שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

לפרשת "כי תצא" ההתמודדות עם היצר

בעבר כבר כתבנו על עניין פרשיית אשת יפת תואר ("אשת יפת תואר, קשה אז נשברים??"). הדברים שנכתוב היום הם השלמה ותוספת לאותם דברים.

פרשתנו פותחת במילים "כי תצא למלחמה…וראית בשביה אשת יפת תואר, וחשקת…וגלחה את ראשה ועשתה את צפרניה…כי יהיה לאיש בן סורר ומורה איננו שומע בקול אביו ובקול אימו…". על פסוקים אלו אמרו חז"ל (ילקו"ש רמז תתקכד): "לא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע".

על דברי חז"ל אלה יש שדרשו שמכך שהתירה התורה אשת יפת תואר אנו למדים שהתורה לא אסרה אלא דברים שאנו יכולים לקיים, ומכאן שבכל ציווי התורה יש כוח ביד האדם לעמוד. בדרשה ידועה זו שני חלקים: האחד מיותר, והשני בעייתי.

החלק המיותר הוא ה'חידוש', שהקב"ה ציווה את האדם רק דברים שהוא יכול לעמוד בהם. ברור שהקב"ה, החפץ בטוב ובחסד, לא היה גורם לאדם תחושות קשות ותיסכול. חותמו של הקב"ה אמת, ואם לא הייתה כוונתו שהאדם יעשה את הציווי- לא היה מצווה עליו. כך ש'חידוש' זה הוא בסיסי וברור ואין בו שמץ של חידוש.

הבעיה היותר גדולה עם הדרשה הינו במסקנה שהתורה התירה לאדם, לחולשתו וקטנותו, לעשות דברים רעים ושליליים. תפיסה זו מעוותת שכן היא מציירת ציור שכביכול הקב"ה מגיע לעולם, בוחן את האנשים, ונותן להם תורה לפי מה שהוא רואה שמתאים להם… תפיסה זו נוגדת את הציור האמיתי הקב"ה 'הסתכל באורייתא וברא עלמא'- כלומר, ברא ויצר עולם המתאים להגשמת ומימוש הערכים האלוקיים.

אלא שאם כך הם פני הדברים אז מה הייתה כוונת חז"ל באומרם: 'לא דיברה תורה אלא כנגד יצר הרע'? ניתן לבאר שהכוונה היא שהתורה לימדה אותנו על יצר הרע, ונתנה אפשרויות גם לאדם שניצחו יצרו- להתגבר עליו. גם אם האדם נפל במערכה אחת, עדיין יש לו עוד פתחים להינצל מלפיתתו של היצר.

חז"ל אמרו על פרשיית אשת יפת תואר כי "מוטב שיאכלו בשר תמותות שחוטות, ואל יאכלו בשר תמותות נבלות". חז"ל דייקו בלשונם ואמרו "מוטב", כלומר זהו הרע במיעוטו אך לא דבר רצוי לכתחילה. כלומר, עדיף להימנע מאשת יפת תואר, ואז רק עולה השאלה כיצד מתמודדים? איך נמנעים?

כאן נזקקים אנו לדברי חושי הארכי לדוד המלך (סנהדרין קז.): "מאי טעמא קנסיבת יפת תואר? אמר ליה: יפת תואר רחמנא שריייה, אמר ליה: אמאי לא דרשת סמוכין, דסמיך ליה 'כי יהיה לאיש בן סורר ומורה', כל הנושא יפת תואר יש לו בן סורר ומורה".

כלומר, הדרך שמלמדת אותנו התורה להתמודדות היא לראות את תוצאות המעשה, לראות לאן מובילה הדרך בה מבקשים ללכת.

עיקר ההתמודדות עם היצר, היא ההתמודדות בין הרצון הריגעי לטוב הניצחי, בין הטווח הקצר לטווח הארוך. משל למה הדבר דומה? לאדם היושב מול עוגה מפתה ומגרה, והשאלה האם יאכלנה? לטווח הקצר, יש לו ציור של עונג ושמחה, הוא חש את האושר שיהיה מנת חלקו שהעוגה תהיה בפיו… אך בטווח הארוך הוא יאלץ להתמודד עם הכבדות, הפגיעה בבריאות, והחולשה.

דבר שני שעלינו ללמוד הוא שגם אם האדם נכשל אין זה קושר אותו במלתעות האיסור. התורה מצווה ש'אשת יפת תואר' תשב חודש ותבכה. התורה נותן זמן המתנה אשר מאפשר ליצר הבוער להירגע ולחשוב בשנית על הדברים, ומתוך כך "ישלחנה".

כלומר לצורך ההתמודדות ישנם שני שלבים שעלינו לעבור:

  1. לדרוש סמוכים – לחשוב על הטווח ארוך. לצאת מהעכשויות האימפולסבית, ולחשוב בשיקול הדעת 'מתון מתון'.
  2. להשתהות – לחכות. לתת זמן. (למשל אני עשיתי לעצמי כלל שאינני קונה שום מבצע אם לא עברו שבעה ימים מאז שראיתיו… אין מבצע שלא חוזר..)

בימים אלו של חשבון נפש עלינו להתבונן על חיינו בטווח ארוך ולראות מה יביא אותם לאידאלים והערכים שלנו, מה יביא אותם לקרבת ה', וכן עלינו ללמוד להשתהות ולהתבונן.

שבת שלום!!!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן