שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

טרמפיסטים

אמר ר' יצחק מוורקי: דומה הרבי לבעל עגלה, שנוסע, למשל, מוורשה לקוצק. יש לו בעגלתו מנין נוסעים הצריכים לקוצק. אך בדרכים, אם מזדמן לו אחד לנסיעה קצרה, כגון מכפר לכפר או מבית מרזח אחד למשנהו, הוא נעצר ומעלה אותו על העגלה, מביאו למחוז חפצו, מוריד אותו וממשיך לנסוע למטרתו. אין בעל העגלה מקפיד שכל נוסעיו יגיעו לתחנה האחרונה.
יפה אמרת, ענה הרבי מקוצק, אכן לא הכל מגיעים. ואני, אין לי עסק עם שאינם מגיעים…
ועוד אמר: יצחק, יודע אני שאתה אוהב ישראל, אך היודע אתה פירושה האמיתי של אהבת ישראל? לדידי, כשאוהבים יהודי באמת מוציאים אותו בשערות ראשו ממטתו החמה בליל חורף, ותוקעים לתוך אזנו: ה' הוא האלוקים.

לאחר פטירתו של ר' שמחה בונים מפשיסחא התפצלה חבורתו המופלאה לשניים: חלקה נהה אחר ר' מנחם מנדל מקוצק – ממנה יצאו לאחר מכן חסידיות גור, סוכצ'וב ועוד. וחלקם הכתירו את ר' יצחק מוורקא למנהיגם – מהם יצאו חסידויות אלכסנדר, אמשינוב ועוד.

למרות אופיים השונה לגמרי, היו שני המנהיגים הללו, ר' מנחם מנדל ור' יצחק, חברים בלב ובנפש. שני מנהיגים-חברים לפנינו – ושתי דרכי מנהיגות.

ר' יצחק יודע מה המטרה. נהג האוטובוס יודע מהי תחנתו הסופית, אך הוא מודע לכך שלא כולם צריכים לעבור את הדרך כולה. רובם, יש להניח, יעלו באמצע המסלול וירדו כמה תחנות לאחר מכן. אין דרישה מהנוסעים לעבור עם הנהג את כל המסלול הארוך. כך המנהיג, טוען, ר' יצחק מוורקי, עליו לדעת שיש יהודים שאינם מסוגלים לעבור את כל הדרך הרוחנית שמתאימה לגדולי התורה. לתלמידים אלו די בטרמפ קטן – אפילו אם מטרתם להגיע הישר אל בית המרזח (!) – בהדרכה מסוימת, בהנהגה טובה ובלימוד לתקופת-מה. כברת דרך הם יעשו איתך, ולאחר מכן יחזרו לבתיהם שמחים על "קפיצת הדרך" שנזדמנה להם.

ר' יצחק מתבונן בעין אוהבת ומכבדת כלפי בני האדם שאין להם הכישרון הרוחני, הלהט הפנימי, המסירות אין קץ להגיע אל המטרות הגדולות של מנהיגי הדור. תפקידו של המנהיג, אם כן, להיות מודע לכשרונות וליכולות ולרצונות של כל אדם, ולכוונם לפי מדרגתו. לשיטתו של ר' יצחק, התחנה הסופית איננה מתאימה לכל בני האדם. ישנם יהודים, כמו הרבי עצמו, שנתבעים לעלות מעלה מעלה בסולם הרוחני. אך ישנם יהודים, ואולי הם רוב העם, שלא מסוגלים לכך. עלינו, כמחנכים וכהורים, להיות מודעים לכך ולהדריכם בעין טובה למה שביכולתם להשיג, ולא לתבוע מהם את אשר אנו תובעים מתלמידי חכמים שבקלות רבה לומדים תורה יום שלם ובקלות רבה מהדרים אחר כל חומרא של מצווה. תלמידים רבים יוצאים מהישיבות בתחושת החמצה וריחוק מכיוון שהשאיפות והדרישות של המקום היו גבוהות מן היכולות שלהם. הניסיון לתבוע מכל אחד להגיע לראש הפירמידה, לא רק שאינו נכון חינוכית, הוא אף גורם לחניך חולשה ויסורי מצפון מיותרים.

רבי מנחם מנדל מקוצק – דרך אחרת עימו. מי שעולה איתו אל הקרון מתחייב להמשיך עימו עד הסוף וללא התפשרות. אתה חושב, ר' יצחק, שברחמנותך אתה מבטא את אהבת ישראל? לא ולא. הויתור שלך דווקא מרדד את התלמידים. אילו נדע לתבוע מתלמידנו את הטוטאליות, את ההליכה וההתקדמות האין סופית בעליה הרוחנית – הם יצעדו איתנו באש ובמים. אין דבר כזה לא יכול – יש רק לא רוצה! תפקידנו כמנהיגים הוא לנער את היהודי, לטלטל אותו, לצעוק באזנו ולא לרחם עליו ולא להכיר בחולשותיו. תפקיד המנהיג, הוא לשנות את הרצון הפנימי של התלמיד. מה שאתה, ר' יצחק, רואה כחינוך, אני רואה כסכנה גדולה מאד. אתה מעודד ומקבל כל יהודי באשר הוא, ואילו אני, אומר ר' מנחם מנדל, רואה בבעל-בתיות הבורגנית בעיה קשה. אדם צריך לחשוב כל הזמן על ריבונו של עולם, אפילו בעת שהוא ישן על מזרן קפיצי נח תחת שמיכת הפוך התפוחה בליל חורף קר. מבחינה זו, אומר הרבי מקוצק, אכן אין דרכי מתאימה לכל איש ישראל, די לי בכמה עשרות אברכים שיעלו איתי על גגות העולם ויצווחו בקול גדול – ה' הוא האלוקים!

טוב עשה ה' ששתל באותו הדור שני מנהיגים כאלו. האחד מאזן את השני, ושניהם ביחד אוהבים את ישראל ושואפים לקשר חיוני וחזק בין כל יהודי לבורא עולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן