שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת ויקרא – מסירות הנפש

תוכן עניינים

השבוע אנו נכנסים לספר ויקרא העוסק בעבודת המקדש, והוא נפתח בעבודת הקורבנות.

שתי מצוות עשה ישנן שמי שלא מקיימם נענש בכרת, והן קורבן פסח ומילה. שתי המצוות הללו פותחות את חיי האדם הישראלי: המילה פותחת את חיי הישראלי הפרטי, וקורבן הפסח פותח את חיינו כעם.

התכונה הבסיסית ביותר של עם ישראל, היא תכונת מסירות הנפש. תכונה זו אומרת אמירה יסודית והבסיסית, שעבודת ה' היא מגמת חיינו היחידה. כל מעשינו בעולם היא לתכלית אחת, לקדש שם שמים בעולם. כפי שכותב הרב קוק בהקדמתו לספרו שבת הארץ:

״מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו' — סגולתה של כנסת ישראל היא, שהיא מסתכלת על ההוויה כולה באספקלריא המאירה של הקודש; בכל עז חייה היא מכרת, שהחיים שווים הם את ערכם רק באותה מדה שהם אלוקיים, וחיים שאינם אלוקיים אינם שווים לה מאומה. היא יודעת עוד, שבאמת אין חיים אלא אלוקיים, וחיים שאינם אלוקיים אינם חיים כלל, והידיעה הזאת, המונחת בעמק תכונת נשמתה, מטבעת עליה את חותם ערכה המיוחד לה, המוטבע על כל יחיד ויחיד מיחידיה…"

כיוון שעבודת ה' היא מגמת חיינו היחידה, הרי שבמקרים שאנו נדרשים לכך אנו מוכנים למסור עבורה אפילו את חיינו. זוהי הפתיחה לספר ויקרא, זוהי פתיחת חיינו האישיים והלאומיים, המוכנות הפנימית למסירות נפש.

"כי עליך הורגנו כל היום נחשבנו כצאן טבחה" – כך אומר דוד המלך בספר תהילים, והגמרא (גיטין נז, ב) מביאה על כך סיפורים מופלאים של מסירות נפש: על ארבע מאות ילדים וילדות, שנישבו ונלקחו בספינה, וכאשר הבינו שנלקחים לזנות, מסרו את נפשם וקפצו לים. לאחר מכן מספרת הגמרא את הסיפור הידוע על חנה ושבעת בניה (תרגום):

"הביאו את הבן הראשון לפני הקיסר, אמרו לו: עבוד לעבודת כוכבים, אמר להם: כתוב בתורה, 'אנכי ה' אלוקיך', הוציאוהו והרגוהו. והביאו בן נוסף לפני הקיסר, אמרו לו: עבוד לעבודת כוכבים, אמר להם כתוב בתורה: 'לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני', הוציאוהו והרגוהו. והביאו בן נוסף אמרו לו: עבוד לעבודת כוכבים, אמר להם: כתוב בתורה, 'זובח לאלוהים יחרם', הוציאוהו והרגוהו. הביאו בן נוסף אמרו לו: עבוד לעבודת כוכבים, אמר להם: כתוב בתורה, ' לא תשתחווה לאל אחר, הוציאוהו והרגוהו. הביאו בן נוסף אמרו לו: עבוד לעבודת כוכבים, אמר להם, כתוב בתורה, 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד', הוציאוהו והרגוהו. והביאו בן נוסף אמרו לו: עבוד לעבודת כוכבים, אמר להם: כתוב בתורה, 'וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד', הוציאוהו והרגוהו. הביאו בן נוסף אמרו לו: עבוד לעבודת כוכבים, אמר להם: כתוב בתורה, 'את ה' האמרת וגו' וה' האמירך היום', כבר נשבענו להקדוש ברוך הוא שאין אנו מעבירין אותו באל אחר ואף הוא נשבע לנו שאין מעביר אותנו באומה אחרת. אמר לו קיסר: אשליך טבעת ותתכופף ותרים אותה כדי שיאמרו קיבל עליו מרות המלך, אמר לו: חבל עליך קיסר חבל עליך קיסר על כבוד עצמך כך על כבוד הקדוש ברוך הוא על אחת כמה וכמה. הוציאוהו להריגה, אמרה להם אימו: הביאוהו אלי ואנשקו קצת.  אמרה לו: בניי לכו ואמרו לאברהם אביכם אתה עקדת מזבח אחד ואני עקדתי שבעה מזבחות. אף היא עלתה לגג ונפלה ומתה, יצתה בת קול ואמרה: 'אם הבנים שמחה'."

זה מזעזע, אבל היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל, על היסוד הנפשי, על הערך האדיר של עבודת ה' – 'אם הבנים שמחה'. על מה השמחה? על קיום תכלית החיים. זה באמת לא משנה, האם החיים הם מאה שנים או 30 יום, הם נמדדים בקיום מהותם.

גיבור ישראל, רועי קליין הי"ד, חי חיים קצרים, אבל קידוש ה' שזכה לקדש בחייו ובמותו, יחידים  יזכו לו גם בחיים ארוכים של מאה ועשרים שנה. זו המטבע בה אנו מודדים את חיינו ומעשינו.

הדבר המופלא הוא שהגמרא מספרת שני סיפורים, על ילדים קטנים ואשה. נראה שהגמרא רצתה לומר דבר כפול: ברובד הראשון שגם ילדים ונשים מבינים את היסוד הפשוט והנורא הזה שהוא יסוד חיינו, כלשונו של בעל התניא (פרק יח):

"ולכן כל ישראל אפילו הנשים ועמי הארץ הם מאמינים בה' שהאמונה היא למעלה מן הדעת וההשגה…ולכן אפי' קל שבקלים ופושעי ישראל מוסרים נפשם על קדושת ה' על הרוב וסובלים עינוים קשים שלא לכפור בה' אחד ואף אם הם בורים ועמי הארץ ואין יודעים גדולת ה'. וגם במעט שיודעים אין מתבוננים כלל ואין מוסרי'ם נפשם מחמת דעת והתבוננות בה' כלל. אלא בלי שום דעת והתבוננות רק כאלו הוא דבר שאי אפשר כלל לכפור בה' אחד בלי שום טעם וטענה ומענה כלל והיינו משום שה' אחד מאיר ומחיה כל הנפש…"

ויש בתניא רובד עמוק יותר, שדווקא הילדים והנשים, הם המאירים את חיינו ביסודות הפשוטים, שהם העמוקים ביותר. לעיתים מרוב דיון והתפלפלות שוכחים את הדבר הפשוט והברור, את ההבנה מה אנו ומה חיינו.

לא לחינם דווקא 'בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל', בזכות מרים הילדה הקטנה, זכינו ללידתו של משה רבנו, שליח ה' לגאול את ישראל.

מנהג ישראל הוא שהילדים הקטנים מתחילים את לימודם בספר ויקרא, כי הם המבינים בפשטות את יסודות חיינו.

לקראת חג הפסח, אנו צריכים לחזור אל המצה, אל התמצית, אל היסודות הבהירים והפשוטים ביותר, יסוד מסירות הנפש על קדושת ה'.

אולי יעניין אותך

רביבים 1167 - דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

ועדת חקירה ממלכתית שתתמנה על ידי בית המשפט העליון לא תועיל במאומה • עלינו לערוך חשבון נפש עמוק • המלחמה שלנו על הארץ ועל תקומת עמנו כוללת מערכות רבות מאוד • כל המערכות צריכות תיקון • ישנם כמה תיקונים כלליים שכל אחד מהם מתפרט לאלפי פרטים • הטלית מבטאת את עולם החומר על ארבע רוחותיו, שטמונים בו כוחות אדירים • חוטי הציצית רומזים למצוות התורה, שמדריכות אותנו כיצד להוציא אל הפועל את כל הכוחות הטמונים באדם ובעולם
דילוג לתוכן