חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת ואתחנן – בין משה רבינו לרבי עקיבא

בפרשתנו, משה רבינו מתאר כי הוא התחנן וביקש מהקב"ה לבטל את הגזרה האוסרת עליו להיכנס לארץ ישראל – אך ללא הועיל. ה' לא שמע להפצרותיו, והורה לו להפסיק לעסוק בנושא: "רַב לָךְ אַל תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה". תפילות משה שהצליחו פעם אחר פעם לקרוע שערי שמיים ולהשיג את מחילת האלוקים על חטאי ישראל במדבר לא צלחו בסוגיה זו, ונגזרה הגזרה.

התגובה האינסטינקטיבית לשמע בשורת הגזרה הסופית היא צער ודאבון לב! ובשפה היום יומית ניתן לתאר את ההרגשה באמצעות הסלנג: "זה לא פייר!". פשוט לכולנו, כי מכל האנשים מישראל משה רבינו הוא הראשון שצריך להיכנס לארץ ישראל, שהרי אלמלא מסירותו כמנהיג: יציאת מצרים לא הייתה מתחילה, הורדת התורה הייתה מתעכבת, וישראל לא היו נמצאים בפתחה של ארץ ישראל (!).

כפי שנגלה אל מול עיננו בחומש במדבר, עם ישראל הוא לא 'קל' להובלה. דווקא בגלל כוחותיו הברוכים ותסיסתו לקבל תשובות נוקבות המתאימות לגודל נשמתו, הוא בודק את גבולות הגזרה אף בדרך הסוטה מן הדרך הישרה. מה עוד, שהאספסוף שהתלווה לעם ישראל הקים אופוזיציה לוחמת כנגד הנהגת משה, והסב נזקים לא מבוטלים.

למרות כל זאת, משה נשאר נאמן לעמו ולתפקידו, והיה כרועה השומר על צאנו מפני הפורעניות השונות. ניתן לשער, שכל אדם שהיה עומד במקומו של משה היה סובל מלחץ דם ומבעיות לב. אולם למרבה הפלא, הצרות לא פגעו בבריאות משה אשר הייתה איתנה עד יום מותו, שנאמר: "וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה" (דברים, לד ז).

משה קיבל את דרישת הקב"ה, ואכן שתק בנושא. אך, שתיקתו מרעידה את אמות הסיפים של עולם ההיגיון, ומעוררת לשאול את השאלות הבאות:

  • מדוע הקב"ה לא קיבל את חזרתו בתשובה של משה? נכון שהוא חטא, אבל כבר שב בתשובה על כך!
  • מדוע זכויותיו הכבירות של משה לא עמדו לטובתו מול הגזרה הנוראה?
  • האם – לכאורה – אין כאן חלילה מידה רעה של הקב"ה כנגד מידה טובה של משה?

התורה אינה משיבה על שאלותינו, ומשאירה אותנו בסימני שאלה (?), אשר באופן עמוק משמשים גם כסימני קריאה (!) בעולמו האמוני של האדם מול אלוקיו, הנברא אל מול בוראו.

"טוֹב וְיָשָׁר ה'"

אחד מיסודות האמונה הוא יושרה של ההנהגה האלוקית. הקב"ה מנהל את עולמו לפי הצדק והיושר, ויש משפט הוגן מאחורי הקלעים אף שאיננו מבחינים זאת על פני השטח.  בהקשר זה דוד המלך אמר כי: "טוֹב וְיָשָׁר ה'…" (תהילים כה ח), ועל כך למד המהר"ל: "למה הוא טוב בשביל שהוא ישר, ולמה הוא ישר בשביל שהוא טוב" (נתיב התשובה א). בעצמיות מידת הדין נמצאת מידת החסד, ובטוב של החסד קיים היושר של הדין, ו-"כָּל אָרְחוֹת ה' חֶסֶד וֶאֱמֶת" (תהילים כה י).

נקודת מוצאנו האמונית בפגישתנו עם הגזרה צריכה להיות כי מידת הדין משולבת עם מידת החסד, וקיים טוב בעומק האיסור לכניסת משה לארץ. מה בדיוק טוב בגזרה זו? אין שכלנו מבין, ובנקודה הזאת משה רבינו נבחר ללמד לדורות כי אי הבנת החכמה האלוקית לא צריכה לערער אחר האלוקים.

זמן קצר לפני פטירתו, משה קבע את צידוק הדין המהווה את אחת מאבני היסוד של האמונה היהודית: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" (דברים לב ד). דווקא האדם הקרוב ביותר אל האלוקים נבחר לשמש דוגמא ראויה לקבלת הדין באמונה.

בעיון עמוק נמצא, כי פגישת משה רבינו עם גזרת הא-ל הנשגבת מבינתו, הייתה גם כשראה למרחוק את שכרו של רבי עקיבא, כפי שדרשו חכמים: "אמר לפניו רבש"ע הראיתני תורתו הראני שכרו, אמר לו חזור לאחוריך, חזר לאחוריו ראה ששוקלין בשרו במקולין, אמר לפניו רבש"ע זו תורה וזו שכרה? א"ל שתוק כך עלה במחשבה לפני" (מנחות כט:).

בכך מתברר, כי מוריד התורה שבכתב (משה), ומעמיד התורה שבע"פ (ר"ע, יבמות  סב:) נבחרו ללמד לדורות את חוזק האמונה בהנהגת האלוקים בעולמו אף ששכל בן אנוש לא יכול להבין את עומקה. כפי שלמד רבי עקיבא מהפסוק המופיע בפרשתנו "בכל נפשך – אפילו נוטל את נפשך" (ברכות סא ).

 

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן