חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

תרופות בפסח

שלום וברכה, הרב כתב כי בשעה"ד ניתן להשתמש בתרופות עם טעם בפסח, למרות שהן לא כלולות במאגר התרופות הכשרות לפסח. השאלה שלי, אם אני כולל במכירת החמץ גם את התרופות האלה, במידה ואני נקלע למצב של שעת הדחק בפסח, האם עדיין אפשר לקחת את התרופה למרות שהיא כביכול כלולה במכירה?

אין צורך לשים תרופות טעימות במקום המכירה, שכן כיום תרופות אלו מותרות גם שלא בשעת הדחק, כפי שכתב הרב ברביבים של השבת האחרונה.

לעצם השאלה האם בשעת הדחק מותר לקחת דבר ממקום המכירה, כגון שהניח שם מאכל שגילה במהלך החג שלא היה צריך למוכרו, וכעת הוא זקוק לו מאוד – במקרה כזה הרב מלמד סובר שניתן להקל על סמך כך שאם הגוי ירצה את הדבר – ישלם לו עליו. ואין זה מראה שהמכירה אינה רצינית, שכן מכיוון שהגוי יודע שהמכירה היא אינטרס של היהודי, לא חושש לרמאות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 14:25:33

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

כוחות סוס – דבר תורה לפרשת לך-לך

ר' ישראל מרוז'ין יצא לדרך בכרכרה עשירה רתומה לארבעה סוסים אבירים, כמנהגו.
בדרכו פגש את ר' מאיר מפרמישלן נוסע בעגלה עניה רתומה לסוס דל וכחוש, כמנהגו.
אמר ר' מאיר לר' ישראל: ארבעה סוסים אבירים למה לך?
החזיר לו ר' ישראל: בשביל שיוציאוך מתוך בִּיצה.
נענה ר' מאיר ואמר: מר לשיטתו ואני לשיטתי, סוס אחד דל וכחוש אינו מכניסך לתוך בִיצה.

ר' מאיר מפרמישלן אחד מאנשי המופת, מסתפק במועט, בסוס דל וכחוש, וממילא יודע, שבכוחותיו אלו אינו יכול להכנס לביצה. יותר מזה. ככל הנראה אין הוא רוצה כלל להכנס לביצה. אם אפשר ללכת על קרקע יציבה, מדוע לשקוע בביצה? אוהב ישראל שכמותו, שרואה בכל אחד ואחת את צדקותם, שפונה רק אל הטוב ומוסיף אור בעולם בדמותו הענוותנית, והפשוטה – צדיק שבחיוכו הוא ממיס לבבות ומאמץ ידיים רפות – די לו לעולם בעצם נוכחותו.

ר' ישראל מרוז'ין – דרכו אחרת, ובמידה רבה הפוכה לגמרי. ברור לו שסוסיו, הלא הם כוחותיו, יובילו אותו לתוככי הביצה. יותר מזה. לדעתו חלק מעבודת ה' היא הכניסה והתבוססות בביצה הטובענית-תובענית. אלא שעל ר' ישראל לתכנן לא רק את כניסתו אל הביצה אלא גם את דרך היציאה ממנה. לשם כך צריך כוחות רבים, שיאפשרו לי להכנס לביצה ולצאת ממנה בשלום.

נשים לב, דווקא האיש הדל, באישיותו הפשוטה, לא חושב שעליו "להתלכלך", להכנס לתוככי המציאות, לעסוק בדם, שפיר ושליה. מבחינה זו, בסיפור זה ר' מאיר הוא דמות סטטית. הוא לא עולה לגבהים וממילא לא יורד לתהומות. הוא דל, כחוש וללא כוחות, וממילא גם לא גורף ביבים. לטענתו, תיקון המציאות יגיע מאנשים טובים וישרים, ממעט אור שדוחה הרבה מן החושך. ראיית הטוב שבכל דבר – היא עצמה תרומם את המציאות, ולכן אין צורך, ואולי אסור, להסתבך ולהגיע למקומות, מהם אינך יודע אם תצליח לצאת.

ר' ישראל מרוז'ין הוא הדמות הסוערת, המשתנה, המוכנה להסתכן. לטענתו, אם לא נגדל אנשים חזקים, יפים, כשרוניים, בעלי כוחות סוס רבים, שמוכנים לפעולה, וכן, מוכנים גם להכנס, במודע, אל תוככי הבעיות שבמציאות, לשחות במים סוערים, ולהסתכן בטביעה – אם לא נחנך לדמויות כאלו, לא נצליח לרומם את העולם, לא נצליח לרומם קרן ישראל משפלותה.

דרכו של ר' מאיר מפרמישלן היתה נערצת. דמות הצדיק, הרואה הכל, והמתאים את דבריו לכל גווני הציבור, היתה חשובה עד מאד. כל יהודי הרגיש עד כמה הוא חשוב לריבונו-של-עולם, כל דרשה היתה מרוממת את היהודי שנמצא בגלותו-דלותו. ר' מאיר הסתפק בתנועה אבולוציונית, בשחיה במפרץ קטן של מים רדודים, שם הגלים מתנפצים ואנו מסוגלים לקפוץ מעליהם.

דרכו של ר' ישראל מרוז'ין היתה מוזרה יותר. ההמונים שבאו לבקר בחצרו עשו זאת בעיקר מסקרנות. איזה מין צדיק הוא ר' ישראל? הלא אפילו 'תורות' אין הוא אומר? הוא לא עורך טיש, ותפילתו ללא תנועה והתלהבות חיצוניים. מה הוא רוצה, רבי ישראל? חידושו של ר' ישראל בטענתו שרוממות ישראל לא תבוא מעריכת שולחן או מהתלהבות בתפילה, אלא מהוד והדר של עם ישראל, מכניסה מחודשת של עם ישראל ל"פוליטיקה העולמית" אותה הוא עזב באונס כשגלה מארצו. אם שואפי גאולה אנו, הרי שהחינוך צריך להיות – חינוך לגדלות. יש בכך סיכונים רבים, אפשרויות רבות של נפילה, ולעיתים אי-ידיעה האם מהלכים אנו על קרקע בטוחה או שמא נגררים לתוך ביצה טובענית. אך מאידך, רק מתוך יוזמות אלו ניתן יהיה להרים קרן ישראל. בעולם של גלות, בו חי ר' ישראל מרוז'ין, היתה זו מהפכה של ממש.

שני אישים דגולים, שתי תפישות עולם. האחד מאד מודע לכוחותיו מחליט להנהיג בדרך הפשטות והענווה, הטוּב והחסד. ואילו השני מכין עצמו לכל צרה, וודאי לו שאכן תבוא, שכן רוצה הוא להיות איש העולם הגדול, לתקן את העולם, לרומם את ישראל, ועל כן עליו לתכנן מראש את הסיכון ולדעת איך לצאת ממנו שורד ומנצח.

ואלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואין הדבר תלוי, כך נראה, אלא באופיו של כל אדם הפועל בדורו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן