חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

התחדשות ושימור המסורת – לחודש ניסן

מהי תנועה? מהי התקדמות? כשמדברים על התקדמות פיזית בעצם מדברים על פירוד, "אני פה ואני רוצה להיות שם", ואז כשהאדם מתקדם ל'שם' הוא בעצם מתנתק מ'פה'. ולכן יש משהו בעייתי וחסר בהתקדמות הגשמית, שכן זה מנציח שהעולם הזה הוא עולם של פירודים, שכן אי אפשר להיות גם 'פה' וגם 'שם'.

ראשי חודשים

כחלק מההכנה לקראת פסח תקנו חז"ל שנקרא לפני ראש חודש ניסן את 'פרשת החודש', הפרשה האחרונה בארבעת הפרשיות.

לא לחינם הקב"ה חידש שיש ראשי חודשים, שיש הופעה של חודשים. השנה אינה קו רצוף ומשעמם, אלא היא מתחדשת כל הזמן וכך אנו הולכים מהתחדשות להתחדשות. בניית השנה באופן זה באה למקד אותנו כל פעם מחדש. לכל חודש יש יעוד ותפקיד, אותם יש להבין.

אחד מספרי הקבלה הכי עתיקים ומקובלים בישראל הוא ספר יצירה, ובו יש פרק שעוסק בעניינם של החודשים, כשעל חודש ניסן נכתב שם:

"המליך אות ה' בשיחה וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם טלה בעולם וניסן בשנה ורגל ימין בנפש…".

לכל חודש יש כמה אפיונים. האפיון הראשון הוא האות, והאות של חודש ניסן היא ה'. אפיון נוסף הוא בפעולה, ופעולת חודש ניסן היא השיחה. האפיון האחרון שמופיע כאן הוא האפיון של ההופעה, ובאפיון זה יש בחודש ניסן שלוש רבדים: רובד העולם, שהוא אחד מבעלי החיים המייצג את העולם הטבעי, המיוצג בחודש ניסן על ידי הטלה, רובד הזמן המיוצג על כאן בחודש עצמו – ניסן, ורובד האדם – המיוצג בחודש ניסן על ידי רגל ימין.

וננסה לתת פרשנות אחת מני רבות לדברים אלו.

ההתחדשות והתנועה

"החודש הזה לכם ראש חודשים" – המצאת החודשים הייתה בראש חודש ניסן. כהקדמה ליציאת מצרים אומר לנו הקב"ה לשים לב לחודש ניסן, וכי מאותה העת זהו ראש החודשים וכי יש לקדש אותם. ולכאורה תמוה מה עניין קידוש-החודש ליציאת מצרים?

התשובה לכך נעוצה בעובדת היות חודש ניסן תחילת התנועה וההתחדשות של העולם, ונסביר זאת משני כיוונים: מהכיוון האוניברסאלי ומהכיוון הפרטי שלנו.

מהכיוון האוניברסאלי אפשר לראות את הגמרא בראש-השנה שם מובאת מחלוקת בין רבי יהושע לרבי אליעזר בנוגע לשאלה מתי נברא העולם, האם בניסן או בתשרי, והתוספות מיישבים את המחלוקת בכך שבראש השנה עלה במחשבתו של הקב"ה לברוא את העולם ובניסן העולם נברא בפועל. מכל מקום אפשר ללמוד כי תחילת ההתקדמות של העולם הייתה בניסן.

מהכיוון שלנו אפשר לראות כי עם ישראל נוצר בניסן. יציאת מצרים היא יצירת עם ישראל. עד אותה העת היינו משפחה בלבד, לאומה הפכנו רק ביציאת מצרים. זו התחלת התנועה. זו תחילת ההתחדשות העולמית, ומיני אז העולם מתחיל לקבל משמעות.

מהי תנועה? מהי התקדמות? כשמדברים על התקדמות פיזית בעצם מדברים על פירוד, "אני פה ואני רוצה להיות שם", ואז כשהאדם מתקדם ל'שם' הוא בעצם מתנתק מ'פה'. ולכן יש משהו בעייתי וחסר בהתקדמות הגשמית, שכן זה מנציח שהעולם הזה הוא עולם של פירודים, שכן אי אפשר להיות גם 'פה' וגם 'שם'.

אם כן, כיוון שהעולם כל הזמן עובר שינויים וממילא כל הזמן מתבצעים בו פירודים, אזי כיצד בכל זאת יכולה להופיע אחדות בתנועה בעולם?

מטריית הזמן

האחדות מתקבלת על ידי כך שכל ההתקדמות הינה תחת המטריה הגדולה של ה'זמן'. מטריית הזמן מאחדת הכול. לכל הפעולות, השינויים והתנועות חוסים תחת מטרית הזמן, וכך מאחדים הכול.

המוני אירועים עברו על עם ישראל בהיסטוריה, אבל אפשר לאחד אותם, שכן כיוון שהם לא אירועים שמתחרשים בו זמנית הרי שאפשר להסתכל היום ולהכיל את כל האירועים שהיו.

הזמן הומצא בעולם הזה. לקב"ה אין זמן. בזכות הזמן כל האירועים וההתקדמויות יכולים להתכלל, שכן מוחו של האדם יכול לכלול את כולם.

דברים אלה נותנים משמעות נוספת ועמוקה למצווה מהתורה לזכור בבוקר ובערב את יציאת מצרים (אותה אנו מקיימים בקריאת שמע). זכירת יצירת מצרים זה לזכור את כל מה שקרה מיציאת מצרים ועד עכשיו. כל הזמן צריך לזכור הכול.

מיד שמתחילה התנועה העולמית צריך לתת לה מסגרת של זמן וחודשים, כדי שנוכל לתארך את הדברים, שכן אם אין תיארוך לזמן, אז אין אפשרות לזכור. העובדה שיש חודשים מאפשרת לנו את הזיכרון ולחיות עם התנועה העולמית ביחד.

זה הדבר שמאפשר את איחודם, זכירתם וחיותם של כל האירועים. נכנסים לניסן וזוכרים מה קרה בזמן הזה בעבר. ימי הזיכרון למשל הם תמיד בתאריכים קבועים.

אנחנו לא רואים את העולם כעוד מאורע ועוד מאורע, אלא כמוסיף והולך, כהולך ומתקדם. וזה מתאפשר בזכות חלוקת הזמנים.

ההתקדמות של העולם היא מהרגע שנותנים לו משמעות וערך. ולכן, לא לחינם הרב צבי יהודה הכהן קוק היה חוזר ואומר שיש מצווה מהתורה ללמוד היסטוריה "שאל אביך ויגדך זקנך ויאמרו לך", "בינו שנות דור ודור". צריך להתבונן בהיסטוריה ולהבין את המציאות הרחבה והגדולה.

אם מתסכלים רק על כאן ועכשיו, על הרגע הזה בלבד, אז אלו חיים קטנים. אבל אדם שחי באמת, מבין שהוא כאן כחלק מעם ישראל שכבר מתקיים אלפי שנים, מבין שהוא כאן כחלק מהאומה והאנושות כולה. אחרי כל ההיסטוריה ומתוך ההיסטוריה.

אדם הוא לא רק הבן של אבא שלו אלא הוא נצר לדורות על גבי דורות של אבותיו, הוא הנציג של עם ישראל.

לעומת התרבות המודרנית בה 'העולם שייך לצעירים', אנחנו אומרים שאנחנו 'ממשיכים'. כל עניינה של התורה היא ש"משה קיבל תורה מסיני ומסרה… ומסרה… ומסרה".

ניסן- הניסים והסיפורים

ונחזור לדברים שראינו בספר יצירה. האיבר של חודש ניסן הוא רגל ימין. אנחנו רוצים להתחיל תמיד ברגל ימין. "כל פניות שאתה פונה לא יהיו אלא דרך ימין". חודש ניסן עניינו תחילת התנועה והתחלה זו אנו רוצים שתהיה ברגל ימין. התפקיד שלנו הוא לראות את כל ההליכה, את כל התנועה. וזו ההליכה ברגל ימין, זו תחילת צעידת העולם.

"המליך אות ה' בשיחה". שיחה היא בראש ובראשונה דיבור. כפי שמופיע באר"י ש'פסח' זה 'פה-סח', פה מדבר. "והגדת לבנך". צריך "להודות ולהלל". "כל שלא אמר שלושה דברים אלו בפסח… פסח, מצה ומרור". אדם שאכל מהמצה אך לא דיבר עליהם, אזי לחלק מהראשונים (הרשב"ם, האורחות חיים, עיין בשו"ת בניין ציון א,ל) הוא לא יצא ידי חובתו.

הדיבור יוצר את החיבור בין האנשים ובין האדם להיסטוריה. "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו". על ידי הדיבור אנו מתחברים זה עם זה ומחברים אלינו את כל המאורעות שהיו מאז ומעולם. וזו העבודה שלנו: לספר עוד ועוד. זו היכולת שלנו לחיות את ההיסטוריה, לדבר אותה.

האות "ה" מורכבת משני חלקים, דל"ת ויו"ד, ההיקף הדל"ת, מייצג את העולם הגשמי, את ד' רוחות השמיים, אך בתוך הדל"ת הזו מסתתר יו"ד, מסתתרת אלוקות, הגילוי של האלוקי בעולם הוא ע"י הדיבור, האמירה, הסיפור והשיחה, זה עניינה של האות ה"א חשיפת היו"ד שבדל"ת.

השם 'ניסן' הוא מלשון נס. בחודש ניסן הקב"ה עשה ניסים, ומטרת הניסים הייתה לחשוף את מציאות ה', אך זה לא יקרה אם לא נעלה על נס את הניסים אם לא נספר את הניסים, אם לא ננופף בנפלאות.

יהי רצון שבחודש זה נספר ונשוחח על הניסים המופלאים שעשה ועושה ה' עימנו ועם אבותינו, בכל דור ודר, ובכך נלך ונחשוף את היד הנטויה עלינו לטובה, ואת גאולת העולם ההולכת ומופיעה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן