועי' להלן, כד).

כו. אפשרות נוספת היא שבעל הפירות ייתן ללוי ולעני הלוואה כספית כנגד המעשרות שהוא עתיד להפריש בשנה הקרובה, וכך מיד לאחר הפרשת המעשרות, הפירות עוברים לרשותם בלא צורך בפעולת קניין. ובכל עת שבעל הפירות יפריש מעשר, יחשב את שוויו, ויפחית אותו מן ההלוואה שהלוי והעני חייבים לו, ובכך פירות המעשר יחזרו לרשותו. אפשר לתת את ההלוואה לישיבה שמעניקה מלגות לאברכים שהם לוויים או עניים, או מעסיקה רבנים לוויים.

כז. בדיעבד, כאשר לא ניתן לעשות קניין או לסכם זאת מראש, ימיר בעל הפירות את פירות המעשר בכסף, וייתן אותו ללוי ולעני.

כח. מחשבים את שווי הפירות בשדה בגמר האיסוף, בלא שום טיפול נוסף ובלא חישוב ההוצאות עבור עבודת גידולם. כמו כן, החישוב תמיד לפי השווי הנמוך ביותר במשך כל העונה (עי' בפניני הלכה, 13).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 08:43:42

ברכה על ברק ורעם

שלום האם יש לברך על ברק ורעם רק בעת שהמראה מרשים ומעורר התפעלות או מפחיד או גם אם קול הרעם אינו מבהיל או אם הברק אינו נראה בפני עצמו אלא רק נראה אור כללי בשמיים או אם רואים ברקים קטנים ?

גם אם קול הרעם אינו מבהיל מברכים, וגם אם רואים ברקים קטנים.

גם על האור שעושה הברק מברכים (מנחת שלמה ח"ב, ד, לד, אז נדברו ח"ו כג, ציץ אליעזר חלק יב סי' כא)

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 06:20:50

כשרות

שלום רציתי לשאול: 1. אם מאכל נפל לי על האינדוקציה האם הוא נהיה טרף? כלומר לדגומא הכנתי חביתה והיא נפלה על האינדוקציה האם היא נטרפה? 2. הבנתי שמדעית כלי מתכת טפלון ועוד כלא בולעים היום רציתי לשאול אם ההלכה רואה עקב כך שינוי מסויים? כלומר אם אנו ממש רואים שאין בליעה בכלי למה בכל זאת טוענים שיש? הבנתי שיש רבנים שאולי נטו להקל עקב כך? אך אם זה כבר לא נכון לכלים של ימינו למה אנו ממשיכים בכך? 3. האם עקב כך שרוב אם לא כל הכלים היום לא באמת בולעים האם זה מתיר לי להשתמש בכלים וסירים בחו"ל ללא חשש של טרף וכדומה? כי הם לא בולעים?

אכן כדבריך, כפי שמבואר בפניני הלכה כשרות בפרק העוסק בבליעת כלים מבואר שמשום שכלי מתכת וכלי זכוכית לא בולעים, אם היו נקיים לגמרי, המאכל שהונח בהם כשר בדיעבד. אין לסמוך על כך לכתחילה, אבל בדיעבד אין לאסור את המאכל. לכן דיני הכשרת כלים שייכים ואין להשתמש לכתחילה בכלי אסור, אבל בדיעבד החביתה כשרה אם המשטח נקי. אם המשטח מלוכלך מבשר המאכל בשרי. אם המשטח מלוכלך מחלב המאכל חלבי. אם המשטח מלוכלך מבשר וחלב המאכל טרף.

אפשר לקרוא על העניין בפניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.

אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

 

טעויות במטבח

יז. כלי זכוכית ומתכת המיוצרים כיום אינם בולעים טעמים, אבל פעמים שצריכים הכשרה כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג). לכן אם ערבב בטעות תבשיל פרווה שמתבשל בסיר בשרי בעזרת כף חלבית, אם הסיר והכף ממתכת, והיו נקיים משאריות חלב ובשר – התבשיל כשר גם אם אין בו פי שישים מהכף, והכלים אינם צריכים הכשרה. ואם ערבב בטעות תבשיל בשרי בכף מתכת חלבית נקייה או להפך, התבשיל כשר, אבל הכף צריכה הכשרה בהגעלה.

ניתז תבשיל בשרי על דופן של סיר מתכת חלבי רותח – התבשיל שבסיר החלבי מותר, והסיר צריך הכשרה בהגעלה. ואם ניתז רוטב בשרי רותח על דופן של סיר מתכת חלבי קר – לא צריך להגעיל את כל הסיר, אלא די לערות מים רותחים על המקום שעליו הרוטב ניתז. וכן הדין אם הכלי שניתז עליו עשוי זכוכית או שהניתז היה תבשיל טרף.

חתך בשר רותח בסכין מתכת חלבית נקייה – הבשר כשר, והסכין צריכה הכשרה בהגעלה. ואם הבשר היה קר, הסכין צריכה ניקוי טוב בלבד (דיני הכשרת כלים, להלן פרקים לב-לג).

כלי מתכת המצופה בשכבת טפלון דקה, בולע טעמים בשכבה זו, ולכן דינו כדין המובא בסעיף הבא. כלי אמייל דינם ככלי מתכת רגילים, שכן שכבת האמייל המצפה את המתכת אטומה כזכוכית. גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד אם אין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (להלן לב, סעיפים ו, י).

יח. שאר הכלים בולעים ופולטים טעמים. לכן אם הרתיח או בישל מאכל פרווה בכלי בשרי בן יומו (כלומר שהרתיח בו מאכל בשרי ב-24 השעות האחרונות) העשוי מחרס, וערבב אותו עם כף חלבית בת יומא מפלסטיק או עץ: אם לא היה בתבשיל פי שישים כנגד מה שנכנס מהכף לתוכו – התבשיל אסור, והכלים צריכים הגעלה. ואם היה בתבשיל פי שישים מהכף – המאכל והסיר מותרים, והכף צריכה הגעלה, משום שטעם בשרי מהכלי נכנס בה. ואם הכלי או הכף לא היו בני יומם – התבשיל כשר גם אם לא היה בו פי שישים כנגד הכף.

ערבב תבשיל בשרי רותח בכף עץ או פלסטיק חלבית בת יומה: אם אין בתבשיל פי שישים מחלק הכף שנכנס לכלי – התבשיל אסור והכלים צריכים הגעלה. ואם יש בתבשיל פי שישים או שהכף אינה בת יומה – התבשיל כשר והכף צריכה הגעלה.

ניתז רוטב בשרי רותח על דופן של כלי חלבי קר, יש להכשיר את הכלי על ידי עירוי מים רותחים על אותו מקום. אבל אם ניתז חלב על כלי חם שיש בו תבשיל בשרי רותח שאינו ממתכת או זכוכית, הכלי צריך הגעלה, ולגבי התבשיל הדין הוא כך: אם הכלי היה מכוסה או שהחלב ניתז כנגד התבשיל – אם יש בתבשיל פי שישים מהחלב, הוא מותר. ואם הכלי לא היה מכוסה והחלב ניתז מעל גובה התבשיל, המנהג לאסור את התבשיל, ובשעת הדחק ניתן להתירו כשיש בו פי שישים מהחלב.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 02:17:31

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת קדושים – תוכחה מאהבה

תוכן עניינים

בפרשת קדושים, 'פרשה שרוב גופי תורה תלויין בה', אנו מוצאים את הפסוקים שהם יסוד התורה כולה, פסוקים שמהווים את יסוד חיינו, כדברי הלל הזקן שאמר לאותו הגר שרצה ללמוד את התורה כולה על רגל אחת – מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך, והשאר זה פירוש של הכלל היסודי הזה, ולאור הכלל הזה לך ולמד את התורה כולה.

את הפסוק עליו אמר רבי עקיבא שהוא הכלל הגדול בתורה, וכאשר הוא לא מתקיים אין קיום לתורה, ובשל אי קיומו נהרגו עשרים וארבע אלף תלמידי ר"ע במגיפה, הוא "לא תלך רכיל בעמך, לא תעמוד על דם רעך, אני ה'. לא תשנא את אחיך בלבבך, הוכח תוכיח את אמיתך, ולא תשא עליו חטא. לא תיקום ולא תיטור את בני עמך, ואהבת לרעך כמוך, אני ה'". פסוק זה מהווה את היסוד לאיסור שנאת החינם שבגללה נחרב ביתנו וגלינו לאלפיים שנות גלות.

ננסה היום לראות את הפסוקים בהקשרם (על פי דרשתו הנפלאה של הרב אליעזר מלמד):

יש שרצו לומר שדווקא הרכילות ולשון-הרע הם שמאפשרים קיום חברה דתית, שהרי דווקא הידיעה, שאם תעשה דברים רעים, ידברו עליך, ירכלו עליך, היא הגורמת לאדם לא לצאת מהגבולות ולשמור על הנורמות, לכן, דווקא לשון הרע ורכילות הכרחיים לקיום ולשמירת החברה הדתית. אבל התורה מצווה אותנו הפוך 'לא תלך רכיל בעמך'.

כך ניתן לפרש גם את הפסוק 'לא תעמוד על דם רעך' – אל תהיה ממלביני הפנים, ממדברי לשון הרע, ששופכים את דם חבריהם.

אז מהי הדרך לשמירה על החברה? מהי הדרך שכל יחיד יושפע לטובה מחבריו – 'הוכח תוכיח את אמיתך' – כל מי שרואה בחבירו דבר גנאי מחוייב לומר לו, בשפה נעימה, מתוך רצון אמיתי וכנה לתקן. אין המטרה להלבין פניו ולביישו כפי שכתוב 'לא תשא עליו חטא', אלא להפנות את תשומת ליבו לקילקול והטעות.

אנו יודעים שהאדם רוצה לעשות טוב, אלא שלעיתים יש לחצים וטעויות והדרך שלנו לתמוך ולעזור היא 'הוכח תוכיח'. הכוונה בלהוכיח היא להראות את האמת, להסבירה ולחזקה. ולכן הדגש הוא 'לא תשא עליו חטא' – אין המטרה לבייש ח"ו, אלא להועיל ולקדם.

באופן הזה, התיקון הוא עמוק, הוא לא נורמה חברתית חיצונית אלא חתירה אמיתית לתיקון. כשהאדם שומע מחבריו דברים באופן מכבד, בדיסקרטיות, הוא חש שהדברים באים מאהבה גדולה והם מתקבלים על ליבו. וממילא התיקון איננו חיצוני, זהו תיקון שלא נובע מפחד ובושה אלא מרצון להיות טוב יותר.

מצוות התוכחה מוטלת על כל אחד, וכך כשהאדם שומע את התוכחה מעוד ועוד אנשים, ומבין שיש אמת וצדק בדבריהם, אזי אם רצונו לעשות טוב הוא יתקן את דרכיו.

זוהי הדרך לקיום חברת מופת, לא בשמירת נורמות חיצוניות, אלא בחתירה מתמדת לתיקון אמיתי.

והתורה מדגישה: 'לא תשנא את אחיך בלבבך' – אל תתמלא בשנאה, אלא אמור לו, כך וכך עשית לי. התוכחה היא התרופה לשנאה, אל תשמור בבטן – דבר בכנות, הוכח!

והיזהר, לא לנקום ולא לנטור טינה וכעס, אלא הוכח. ואם כך תנהג אזי תזכה להגיע למעלה העליונה – 'ואהבת לרעך כמוך!'

בשל מגבלות הזמן והמקום לא נכנסתי לכל הציווים בפרשה המשלימים את העניין, כדוגמת הציווי 'בצדק תשפוט עמיתך'- שהאדם מצווה לדון את חברו לכף זכות, להבין שוודאי רצונו לטוב.

כשנקיים את הדברים הפשוטים הללו, נזכה לחברת 'קדושים תהיו'.

יהי רצון שנתאזר גבורה, שכן בכדי להוכיח יש צורך להתגבר על אי הנעימות הכרוכה באמירת התוכחה, הן מצד הפגיעה האפשרית במוכח, והן כי האדם לא רוצה להראות קטנוני, ולעיתים כשיאמר לחברו שדבריו או מעשיו פגעו בו הוא עלול להיתפס כרגיש מדי… ויהי רצון שנזכה לסגל עין טובה, שהרי הבסיס לתוכחה הוא להבין ולהאמין שהחבר ודאי רוצה לעשות טוב ולהיות טוב, ולכן, יש מקום לדבר עימו ולהוכיחו. נוכיח את חברנו מאהבה גדולה, והם יקבלו זאת ויתקנו את דרכיהם, וגם אנו נזכה לתוכחות בונות, וכך נעלה ונתעלה עוד ועוד.

אולי יעניין אותך

הרב אליעזר מלמד בשיעור עם דגלים ברקע

ספריו של הרב פרייס זצ"ל

כמו רוב הרבנים, הרב פרייס סבר שיש לגייר את בני הזוג הנוכרים, גם אם לא ישמרו מצוות, כדי לשמור על זהותו היהודית של היהודי וצאצאיו • הוא מבאר בהרחבה שעיקר הגיור תלוי בכך שהגר יאמין בייחוד ה' ויכפור בעבודה זרה • עוד הוסיף סברה כלל־ישראלית שלאחר השואה, לצורך לאומי, יש לקרב גרים מנישואי תערובת כדי להגדיל את העם היהודי • על רקע הצלתו מאימי השואה, שבה נספו כמאתיים מבני משפחתו, הרב פרייס שמח מאוד בהקמת מדינת ישראל • בספריו יש דיונים ומשא ומתן וחידושים על נושאים קטנים וגדולים שקשה למצוא בספרים אחרים
דילוג לתוכן