חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת שמות – ספר 'השני'

מקובל אצלנו כי לכל אחד מחמשת חומשי התורה יש 'שם' בודד: בראשית, שמות וכו', אולם, בסקירת דברי חז"ל נגלה כי לכל ספר התווסף כינוי, וכאשר נעמיק נוכל לזהות כי השם השני מבטא את הרעיון הכללי של אותו חומש.

ספר בראשית מכונה ספר הישר כיוון שהוא מייסד את העקרונות של המציאות, מאפיין את כוחות האדם, ומגדיר את מאבקי הכוחות שילוו את ההיסטוריה האנושית. ספר ויקרא מכונה תורת כהנים כי עיקרו עוסק בעבודת הקודש במשכן ובמועדים. חומש במדבר מכונה חומש הפקודים על שם מנייני העם שנעשו מספר פעמים , וספר דברים מכונה משנה תורה על שם החזרה הנוספת על דברים שאוזכרו כבר בחמושים הקודמים, ועל שם החידוש שיש בו (להרחבה, ראו מה שכתבתי: https://yhb.org.il/?p=5752)

  • לאור זאת, עולה השאלה מהו הכינוי של ספר שמות?

כאן, צפויה לנו הפתעה גדולה…

בספר החשוב 'בעל הלכות גדולות' מתקופת הגאונים ניתן לו הכינוי: 'ספר השני' (!).

כמובן, שהדבר תמוה מאוד וקצת מאכזב. היינו מצפים שאולי נקרא לו ספר הגאולה על שם יציאת מצרים (כפי שהרמב"ן בחר), או ספר התורה על שם מתן תורה. אך בטח ובטח לא לתת לו כינוי שלכאורה מזלזל.

אין כאן התייחסות בכלל לתוכן המופלא של הספר! כיצד יציאת מצרים ועשרת המכות ומתן תורה נרמזות במילה 'שני'? בכלל, להיות 'שני' למישהו זה נותן הרגשה להיות טפל לראשון שמהווה את העיקר והחשיבות, ובמקרה שלנו טפל לספר בראשית.

הנצי"ב מוולוז'ין בפירושו 'העמק דבר' מתרץ באופן יפה את שאלתנו:

"בא ללמדנו דזה הספר ביחוד הוא שני לספר ראשית הבריאה, כי הוא חלק שני מזה הספר, היינו, בו נגמר סדר הבריאה. וכמאמרם ז"ל: "'בראשית' – בשביל ישראל שנקראו ראשית". פירוש, תכלית העולם בכלל. הוא שיהא אומה אחת, "חלק ה' עמו" (דברים לב ט). וזה לא נשלם עד שיצאו ישראל ממצרים ובאו לתכליתם שיהיו ראוים להיות לאור גוים, להעמידם על ידיעת אלהי עולם…

נמצא דיציאת מצרים היא גמר הבריאה, או מתן תורה, כמבואר עוד ברבה (בראשית רבה א): "'בראשית' – בזכות התורה שנקראת ראשית", והיינו כדאיתא בעבודת כוכבים דף ג (עמוד א): "'ויהי ערב ויהי בקר יום הששי' (בראשית א לא) – מלמד שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית: אם מקבלין ישראל את התורה מוטב, ואם לאו אני אחזיר אתכם לתוהו ובוהו". נמצא דמתן תורה הוא גמר הבריאה, והיינו הך דיציאת מצרים, שאז היו ראויים ישראל לקבל התורה ולהשלים הבריאה ולבא בזה לתכלית יצירתם"

כלומר, ספר 'השני' אינו בא לזלזל בספר כפי שסברנו בתחילה, אלא דווקא להעצים אותו ולרומם אותו. בחומש שמות יש את 'המכה בפטיש' – גמר המלאכה של בריאת העולם! במהלכו ייווצר עם שעתיד לספר את תהילות ה' בעולם, ותרד התורה האלוקית לעולם במעמד מטאפיזי חד פעמי.

'סוף מעשה במחשבה תחילה' כתב ר' שלמה אלקבץ ב'לכה דודי' בכדי להדריך את האדם בחייו, ועל אחת כמה וכמה כי החכמה האלוקית איננה מתנהלת באופן שרירותי וללא סיבה שקדמה למעשה.

בחומש בראשית נפגשנו עם מלאכת הבריאה, התאכזבנו בפגשנו את יצרי האדם, והיינו מלאי תקוה כשקראנו על הופעתם של יחידים המאירים את חשכת העולם במעשיהם ובתכונותיהם הטרומיות. אך כל זה עדיין לא מצדיק את הבריאה של כל המציאות! וכל זמן שאין הצדקה מוסרית לבריאה – אין ייעוד, אין חזון והייאוש ממלא את הלב.

ספר שמות הוא התפנית בעלילה. הנה! מובן כעת לאן העולם צריך לצעוד, ומה עלינו לעשות בכדי להיות שותפים איתו. המילה הראשונה בתורה 'בראשית' – מכוונת לשתי משמעויות שייצאו אל הפועל בחומש שמות, כפי שנאמר: 'בראשית' – בשביל ישראל שנקראו ראשית,  בזכות התורה שנקראת ראשית".

יהי רצון שנזכה להתבונן כראוי בייעודנו, ונצליח לממש את כל כוחותינו ולהצדיק את בריאת העולם.

שבת שלום

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן