שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת חיי שרה

פרשתנו מתחילה בסיפור קניין מערת המכפלה, ופרק ופרשיה שלמה מוקדשים לעניין הזה. ויש להבין מדוע התורה מייחדת מקום גדול כל כך לעיסקאות נדל"ן? וכפי שכבר תמה על כך המלבי"ם ששאל "למה האריך בכל הסיפור הזה, מה יושיענו סיפור זה לתורה ולתעודה?"

ונראה ששאלה זו נובעת מחוסר ההכרה בחשיבותה של ארץ ישראל, ולכן יש לבאר מה עיניינה של ארץ ישראל ומדוע תופסת מקום גדול כל כך בתורה בכלל ובסיפורי האבות בפרט.

חז"ל מבארים שכל פעולות האבות ופעולות עם ישראל הם להוריד את השכינה לתחתונים ולגלות את האור האלוקי, את רצון ה', בארץ, וכפי שמובא במדרש: "….כיוון שחטא אדם נסתלקה השכינה לרקיע הראשון, חטא קין נסתלקה לרקיע השני, חטאו דור אנוש נסתלקה לרקיע השלישי, חטאו דור המבול נסתלקה לרקיע הרביעי, חטאו דור הפלגה נסתלקה לרקיע החמישי, חטאו הסדומיים נסתלקה לרקיע השישי, חטאו המצריים נסתלקה לרקיע השביעי. וכנגדן עמדו שבעה צדיקים והורידו את השכינה מן העליונים לתחתונים ואלו הן- אברהם הורידה מן השביעי לשישי, יצחק הורידה מן השישי לחמישי, יעקב הורידה מן החמישי לרביעי….". ונקודת המרכז של ההתגלות האלוקית במציאות היא ארץ ישראל, שהרי ארץ ישראל היא בעצמה- עפרה קודש, ורק בה ניתן לחיות חיים חומריים בקדושה. ולכן קניין ארץ ישראל מגלה שהנוכחות של הקב"ה איננה רק במחוזות רוחניים מופשטים, בעולמות עליונים, אצל שרפים ומלאכים, אלא לקדושה יש אפילו אחיזה באדמה, בעצים ובאבנים.

ולכן ברור מדוע התורה מאריכה כל כך בעניין קניינה של ארץ ישראל, וכן כתב האבן עזרא: "ונכתבה זאת הפרשה להודיע מעלת ארץ ישראל על כל הארצות, לחיים ולמתים".

עוד לומדים אנו מכאן שלא די בכך שהקב"ה נותן לנו את הארץ, אלא יש צורך בפעולות מצידנו בכדי לקנותה, ורק אותם חלקי ארץ שנתייגע עליהם, ונשלם עליהם בכסף או בתשלום אחר, יחשבו כקנויים לנו לעד. כפי שאומר המדרש: "אמר רבי יודן ברבי סימון זהו אחד מג' מקומות שאין אומות העולם יכולים להונות את ישראל ולומר: גזולים הם בידכם….". ולכאורה ניתן להקשות על המדרש ולומר: הרי רש"י בתחילת פירושו לתורה כותב מפורשות שאין אומות העולם יכולים לטעון שום טענה על שום חלק מארץ ישראל, שהרי כל הארץ כולה של הקב"ה, ברצונו נטלה מאיתנו, וברצונו נתנה לנו. אלא שבא המדרש לומר, שברובד מסוים, רק מה שאנו קנינו הוא באמת שלנו. ולא לחינם מציינת התורה שחברון נקנתה בכסף מלא, כי רק מה שאדם מוכן לשלם עבורו במיטב כספו, אכן נקנה לו. כפי שנהוג לומר, שמה שחשוב- מוכנים לשלם בעבורו.

ואולי מכאן למדו חז"ל שכל מצווה עדיף לקיימה בכסף מאשר בחינם, כי רק כך האדם מראה את חשיבות  המצווה וממילא קונה אותה בקניין נפשי.

וככלל נלמד שכדי לקנות מעלות רוחניות צריך האדם למוכנות, ליגיעה, לעמל ולהשקעת ממון, ורק כך יקנה אותם. לדוגמא, אדם שמוכן לשלם בכדי לשמוע שיעור תורה, אין ספק ששיעור זה ישפיע עליו יותר. וכך בכל המצוות.

ומכאן גם נלמד את גודל הזכות של הקונים בתים בארץ ישראל, ואת מעלתם העליונה של ךהמתאמצים והמתייגעים ביישוב הארץ.

יהי רצון שנזכה להידבק בקדושת ארץ ישראל, לעמול ולקנות את כל המעלות הרוחניות הנובעות ממנה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן