שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

באור פניך יהלכו

פרטי הטובה

פרשתנו נפתחת בפסוקים "וידבר ה' אל משה במדבר סיני באהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים לאמר, שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחותם לבית אבותם במספר שמות…".

ועולה השאלה, מדוע הפירוט הרב של המקום והזמן המדויק בו התבצע מניינם של בני ישראל, הרי לכאורה הפרטים הללו אינם מוסיפים דבר?

המדרש (במדבר רבה א,א) עונה על שאלה זו.

"כך הן הרשעים, מה כתיב בהם? 'והיה במחשך מעשיהם ויאמרו מי רואנו ומי יודענו', ולפי שהן חשוכין הקב"ה מורידן לשאול שהיא חשוכה ומכסה עליהם את התהום שהוא חושך שנאמר 'וחושך על פני תהום' (ועל כך נאמר 'משפטיך תהום רבה')". אבל אצל הצדיקים נאמר "צדקתך כהררי אל' צדקה שאתה מביא על העולם מפורסמת כהרים הללו… כיצד? כיוון שחרבה ירושלים בתשעה באב חרבה, וכשמראה ליחזקאל הוא מראה לו בעשרים לחודש, למה? שלא לפרסם באי זה יום חרבה. אבל מי שהוא בא לגדל ישראל מפרסם אי זה יום, אי זה מקום, אי זה חודש, איז זו שנה, אי זו איפטיאה (לאיזה מניין שנים)".

ממדרש זה עולים שני יסודות הנוגעים לשאלתנו.

במחתרת ימצא הגנב

הראשון קשור למעשיהם של צדיקים לעומת מעשי הרשעים. מעשיהם של הרשעים נעשים בחושך. גם הרשע יודע ומרגיש בתוכו ובליבו כי הוא איננו בסדר ומעשיו לא טובים. כאשר אדם צורך סמים לדוגמה או עושה כל מעשה שלילי אחר, הוא משתדל לעשות זאת בהצנע, באופן שאנשים אחרים לא יראו. חוסר המחויבות לחברה ולציבור והתחושה שאין אף אחד שרואה ומבחין, היא הנותנת את הלגיטימיות המזויפת לעשיית הרע.

לעומת זאת הצדיקים יודעים וחשים כל הזמן שיש מי שרואה אותם. "עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים". הצדיקים קשורים במחשבתם ובמעשיהם לציבור ולחברה. לכן הם עושים רק מעשים שיקדמו את הציבור והחברה.

החושך גורם לנו לראות את הדברים באופן מעוות, הוא נותן מקום לדמיון ולהזיה. לכן החושך, ההסתרה, הסודות והפחדים הפנימיים שאף אחד לא משתף בהם את רעהו, הם אחד המקורות המרכזיים לערעור חוסנו ויציבותו של האדם. מאידך, הגילוי, החשיפה והשקיפות מסייעים לעשיית הטוב ומקטינים את הדמיונות המעוותים.

הקדוש – קיים

היסוד השני הוא, שה'אור' הוא דבר מציאותי וחיובי, ואילו החושך הוא רק העדר- מיעוט של אור- ללא כל ממשות. במעשיהם של הצדיקים ישנה הארה, יש בהם התקדמות חיובית וממשית. הטוב הוא הבונה והיוצר, המפתח והמקדם. לעומת זאת לרע שבעולם אין כוח ליצור ולבנות רק לעכב למנוע את התקדמות הטוב,.

לצערנו, גם במציאות חיינו הכללית והפרטית אנו רואים שיש מי שמעכב את הבניה, ולעיתים אף הורס בניינים קיימים, ולעומתו יש מי שחותר כל הזמן לבנות עוד ועוד, בכל המובנים.

בחיינו הפרטיים מתבטאים הדברים בכך, שאנו טובים מאוד בלתת ביקורת להסביר מה ומי לא טוב, לא ראוי, לא מתוקן וכו', אבל מתקשים מאוד לבנות ולפתח וליצור את המציאות המתוקנת, הטובה והנכונה.

נתחזק בימים אלו לעסוק בטוב, לעשות ולפעול רק דברים שלא נתבייש לספר עליהם, ומתוך כך נזכה שילכו ויבנו בניינים טובים וממשיים בעם ישראל.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן