שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

לא כך היה מעשה – לפרשת בשלח

היה רבי מאיר אומר: כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה.
זה אומר: אני יורד תחילה לים, וזה אומר אני יורד תחילה לים…

ר' יהודה אומר: לא כך היה מעשה.
אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים…

אמר על כך ר' יהושע מקוטנא: ר' מאיר ור' יהודה אינם חולקים ביניהם כלל.
רבי מאיר מספר איך כל אחד מבני ישראל היה מתפאר ואומר "אני יורד תחילה לים".
מוסיף על דבריו רבי יהודה ואומר, שאכן, אמת הדבר, כך אמר כל אחד מלכתחילה, אבל "לא כך היה מעשה" – כשהגיעו הדברים למעשה, וצריך היה כל אחד מהם לקפוץ לתוך הים, לפתע כולם נסוגו אחור. זה אמר "אין אני יורד תחילה לים" וזה אמר "אין אני יורד תחילה לים".

על פניו נחלקים ר' מאיר ור' יהודה בנכונות למסור את הנפש ולקדש את שם ה' בעת העמידה על שפת ים סוף. לדעת ר' מאיר כל אחד ואחד מבני ישראל הגיע לרמה אמונית כל כך גבוהה עד שהשתוקק להיות הראשון שמוסר את נפשו למען שמו יתברך. בוטח רבי מאיר בנכונות מסירות הנפש של בני ישראל. למול עיניו הוא רואה את עם ישראל כולו עומד ב"היכון", מוכן לקפוץ לתוככי ים סוף, והשאלה היא רק מי יהיה זה שיזדרז להקדים המצוה ויכנס ראשון. רבי יהודה, לעומת זאת, לא בטוח בכך כלל וכלל. מפקפק רבי יהודה ביכולתם של העבדים המשוחררים הטריים להבין לעומק את האמונה שזה עתה נחשפו לה ולמסור את נפשם למענה. הוא צופה במחזה הפוך לגמרי. לא נעים, אך הסיטואציה לדעתו כלל לא היתה לשבחם של ישראל. מחלוקתם של רבי יהודה ורבי מאיר נותרה אקוטואלית לא פחות גם בדור שלהם, דור המתבונן ומנתח את שורשי מרד בר כוכבא ותוצאותיו.

ר' יהושע מקוטנא, שהשתוקק, יחד עם שאר מבשרי הציונות, לבנות את ארץ ישראל ולהקימה מעפרה, מסביר אחרת את דברי התנאים, ואף הוא ממשיך בדרוש אקטואלי. לדעתו לא מדובר כלל במחלוקת. בני ישראל כולם, בפנימיותם, אידיאליסטים גדולים הם. לכל יהודי מישראל ברור וודאי שאם רק צריך, בשעת הצורך, הוא הראשון שימסור את נפשו למען שם ה'.

אלא שדיבורים לחוד ומעשים לחוד, ובמבחן התוצאה – "לא כך היה מעשה". דיבורים לא עולים במאמץ וכסף. להיפך, בכח הנואם נאומים חוצבי להבות לצבור נקודות רבות ברייטינג מציאת החן באזני שומעיו, אך לכשיגיע לשלב בו עליו להוכיח את דבריו בפועל, או אז, הוא כבר ימצא את הדרך להשתמט. הוא יוכל לתרץ את אי עשייתו בתירוץ טכני מזדמן, או לחילופין לפלפל ולמצוא את החילוק המבריק שבין דבריו והתחייבויותיו לבין המציאות העכשווית. ר' יהודה דורש גם עשיה ולא רק דיבורים – וכאן, הוא יודע, הפער גדול מאד.

ר' יהושע מקוטנא מכיר היטב את נפש עמו. ברור לו שכולם רוצים משיח, וכולם משתוקקים לארץ ישראל וכולם מתפללים שלוש פעמים ביום על בניית ירושלים. ובכל זאת, על אף הנכונות הבסיסית של כל יהודי לעבוד את ה' בצורה שלימה, בפועל, כשמגיעים אל המעשה, נשמטים כולם אחד אחד.

מאז ומעולם, מדגיש ר' יהושע מקוטנא, ישנו פער בין האדם שבקלות יתרה יכול להתפאר בעצמו וביכולותיו לבין מה שבפועל, בעת צרה, יהיה מוכן לעשות. ועל כך כבר אמרו חז"ל "דבר מעט ועשה הרבה".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן