חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת ויקרא

השבוע אנו זוכים להתחיל את ספר ויקרא, שעוסק בחלקו הגדול בענייני עבודת המקדש. והעבודה המרכזית שהייתה נעשית במקדש היא עבודת הקורבנות, ומצאנו במדרש שיש מי שאומר שהפסוק היסודי והכולל ביותר בתורה הוא "את הכבש אחד תעשה בבוקר ואת הכבש השני תעשה בין הערבים". וזה לשון המדרש המובא בהקדמתו של העין יעקב "בן זומא אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא 'שמע ישראל', בן ננס אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא 'ואהבת לרעך כמוך', שמעון בן פזי אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא 'את הכבש האחד תעשה בבוקר', עמד רב פלוני על רגליו ואמר 'הלכה כבן פזי, דכתיב 'ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן'.

ויש לעיין מהו עניינם של הקורבנות, וכבר כתבו בזה גדולי הראשונים והאחרונים והאריכו בדבריהם. ואנו ננסה ללכת בדרכו של הרמב"ם וליישבה מן הקושיות הרבות שהקשו עליו.

הרמב"ם במורה נבוכים (ח"ג פרק ל"ב) כותב שהסיבה שציווה ה' בקורבנות היא מפני שבעולם העתיק היו רגילים להקריב קורבנות לעבודה זרה, וכיוון שקשה מאוד להוציא את האדם מהרגלו ללא הדרגה גדולה- ציווה ה' לקחת את ההרגל המצוי להקריב קורבנות, אלא שבמקום להקריב קורבן לעבודה זרה שאין בה ממש, יקריבו קורבנות לשם שמים. עיין שם שהאריך. והוסיף על כך (ב ח"ג פמ"ו) שטעמם של הקורבנות הוא בעבור שמצרים והכשדים, אשר היו ישראל גרים ותושבים בארצם מעולם, היו עובדים לבקר ולצאן, כי המצרים עובדים לטלה וכשדים עובדים לשדים שהיו נראים להם בדמות שעירים, ואנשי הודו עד היום אינם שוחטים בקר לעולם, בעבור כן ציווה לשחוט אלה השלושה מינים לשם הנכבד, כדי שיוודע שהפעולה שהיא לפי דעתם עבירה חמורה ביותר- היא שמקריבים בה לה' ובה מתכפרים העוונות, כי באופן זה מתרפאות האמונות הכוזבות שהן מחלות הנפש, כי כל מדווה וכל מחלה מתרפא רק בהופכו.

אולם הרמב"ן (ויקרא א,ט) כותב דברים חריפים כנגד הרמב"ם, וזה לשונו: "והנה הם דברי הבאי, ירפאו שבר גדול וקושיא על נקלה, יעשו שולחן ה' מגואל, שאיננו רק להוציא מליבן של רשעים וטיפשי עולם, והכתוב אמר כי הם 'לחם אישה לריח ניחוח'…"

ויש לבאר את דברי הרמב"ם כך שיתיישבו בליבנו ובשכלנו ולהסביר שהעובדה שבזמן העתיק היו מקריבים קורבנות מעידה על תכונה נפשית פנימית שטבועה באדם, שהקרבת הקורבנות מוציאה אותה לפועל, שהרי איש לא ציווה להקריב קורבנות אלא אנשים מתוך תכונותיהם והרגשתם החליטו להקריב קורבנות, ומכאן שיש תכונה נפשית יסודית באדם שדורשת ממנו להקריב קורבנות, וכן ישנה תכונה נפשית פנימית באדם שגורמת לו להעריץ ולהעריך את הבהמות. והתורה רצתה להשתמש בתכונות אלו לעבודת ה', כיוון שכפי הנראה יש לתכונות אלו משמעות גדולה ולא לחינם ברא הקב"ה בנו תכונות אלו.

וכשנתבונן בדבר נראה שישנם שתי תנועות הפוכות בנפש, האחת דורשת מהאדם להתמסר לחלוטין לקב"ה, לעניינים הרוחניים, האידיאלים שלשמם נברא, ולזנוח את כל ענייני העולם הזה. ומתנועה זו יבוא בנפש הרצון להקריב קורבן, לקחת את כל ענייני החומר ולכלות אותם, כי הם כאין וכאפס לעומת עבודת ה'. ומאידך, יש באדם תכונה הפוכה של הערצת החומר, של הפיכת החומר למרכז חייו, והדברים ידועים.

ואף על פי ששתי הבנות אלו הינן מוטעות שהרי מחד לחומר יש משמעות ומאידך אין הוא תכלית הכל, כיוון שהתכונה הדורשת לבטל את החומר מפני העניינים האלוקיים הינה תכונה טובה שמאזנת את הקיצוניות השניה של העבודה לחומר ציוותה התורה להקריב קורבנות, וכך יתעלה האדם לאט לאט להבין את חשיבות העניינים הרוחניים. אולם, יחד עם זאת, ציוותה התורה ברוב הקורבנות לאכול מבשרם, להראות שיש משמעות ויש מטרה לחומר.

ומה שכותב הרמב"ם שזה כנגד עבודה זרה, הכוונה היא שזה כנגד הנטיות הנפשיות שיש באדם שהתבטאו במעשים הטבעיים של עובדי העבודה זרה. ועל פי זה מובן שגם נח ביציאתו מהתיבה הקריב קורבן, אע"פ שעדיין לא היו עובדי עבודה זרה בעולם, וכל שכן האדם הראשון ובניו, הבל וקין, שהקריבו קורבנות, כי גם הם פעלו על פי אותו הטבע האנושי שהופיע לאחר מכן אצל עובדי העבודה זרה.

ולמדנו מכאן שני יסודות חשובים:

  1. כמה חשוב לסדר את יחסינו לחומר בצורה נכונה. שהרי כל עבודת הקורבנות עניינה הוא היחס הנכון לחומר (וכן כתב מרן בפניני הלכה תפילה עמ' 172 והלאה).
  2. שכל הנטיות שבנפשינו יש להם מטרה ושימוש, ואין להתעלם מנטיות נפשנו אלא יש להתבונן כיצד יש להשתמש בהם לעבודת ה'.

ויהי רצון שנזכה שתשוב העבודה לבית המקדש ונקריב לפני ה' את קורבנותנו באהבה וברצון..

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן