חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

למי יש יותר כבוד – לפרשת בהעלותך

פעם אחת נסע ר' משה צבי מסיווראן לאיזו עיר אחת
ועשו לו כבוד גדול מאד ושלחו לפניו מרכבה רתומה לסוסים דוהרים.
כשישב על המרכבה רצה למאוס בכבוד המדומה הזה
והתחיל לחשוב: הנה מאין נלקח כל הכבוד הזה? מהמרכבה שהסוסים מושכים אותה.
והסוס הרי הוא דבר טמא ומאוס ובעת שפושטין נבלתו היא מסרחת מאד.
והמשיך לחשוב בגנאי ומאיסות הדבר עד שהתעורר בו הקאה,
והתחיל להקיא.

כאשר שמע זאת מרן הריז'ינאי זי"ע אמר: "נעבך נעבך" – לא היה לו להרב מסיווראן עצה אחרת להרחיק הכבוד מדעתו רק בדרך כזה? הלא יש דרך ישר לקבל את כל הכבוד ואעפ"כ לא יתפעל כלל –
וישא משלו ויאמר: פעם אחת היה שר גדול וגבוה מכל שרי המלך שהיו כולם כורעים ומשתחווים לפניו ומכבדים אותו בכבוד גדול.
פעם אחת הלך השר הנ"ל ביחד עם המלך לטייל, וכל שרי המלך הקטנים לא היו מכירים את המלך וכאשר ראו שהשר הגדול הולך עם עוד איש אחד, מיד כרעו והשתחוו בכבוד גדול לפני השר כדרכם. השר הזה לא ניחא לו בכבוד שעשו לו מעת שהלך עם המלך בעצמו. ומתבייש מאד מהמלך מזה הכבוד שנותנים לו.
והמבין יבין.

המבין – יבין היטב שאין צורך להקיא. ר' ישראל מרוז'ין עולה למרכבה, יושב בנינוחות על המושב המרופד, מפריח עשן ממקטרתו, מסתכל על הנוף, ותוך כדי הפעולות הללו עצמן, הוא יודע היטב "מיהו מלך הכבוד" ולמי באמת יש יותר כבוד.

אנחנו השרים, הלבלרים, הפקידים, הפועלים – של המלך. אנו מעריכים ומכבדים כל אדם שהצליח להתקרב אל המלך. ממש לראות אותו. לכן אנחנו מכבדים בעליית "שלישי" רבנים חשובים, מוסיפים להם תארים מתארים שונים, שותים בצמא את דבריהם, מתפלפלים בדבריהם, מתפעלים מהם, עומדים לפניהם. אבל בואו ונחשוב לרגע כיצד מרגיש הרב לנוכח הכבוד הרב שאנו מעטירים עליו? מה יעשה הרב ולא יחטא בכבוד מדומה? מה יעשה? הם יסרב לכבוד הזה? שיסיר את בגדי כהונתו? הלא חלק אנטגרלי מהיותו רב כלול בלבושו. ב"פוזה" החיצונית הזו של הרב.

עצה אחת היא להגעל. יותר נכון לומר – להתגעל. לגרום לעצמו גועל נפשי עמוק. להקיא מעצמך. אלא מאי? אדם לא נגעל מעצמו! מה עושה ר' מ"צ מסווראן? נגעל מהסוס שסוחב אותו, מנבלתו, מסרחונו. ואז מקיא. מה השיג האדמו"ר בהקאתו? האם נגעל באמת ובתמים מכבודו המדומה? הלא גם ההקאה הזאת עצמה היא מלאכותית ונבעה ממניעים חיצוניים?

הרב מסיווארן "רצה למאוס בכבוד המדומה" – הוא לא "מאס". הוא החליט שכבוד זה שמכבדים אותו ההמון איננו נכון, וכעת עליו לתכנן כיצד למאוס בו. לבסוף הצליח להגעיל את עצמו עד ש"התעורר בו הקאה"… האם המטרה היא ההקאה? כך אתה מראה לעולם את אי שביעות רצונך מהכבוד שעושים לך!

ר' ישראל מרוזי'ן לא מסוגל לקבל מהלך שכזה. אם אתה מואס בכבוד, ואתה מבין באמת מי אתה לעומת "המלך", ומתמלא בושה מהכבוד שנותנים לך, כשהמלך, הפוסע איתך, איננו מוכר ואיננו מכובד כפי שהיה ראוי שיהיה, אם אתה מסמיק מבושה על עצם ההשוואה שבין המלך שהכל שלו, לבין תלמידי החכמים: "ויראת את ה' אלוקיך" – "את" – לרבות תלמידי חכמים – הרי ששר כזה יכול לשבת במרכבה.

עולמנו בנוי מדרגות מדרגות, צריכים אנחנו לכבד את רבנינו, צדיקינו, שמקרבים אותנו אל אבינו שבשמים. ומנגד, תלמידי החכמים, שבכל עת הולכים יחד עם "המלך" – אינם "רוצים למאוס בכבוד" – הם פשוט כאלה. מואסים בכבוד. תחושת אי-נוחות תמידית מלווה אותם עם כל כבוד חיצוני שמנשאים אותם המון העם.

משה רבנו, למרות גדולתו-ענקיותו, היה עניו מאד מכל האדם, ואמר על כך הרבי מקוצק: אין זו רבותא להיות שפל רוח כשאתה נמצא בעמק, בדיוטא התחתונה. החכמה היא להיות עומד על ההר, במדרגה עליונה, ואף על פי כן להיות עניו – זוהי רבותא.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן