שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

על צרעת ועצמאות – תזריע-מצורע ויום העצמאות

אחד הדברים המעיקים והכואבים ביותר בחיינו הינם המחלות. נהוג לומר 'העיקר הבריאות', ואע"פ שמשפט זה וודאי איננו נכון, שהרי הבריאות אינה העיקר, אך ללא ספק הבריאות היא משהו מרכזי מאד בחיינו, לא לחינם תעשיית הבריאות היא תעשייה שגדולה פי חמש מתעשיית הנשק…

כמה וכמה פעמים אפשר למצוא בתורה דיבור על ההצלה מן המחלות, לדוגמא: "ויאמר אם שמוע תשמע לקול ה' אלוקיך, והישר בעיניו תעשה, והאזנת למצוותיו ושמרת כל חוקיו כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני יהוה רופאך".

צרעת – גורמי המחלה

המחלה עליה התורה הכי מרחיבה ומפרטת, היא מחלת הצרעת. הצרעת הינה אם כל המחלות, ולכן יש להתבונן בה וללמוד על התחלואה האנושית ומקורותיה.

האמוראים מונים כמה גורמים למחלת הצרעת, אך הסיבה המרכזית לצרעת היא, כפי שאומר ריש לקיש :"אמר ריש לקיש מאי דכתיב 'זאת תהיה תורת המצורע' – זאת תהיה תורתו של מוציא שם רע", כלומר הגורם המרכזי לתחלואה האנושית הוא לשון הרע.

יחד עם זאת יש צריך להבין שלשון הרע הוא תוצאה של הסתכלות רעה, של עין רעה, של ביקורתיות יתר, הראייה שמדגישה את החסר והפחוּת, את מה שאין ולא את מה שיש, את המקולקל והמעוות, וזאת במקום לראות את הישר, הטוב, המתוקן והמאיר.

בעולם יש חיידקים, יש חסרונות ועיוותים, יש קלקולים ובעיות, אך יש גם בריאות וצמיחה, טוב וחסד, והשאלה הגדולה היא מה האדם מושך אל עצמו וזה תלוי בצורת ההתייחסות שלו אל העולם.

עד כאן ראינו את הפן הפרטי ההרסני של הלשון הרע, אך חז"ל מלמדים אותנו שלשון הרע, מעבר להיותו הרסני ברמה האישית, הוא הדבר הגורם לחורבן אדיר ברמה הכללית, הלאומית. וכך לימדונו חז"ל שבית ראשון חרב על שלוש עברות החמורות ביותר: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, אלא שהוא נבנה בשנית לאחר שבעים שנה. לעומתו בית שני נחרב על לשון הרע, הנובעת משנאת חינם, ועד היום אנו עמלים לתקנו…

על כך שלשון הרע הינה החטא המזיק ביותר אפשר גם ללמוד מהירושלמי: "אמר רבי אבא בר כהנא דורו של דוד כולם צדיקים היו וע"י שהיה להן דילטורים [אומרי לשון הרע] היו יוצאים במלחמה והיו נופלים … אבל דורו של אחאב עובדי ע"ז היו וע"י שלא היה להן דילטורין היו יורדים למלחמה ונוצחין…"

שמירת הלשון – כלי להקמת המדינה

הרב צבי יהודה קוק זצ"ל היה נוהג לומר שלא לחינם שלח הקב"ה את החפץ חיים טרם הקמת מדינת ישראל כי כדי להקים מערכת כללית חייבים להלחם בלשון הרע! הסיבה לכך היא שכדי להקים ציבור, כדי להקים חברה כללית יש צורך לחבר הרבה דעות ורעיונות, יש צורך לקבל זה מזה וללמוד זה מזה, יחד כולם קדושה לך ישלשו. 'כולם מקבלים זה מזה ונותנים באהבה רשות זה לזה להקדיש ליוצרם בנחת רוח…". מנגד, כאשר יש לשון הרע ודה-לגיטימציה בין עדה לעדה, בין ציבור לציבור, אין אפשרות ללמידה הדדית לחיבור אמיתי לרעות ואחווה וממילא אין אפשרות אמיתית ללמוד זה מזה ולצמוח, ובמקרה כזה גם אי אפשר ליצור כלל מאוחד הפועל יחד לקדש שם שמיים, לקדם את האומה ואת העולם.

לקראת יום עצמאותנו העבודה הגדולה המוטלת על שכמנו הינה להלחם בלשון הרע, לשמוע, להקשיב ולהאזין יחד, כל אוהבי ה', אוהבי האומה ואוהבי הארץ, בענווה ובאהבה, מתוך אמון ואמונה, ולצמוח יחד. הדבר שיבטיח את הצלחתנו הינו אחדותנו. הסיבה לאי האחדות היא הלשון הרע המוחק ציבורים שלמים. צריך להזדעק ולהלחם נגד הלשון הרע מחד, ומאידך להיכנס לעובי הקורה ולמצוא בכל שיטה את הטוב והצודק, את הבונה והמקדם, וליצור יחד את האומה הישראלית בארצה ומדינתה.

יהי רצון שה' יאיר את עניינו ויפתח את ליבנו להכיר את הטוב והמאיר בכל!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן