שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

להתענג על ה' – דבר תורה לפרשת חיי-שרה

אמר היהודי הקדוש:
בשבת קודש אין עצה (אפשרות) שלא יהיה חילול שבת מעט, חס ושלום, אלא אם כן יהיה נעקד ידיו ורגליו ביום השבת.
ואחר כך אמר שגם זו לא עצה, דאם כן, מבטל עונג שבת.

אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי הוא הפרדוקס הנורא של כל יהודי. אם יעשה – יחטא. אם לא יעשה – נח לו שלא היה נברא. כי בכל עשיה ניצבת לה גם הטעות, הסיג, האנטרס הפסול וכדומה. ובכן, מהי העצה? כיצד נחיה בעולמו של הקב"ה מבלי לעבור בכל רגע על איסורים? אין עצה ואין תבונה אלא לעקוד את עצמנו. לא לזוז. ידיים קשורות מאחורי הגב. כל תזוזה טומנת בחובה גם טעות. ואם כן, בשבת קודש, לשם הדוגמא, עלינו לשבות, כפשוטו, ולא לעשות דבר. "כי בו שבת ויינפש".

אבל איזה נופש הוא לאדם להיות עקוד, פאסיבי, ללא כוחות עשיה, ללא חיוניות? יותר מכך, הלא האדם חש שהוא ישנו, שיש לו חשיבות וייעוד, שעליו לעשות אי-אלו תיקונים כאן בעולם הזה? האם נפקיר את הכוחות שלנו? האם נעבוד על הטבע החיוני שלנו ונאמר לו שהוא רק יצר הרע? הלא צריכים ורוצים אנו "לעשות את השבת" ולא רק להעבירה בחוסר מעש? "לעשות את השבת", פירושו, לשבות שביתה אקטיבית של עשיה מבורכת, בסעודות מדושנות, בשירה ובזמרה, בלימוד התורה, במשפחתיות, ובשיחת חברים. אלא שלכל אלו יש מחיר – שאיפשהו, מתישהו, ניתפס באיזו מכשלה.

החששנות הדתית, המלווה את העולם התורני מאז ומעולם, שבספרותה תפסה מקום נרחב מאד האמירה הרוחנית "שב ואל תעשה עדיף" מבטלת את העונג. אמנם, יש גם כיוון (שיש זו מאזוכיזם מסוים) שיטען שאדרבה, הוא דווקא נהנה ומתענג על ההתבטלות-בטלנות, על האמירה שאין לי מקום בעולם כזה של איסורים. אך כמדומה שאין זו דרכה של תורה, והיהודי הקדוש טוען זאת בחריפות רבה: או שאתה עקוד או שאתה מתענג. אין אפשרות להתענג מהעקידוּת. צריך לבחור, איפוא, את דרכך, וסיפורנו בוודאי תומך בהתענגות. בכך שהקב"ה יצר את האדם בעולמו לתקן, לייעל, לשפר, לעשות – רק כך יחוש האדם את העונג שביצירה ויהא שותף לריבונו של עולם במעשה בראשית.

באמירה זו יש סיכון, כי מי שמדבר – בהכרח גם יפול באיסורי לשון הרע, ומי שסוחר – יפול במשאו ומתנו, ומי מנהיג – יפול בגאוותו וכו' וכו' ולא נוכל לספור את המכשולות והטעויות של בני האדם במעשיהם. ובכל זאת, אין אנו רשאים להיבטל מהעונג.

אם חפצי עונג אנחנו, הרי שעלינו ללמוד היטב את התורה, כדי למעט בכשלונות, וצריכים אנו להחליט מהי המטרה, מהו הכיוון, מהו האידיאל ולצעוד לעברם, באומץ, ובעיקר – ללא חשש. כי הקב"ה לוקח בחשבון שאתם, יהודים יקרים, גם בני אדם, וככאלה, אתם גם תפלו בבורות. אך הוא רוצה את הנאמנות, את השותפות.

וזוהי הברית: אנחנו רוצים מאד לתקן עולם במלכות שדי, לגלות את שמו יתברך בתוכנו ובעולם כולו, אך הוא, מצידו, מכיר בכך שאנחנו רק בני אדם, קרוצי חומר, שמעשינו אינם מושלמים, כיוון שאין אנו שלימים כמותו.

"כי נער ישראל ואוהבהו" – הנערוּת היא תקופה של עליות ומורדות, שיאים ושפלים, פסגות ובורות. ומלאים הם הנערים חיוניות גדולה, אידיאליסטיות רבה, כוחות רבים – ובשל זה בדיוק ה' אוהב אותנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן