שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

ברכות

שלום, לגבי ברכה ראשונה על מאכלים, אם ברכתי ברכה ראשונה על מאכל והתכוונתי לפטור את כל סוגי המאכלים שבביתי שנפטרים באותה ברכה, האם הברכה פוטרת גם מאכלים שכרגע אינם רואים לאכילה כמו שניצל קפוא, עוף במקרר או לדוגמה כוס תה שאני אכין בהמשך? תודה רבה

כן

מתוך ספר הקיצור לפנינ הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

עד כמה ברכה פוטרת

יא. בירך על מאכל או משקה, פטר את כל המאכלים והמשקים שברכתם זהה ויש סבירות שיאכל או ישתה גם מהם. לכן כאשר המאכלים והמשקים לפניו על השולחן, פטרם אף שלא כיוון עליהם במפורש בשעת הברכה. וכן הדין לגבי מאכלים ומשקים הנמצאים בביתו ואינם לפניו ולפעמים אוכל או שותה גם מהם, וכגון הרגיל לשתות לאחר שאוכל. וכן בשעת הארוחה, פטר את כל המאכלים והמשקים שבביתו שברכתם זהה.

יב. הטוב ביותר לכוון תמיד בכל ברכה שמברכים לפטור את כל המאכלים והמשקים שנמצאים בבית וברכתם זהה. ומי שהתרגל לחשוב כך, גם בפעמים ששכח לכוון במפורש, פטרם, שמן הסתם לכך התכוון.

יג. האוכל מאכל ונפל מידו ונמאס עד שאינו ראוי לאכילה, או שתה משקה ונשפך לו, יכול לאכול ולשתות על סמך ברכתו הראשונה רק אם היתה סבירות שירצה לאכול או לשתות עוד מהם.

יד. המסופק האם פטר מאכלים או משקים נוספים בברכה ראשונה, אם אלו מאכלים שברכתם האחרונה 'בורא נפשות', יצא מביתו, וכיוון ששינה מקומו, כשיחזור יתחייב לברך ברכה ראשונה על מה שירצה לטעום (להלן, יט-כ).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 09:51:09

יש לך שאלה?

דבר תורה לשבת פרשת נשא

בהתבוננות מקיפה בפרשיות במדבר-נשא אנו שמים לב ליחס הלא פרופורציונאלי שבין אחד-עשר השבטים לשבט לוי. פרק א' עוסק בשאר השבטים, וגם בו מקדישה התורה שמונה פסוקים ללויים. פרק ב' עוסק בכלל השבטים (כולל בני לוי) ופרקים ג', ד' עוסקים כל כולם בלווים. כלומר, לאחד עשר השבטים מוקדש פרק אחד ואילו לשבט לוי מוקדשים שניים.

וגם כשאנו בוחנים את התורה כולה אנו מגלים שהתורה הקדישה פרשיות רבות מאוד לעבודת המשכן ובנייתו, ושכמעט מחצית מתרי"ג המצוות עוסקות בענייני המקדש ובעבודתו. ולכאורה יש מקום לשאול מדוע מקבל שבט לוי מקום רב כל כך? ומדוע המקדש תופס כל כך הרבה מקום בתורה?
הרב אליעזר מלמד מבאר את הדברים בהקדמת שאלה נוספת. ביום הכיפורים מתוודה הכהן הגדול שלוש פעמים, שני וידויים על הפר ווידוי אחד על השעיר. שני הוידויים על הפר הינם על משפחתו ועל הכהנים, והוידוי השלישי, על השעיר, הינו על כל ישראל. ושוב קשה, מדוע  מקדישים את הפר ושני וידויים על קבוצה קטנה של כמה אלפים מישראל, ואילו על כל רבבות אלפי ישראל וידוי אחד על השעיר (הקטן מהפר).

וההסבר לכל השאלות הללו הוא שכל העולם כולו הוא השתקפות והתגלות של מה שמוכרע בליבו של העולם, בקודש. אפשר לומר שהקודש הינו הלב והמוח של העולם ואילו שאר העולם הינו גוף שרק מבצע את הפקודות וההחלטות שהתקבלו בקודש. ולכן העיקר הוא לתקן את אותו המוח והלב, את המקדש, וזה גם עיקר תיקון העולם שהרי לכל תיקון קטן בקודש יש השפעות רבות בעולם, וכן להפך חלילה, כל קלקול בקודש גורר אחריו קלקולים רבים בעולם כולו.

משל לאדם היורה במטווח, שכל סטייה קטנטנה, נשימה לא נכונה או הזזת אצבע שלא במקומה- למרחק של מאה מטר גורמת לסטייה כה גדולה עד שייתכן שכלל לא יפגע במטרה. וממילא הדברים הנלמדים אלינו הם כמה זהירות צריכה להיות ללומדי התורה, ויותר מכך למנהיגי וגדולי הדור, לומר את התורה באופן מדויק ומאוזן, באופן טהור וברור, כיוון שהקודש הינו, כפי שאמרנו, מרכז העולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן