שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרחי כהונה

הרב גור גלון

בזאת תדעון

פרשת קרח עוסקת בבירור מעמדם של הלויים בכלל, ושל אהרון ובניו בפרט. קרח ועדתו, ובהמשך גם העם, מפקפקים בכך שהבחירה באהרון ושבטו היא בחירה אלוקית נטולת אינטרסים ופרוטקציות והקב"ה מוכיח ומראה לעם ישראל בשלושה אופנים, שהבחירה היא בחירה אלוקית.

ההוכחה הראשונה, היא בליעת קורח, דתן ואבירם על ידי הארץ, וכפי שאומר זאת משה רבנו "בזאת תדעון כי ה' שלחני לעשות את כל המעשים האלה כי לא מליבי".

ההוכחה השניה היא שריפת מקטירי הקטורת, על פי דברי משה רבנו "בוקר ויודע ה' את אשר לו ואת הקדוש והקריב אליו, ואת אשר יבחר בו יקריב אליו. זאת עשו קחו לכם מחתות קרח וכל עדתו ותנו בהן אש ושימו עליהן קטורת לפני ה' מחר והיה האיש אשר יבחר ה' הוא הקדוש".

ההוכחה השלישית היא המגיפה, בה נהרגו 14,700 איש, אשר באה בתגובה לתלונתם של עדת בני ישראל "על משה ועל אהרן לאמר אתם המיתם את עם ה'".

השקד – מקדים להיטיב

אחרי שלושת ההוכחות הנ"ל, ודאי כבר נקבעה בלב העם העובדה כי הבחירה באהרון (ובשבטו) הינה אלוקית. ולכן עולה השאלה, מדוע יש צורך בהוכחה רביעית- פריחת מטה אהרון- שהיא, בניגוד להוכחות האחרות, אינה נדרשת על ידי העם ואינה באה כתגובה לדבריהם או מעשיהם?

נראה לומר שאין במעשה פריחת המטה הוכחה או ראיה שבחירת אהרון ובניו ככהנים הינה בחירה אלוקית, אלא יש כאן אמירה אלוקית על הטוב והחסד שעושים ומשפיעים הלווים והכהנים.

שלושת ההוכחות שהבאנו לעיל, היו הוכחות כואבות ונוראות, הוכחות שיצרו פחד ומורא, מוות ואובדן, לעומתן ההוכחה הרביעית היא של פריחה ופירות.

תפקיד שבט הלוי הוא לעורר את הפריחה ואת הפירות, שיכולים לצאת מעם ישראל. מקל השקד מייצג הן את השקידה האלוקית על טובתנו והן את השקידה וההתמסרות של בני לוי לטובתם של ישראל. וכפי שמבטא זאת הרש"ר הירש:

"כלום אין כל ענפי עצי הפרי דומים זה לזה? בכולם יש נבטים של עלה, פרח ופרי, אדמה אחת נושאת את כולם, מי הגשמים המשקים אותם באים לכולם ממקום אחד, רוח אחת מנשבת בכולם, וכולם נאותים לאור חמה. ואף על פי כן אחד הוא השקד בין כל חבריו בשדה. ובמה ייחודו? בשקידה שעל שמה הוא נקרא; בהתמסרות עירנית וזריזה הוא עושה את המוטל עליו ובכך הוא מקדים את כל אחיו האילנות. בעוד הם נמלכים בדעתם, הבר השלים הוא את מפעלו; והוא מקדים מיד את התכלית, שהיא הפרח העושה את הפרי…. זוהי בדיוק רוח הלויים שבזכותה זכה שבט לוי להיות מייצג התורה והמקדש, שכן רק בני לוי נענו לקריאת 'מי לה' אליי' ונאספו אל משה… יחד עם זה הרי כאן גם הבטחה מנחמת, כי השקד רק מקדים לפרוח ולעשות פרי; הוא עובר לפני חבריו בשדה ומקדים אותם בהתפתחותו אך גם הם עתידים לבוא בעקבותיו. וכן הדבר גם בלויים ובבני אהרן, הם עוברים לפני אחיהם בהתפתחות הרוח ובדרך החיים ושאר השבטים נקראים לבוא בעקבותיהם ולסגל דרך זו לעצמם".

כולנו פרחים

תפקיד בני אהרן איננו רק להיות נחשונים הפורצים את הדרך, אלא ללמד ולרומם יחד איתם את כל עם ישראל. אולי זה הרמז בכך שהקב"ה מבקש את כל המטות יחד, כדי להורות על ההשפעה ההדדית. לעיתים יש נטיה לשנוא ולרחק את מי שזכה בסיעתא דשמיא, במעלות ברוכות. הפרשה מלמדת אותנו, שכאשר הקב"ה נותן לאדם מעלות ותכונות טובות, תפקידו הוא לרומם ולעלות את כל החברה בעזרת מעלותיו, ותפקיד הסובבים אותו הוא לתת לו את הכבוד והערכה כדי שיוכלו להנות מכל הדברים הטובים שבכוחו לתת.

יהי רצון שכל אחד יגלה את כשרונו ומעלתו ויזכה ללב טוב בכדי לחלוק את כישרונותיו עם כל סביבתו, ויותר מכך שנזכה להיות בעלי עין טובה וענווה, להעריך ולהוקיר את בעלי הכישרונות כדי להתעלות בעזרתם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן