שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

וטמא טמא יקרא

הרב גור גלון

פירוט יוצא דופן

השבת אנו ממשיכים לעסוק במחלת הצרעת בה התחלנו לעסוק בשבת שעברה. אין מחלה שהתורה מאריכה בה כה הרבה ומרחיבה בפרטים על מיקומה, גודלה, צבעה, סוגיה ודיניה כמו הצרעת.

כידוע, כאשר התורה מרחיבה בעניין מסוים, הדבר מגלה שהוא חשוב ומשמעותי. כאן המקום לשאול מה עניינה של מחלת הצרעה, מדוע היא כה חשובה ומשמעותית?

חז"ל אומרים לנו, על הפסוק "זאת תהיה תורת המצורע" שהדבר המרכזי עליו מגיעה הצרעת הינו לשון הרע- "מצורע- המוציא שם רע".

מפורסמת היא החומרה היתרה שייחסו חז"ל לאיסור לשון הרע, כפי שכותבת הגמרא (ערכין טו:) "תנא דבי רבי ישמעאל כל המספר לשון הרע מגדיל עונות כנגד שלש עבירות: עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים".

ושוב עולה שאלה מדוע לשון הרע הוא השורש של כל הבעיות, עד כדי כך שהקב"ה אומר כביכול על בעל לשון הרע ש"אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת" (שם, שם).

לראות את הטוב

נראה להסביר, שהבעיה הקשה ביותר בעולם הזה היא שהעניין האלוקי נסתר, כפי שדרשו חז"ל 'עולם' הוא מלשון 'העלם'. הקושי הגדול ביותר של האנושות הוא העיוורון, חוסר היכולת לראות את הכוחות האלוקיים האדירים הפועלים במציאות. לו היה האדם רואה את הכוח האלוקי הפועל במציאות, את הטוב האלוקי, את האמת העליונה, מיד היה עובד את ה' בכל ליבו ובכל נפשו (כפי שמסבירים רבים את משמעות דברי חז"ל שהקב"ה כפה על ישראל הר כגיגית – שישראל ראו מראות אלוקים כה עליונים, שכבר לא הייתה להם שום בחירה אלא לומר 'נעשה ונשמע'). הבעיה הקשה ביותר היא שהאדם לא מצליח לראות את המציאות כפי שהיא באמת.

בעל לשון הרע לא רואה את הטוב והחסד- לא במציאות ובחיים ולא אצל אנשים. הוא לא שם לב כמה חסד אלוקי נעשה עימו בכל רגע ורגע, בעצם חייו, בפרנסתו וכלכלתו, בבריאותו, ובכל המקרים הקורים לו.

ההתעלמות חוסמת את האדם מלראות את הטוב הנמצא באנושות, בחברה, במשפחתו, בבת זוגו, בילדיו, ובכל המעגלים הסובבים אותו.

פה – שח

אדם שלא רואה את הטוב לא יבוא גם לעשות ולפעול טוב. הדרך לחשיפת הטוב במציאות היא על ידי הדיבור, כפי שאומרים חז"ל בגמרא (שבת י:) שהנותן מתנה לחברו צריך להודיעו. כלומר, צריך להגיד זאת לחבר, לדבר איתו ולהראות לו שנעשתה עימו טובה, שכן ישנה חשיבות רבה לא רק לעשיית הטוב אלא גם לדבר עליו ולהראותו.

אנו נמצאים סמוך לחג הפסח, וכתבו המקובלים שעניינו של חג הפסח הוא שה'פה-שח'. כדי לבטא את הגאולה אנו מצווים לדבר: "למען תספר באזני בינך ובן בינך", "והיגדת לבינך ביום ההוא". הנביא מחדד את הדברים ואומר שכל מטרת יציאת בני ישראל ממצרים היתה כדי שידברו "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו".

לעומת זאת בעל לשון הרע לוקח את הכוח האדיר של הדיבור, אשר נועד לפקוח את עיניהם של בני האדם לראות את הטוב והחסד, ומשתמש בו להפיץ רע, לראות את החיסרון והשלילה, הכיעור ושקר, ולכן עונשו כה חמור.

לא לחינם ברכנו השבוע את ברכת האילנות, כי ההכנה הראשונית לקראת חג הפסח, מיד בכניסת החודש, הוא לראות את הלבלוב והצמיחה, את הטוב והיופי, להודות עליהם ולזכור שהקב"ה חפץ בטובתנו וברא "אילנות טובות ובריות טובות להנות בהם בני אדם".

יהי רצון שנזכה בחודש המואר – חודש האביב בו הכל פורח והאבק שמוסר מכל הפינות של חיינו, מגלה את הטוב והנקי, היפה והמתוקן – לראות עוד ועוד את הטוב ולדבר עליו ואותו לכל סביבתנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן