שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת ויצא

הפרשת מתחילה ביציאתו של יעקב לחרן, כשבדרכו הוא זוכה למראה נבואה שע"פ הרמב"ן "הינו כברית בין הבתרים". וננסה להבין מעט מה מלמדנו מראה זה לדורות, ונביא תחילה את לשון הכתוב שם: "ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו וישכב במקום ההוא ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו והנה ה' ניצב עליו ויאמר אני ה' אלוקי אברהם אביך ואלוקי יצחק, הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך והיה זרעך כעפר הארץ… והנה אנוכי עימך ושמרתיך בכל אשר תלך והשיבותיך אל האמה הזאת…"

כשיעקב קם ממראה הנבואה הוא אומר את עיקר החידוש שהתחדש לו במראה, "ויקץ יעקב משנתו ויאמר אכן יש ה' במקום הזה ואנוכי לא ידעתי". וננסה להבין מה התגלה ליעקב שכל כך הפליא אותו.

המדרש הגדול מבאר "ידע שכל מה שבעליונים ושבתחתונים הוא בגופו של אדם והוא עולם בפני עצמו, לכך נאמר 'ואנוכי לא ידעתי'". כלומר, מה שהתגלה ליעקב הוא עד כמה האדם משפיע על כל העולמות, שהרי האדם כלול מכל העולמות, וכל מה שבעליונים ובתחתונים מושפע ממעשיו. וכך בעצם ראה יעקב בחלומו, שהוא שוכב וממנו יוצא סולם, וכל מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו, כלומר, בסולם שיוצא ממנו, וכפי שביאר זאת ר' חיים מוולוז'ין, "והנה לפי מה שכתבנו האדם דומה לסולם המוצב ארצה ומגיע השמימה ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו, רוצה לומר, מקבלים ממנו עליה וירידה". וכן מבאר גם את הפסוק "ויהי האדם לנפש חיה"- שהאדם הפך להיות לנפש של כל העולמות. ועל כך ממשיך "'והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו'- כמו שכתבתי לעיל באורך, שהיא הנפש חיה של העולמות והכוחות ומלאכי עליון, שכל עליתם וירידתם וכל סדרי הנהגתם כל רגע תלוי רק כפי נטיית מעשיה, דיבורה ומחשבתה (של נשמת האדם) בגוף האדם כל רגע".

וזו המשמעות העמוקה בדברי חז"ל שהאדם הוא עולם קטן, לומר, שהאדם הוא דגם מוקטן של העולם, והוא מעין המוח של העולם, הכנסת של העולם, שכל הכוחות מיוצגים בו ועל פי קביעתו יתנהגו כל העולמות. אלא שיש עוד להרחיב מה נוגע הדבר לנו. לענ"ד ניתן ללמוד מכאן שני לקחים מרכזיים:

א. כמה גדולים, חשובים ומשמעותיים מעשי האדם. כמה על האדם לדקדק במעשיו וכמה גדול כוחו לבנות את העולם כולו.

ב. ההסתכלות על האדם כעולם שלם מחייבת אותנו להתייחס באופן אחר לכל אדם שאנו פוגשים. כיוון שלפנינו לא עומד אדם חסר כוחות, נטול השפעה וללא ערך, אלא כל אדם שעומד לפנינו הינו עולם מלא, שבו כל הכוחות, כל היכולות, וביכולתו להשפיע על העולם כולו. עוד יש לומר שכפי שהעולם חלקו מואר באור השמש וחלקו חשוך, כך האדם שלפנינו, יש לו חלק שאנו רואים ופוגשים ויש לו חלק נסתר. אבל צריך לדעת שהכל בו.

יהי רצון שנזכה להתייחס אל עצמינו כעולם מלא, ומתוך כך להתייחס לכל אחד ואחד כעולם מלא, ומתוך הכבוד שנכבד את עצמינו ואת אחרים נוכל להתייחס בכובד ראש ובחשיבות הראויה לכל מעשינו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן