חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

אכילה אחרי כוס ראשונה בליל הסדר

שלום רב, בפניני הלכה פסח, כתוב שמותר בשעת הצורך לאכול מעט דברים אחרי קדש בליל הסדר. יש לי כמה שאלות בנוגע לזה: 1. אם צריכים לאכול, האם עדיף שזה יהיה מיד לאחר קדש ולפני כרפס? או שאפשר גם אחרי כרפס? 2. כתוב שאחרי האוכל לאחר קדש, יש לברך ברכה אחרונה. האם הכוונה בורא נפשות על האוכל? האם הברכה לא יפטור ככה גם את היין ולכן יש לברך מעין שלוש לפני בורא נפשות? או שמספיק לכוון לא להוציא את היין בכוס ראשונה בבורא נפשות? תודה

תחילה נביא את ההלכה למעשה כפי שהיא מובאת בספר שיצא כעת לאור – קיצור הלכה – המביא את כל פסקי ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה בספר אחד: "מי שרעב מאוד עד שקשה לו לומר את ההגדה בריכוז, יכול לאכול לאחר הקידוש מעט פרי, ירק או ביצה, ויברך ברכה ראשונה ואחרונה. ומשהתחיל לומר את ההגדה, אסור להפסיק בשתייה או אכילה (ויש מקילים)."

  1. לפי זה, ההיתר לאכול הוא עד תחילת המגיד. אמנם לכתחילה עדיף לאכול לפני הכרפס כדי שברכת בורא נפשות על המאכלים שאוכל לא תפטור את הכרפס.

2. יברך בורא נפשות, ואינה פותרת את היין, שהרי ברכתו מעין שלוש, ובברכת המזון פותרים את שתיית שתי הכוסות הראשונות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-14 14:34:49

אוכל לחתולים בפסח

שלום, האם אוכל לחתולים צריך הכשר לפסח או לא?

דין זה מובא בפניני הלכה פסח פרק ב, ובספר הקיצור לכל ספרי פניני הלכה שיצא כעת –

"חמץ שכבר מתחילה לא היה ראוי למאכל אדם כלל, אף שראוי למאכל כלב, לא חל עליו איסור חמץ. אמנם חמץ המצוי במאכלים שמכינים לכלבים וחתולים, ראוי מתחילתו למאכל אדם בשעת הדחק, ולכן חובה לבערם לפני פסח."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-15 08:20:22

אורז בפסח

שלום, יש לי חבילת אורז סגורה מלפני פסח, שלא רשום עליה כשל"פ, האם מותר לבשל ולאכול אותה בפסח?

מותר על ידי ברירה טובה. אבל כיוון שאורז זה דבר שנשמר היטב, עדיף להתרגל לקנות לפסח רק דברים שכתוב עליהם שהם כשרים לפסח, כדי לא להסתבך, כי סביר שהמפעל מקפיד יותר בייצור לפסח מכל חשש חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-15 08:16:18

שתיית 4 כוסות

לאשתי יש ריפלוקס, ומיץ ענבים חריף לה. שנה שעברה שתתה בקושי את מיץ הענבים בליל הסדר. האם יש עליה חובה לשתות מיץ ענבים בליל הסדר? תודה!

מה רע ביין יבש ובריא? אפשר כמובן להוסיף לו מים כדי שלא יהיה חזק, ולשתות את המינימום הנדרש, כלומר 50 מ"ל.

ואם גם זה לא עוזר, אנו חוזרים לשאלה האם אדם שקשה לו מאוד לשתות יין, או אדם שהיין גורם לו לתחושה לא טובה, פטור מארבע כוסות בליל הסדר ?

תשובה – פניני הלכה פסח טז, ז (ובספר הקיצור לפניני הלכה – טז, לה) – גם מי שהיין לא טעים לו או ששתייתו גורמת לו לכאבי ראש, חייב לשתות ארבע כוסות. וכן מסופר על רבי יהודה בר' אלעאי, שהיה צריך לכרוך סוּדר על ראשו מפסח עד חג השבועות, מחמת כאב הראש שנגרם לו משתיית ארבע כוסות. ורק מי שהיין יגרום לו לחלות וליפול למשכב, פטור מהמצווה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-14 16:34:16

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

לב טוב – וספרתם לכם לספירת העומר

אמר רבי חנוך העניך מאלכסנדר: מ"ט ימי הספירה בגימטריה הם ל"ב טו"ב.
עד ל"ג בעומר הוא ל"ב, והלאה הוא טו"ב.
על כן, מל"ג בעומר נכנסים לטוב, ואין טוב אלא תורה והוא ההכנה הגמורה לתורה,
ואדם יכול לראות אז שיהיה טוב לה' וטוב לבריות.

בימי ספירת העומר מונים כל בית ישראל את המעבר מחג הפסח, בו בחר בנו ה' מכל העמים להיות לו ל"עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו", ועד לחג השבועות, זמן מתן תורתנו, הזמן בו לא רק השעורה בשלה אלא אף גרעיני החיטה מוכנים כבר לקצירה. החיטה, מאכלו הבסיסי של האדם, מבטאת את פיתוח הכוחות וקניית הדעת השלמה וממילא את היכולת לקנות ולקלוט את דברי התורה הקדושה. זהו תהליך עומק של ארבעים ותשעה ימים, בהם אנו מתעלים שלב אחר שלב, עד לשער הנ' – יום החמישים. תהליכים היסטוריים, חקלאיים ונפשיים, של העם ושל כל יחיד ויחיד, מתאחדים יחדיו בעת הזאת של תקומת האומה בארצה.

ימי הספירה, מלמד אותנו ר' חנוך העניך, מחולקים לשניים: מפסח ועד ל"ג בעומר, וממנו ועד לחג השבועות. החלק הארי של ימי הציפיה הדרוכה, מלוּוִים במתח רוחני ובשמחה פנימית, ולצערנו, מדורו של ר' עקיבא, אף באבל על מות תלמידיו. אלו ימי דין בהם בוחן אדם היטב את מידותיו ומתאמץ לתקנן. אל מול עשרים וארבעה אלף תלמידי ר' עקיבא שמתו על "שלא נהגו כבוד זה בזה", אנו מונים ל"ב ימים, יום אחר יום, כמנין המילה כבו"ד.

רק לאחר שקנינו ל"ב חדש ורגיש למתרחש סביבנו ולמצוקות הזולת, ואף כבו"ד מחודש אחד כלפי השני וכלפי עצמנו – רק אז – בל"ג בעומר – פורצת כבר השמחה הטבעית שבימי פריחה אלו.

מכאן ואילך אנו כבר בחלק השני של ימי הספירה ומנהגי האבלות פוסקים (לרוב המנהגים). הציפיה הדרוכה ממשיכה ואפילו ביתר שאת, אך המתח והחששות מפנים את מקומם לאמון העצמי ולטו"ב שבתוכנו. לאחר ל"ב ימים אנחנו כבר במקום אחר, פנימי יותר וטו"ב יותר.

למילה "ספירה" כמה משמעויות. הפשוטה שבהן – היא עצם המצווה לספור, אך ברובד עמוק יותר מתגלה במילה זו לא רק הביטוי החיצוני של המצווה – לספור ימים – אלא גם תוכנה הפנימי – להתנקות ולהבריק כ"ספיר", אחת מאבני החושן, את עצמנו ומידותינו, כך נגיע מצוחצים ליום החמישים – כתיאור התגלות הקב"ה לעולים בהר סיני "כלבנת הספיר".

"וספרתם לכם" – דרשו חסידים – להנאתכם. אכן, ישנה מצווה על כל אדם מישראל למנות את הימים שבין פסח לעצרת, אך, מצווה זו במיוחד, הרי היא בשבילכם, למענכם ולהנאתכם – על מנת שתזכו לקבל

את התורה באופן השלם והטהור ביותר, בבחינת "דרך ארץ שקדמה לתורה". סיפוק גדול יש לו לאדם כשהוא מזכך עצמו מאנטרסים, מכבוד, גאווה ושאר מידות רעות. כעת הוא מרגיש רענן ושמח והרי הוא ככלי טהור המוכן לקבל את התורה הקדושה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן