שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

בחירת ישיבה – הסתכלות על העתיד

תרשו לי לא להסתובב סביב הנקודה, אלא לומר את דעתי בצורה ברורה, מיד בתחילת הדברים, לדעתי מי שמתאים לו להגיע לישיבת הר ברכה, ויבחר להגיע לישיבת הר ברכה, עושה את אחת ההחלטות הטובות בחייו, אם לא ההחלטה הטובה בחייו.

וכעת אסביר את הדברים, שאדם בוחר בישיבה, הוא יכול לבחור מקום שבו הוא ישמח וייהנה במשך כמה שנים, הוא יכול לבחור מקום שבו הוא ילמד תורה ויעשיר את ההבנה והיידע שלו, אבל הוא יכול מקום שישנה את חייו, שיחולל בו שינוי שישפיע על משפחתו וילדיו העתידיים, שישנה את ההתנהלות היום יומית שלו מקום שיגרום לחיות ברמה אחרת.

בעיניי שבוחרים ישיבה, ההסתכלות צריכה להיות על העתיד ולא על ההווה, כלומר, השאלה צריכה להיות מי שאני רוצה להיות בעוד עשור, בחירת ישיבה מצריכה אותנו להרים את המבט מהכאן והעכשיו, ולחשוב מי אני רוצה להיות.

להתבונן על בוגרי הישיבה

לכן אני תמיד ממליץ לבחורים שרוצים לבחור ישיבה להתבונן על בוגרי הישיבה, ואין כוונתי למי שנמצא בשיעור ה', אלא לבוגרי הישיבה שנמצאים בעשור השלישי והרביעי לחייהם.

ובמישור הזה, אני אומר הבחירה הנכונה היא ישיבת הר ברכה, זה מרגש כל שבת לראות מאות מבוגרינו יושבים ולומדים שעות תורה, הרבה אחרי שעזבו את הישיבה, ולא מדובר על חברה שרובה אברכים, רבנים ומורים, אלא אנשים שנמצאים בכל צמתי החברה, מהנדסים, אנשי הייטק ולאו טייק, שיושבים ולומדים תורה, מתוך חיבור ואהבה, שחיים את מה שכולנו אומריים 'כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה'.

זה מדהים שכל פעם שיש בחירות אחוזי ההצבעה הם הגבוהים בשומרון, כי אנשים איכפתיים, אבל להצביע זו רק ההתחלה, אוטובוסים רבים יוצאים עם מתנדבים להשפיע למען העם, התורה והארץ.

זה כל כך מרגש, להיות מוזמנים שוב ושוב לברית, זבד הבת, בת ובר מצווה ולאחרונה חתונות של בוגרי הישיבה, ולראות שהם הקימו משפחות מרובות ילדים, מלאות באהבה ואידאלים, משפחות שמחוברות לערכים.

אתה לא מפסיק להתרגש, שאתה רואה את אנשי החסד שיצאו מהישיבה, אנשים שכל מרצם וכוחם מוקדש לעזור ולסייע.

בכל בוגרי הישיבה, בוערת אהבת הארץ, חלק גדול מהם, יותר מכל ישיבה בארץ, נשארים בהר ברכה, כי הם רואים את השליחות של יישוב הארץ, הם רואים את החשיבות לגור במקום תורה, ומעבר לכל הזה, הם פשוט אוהבים את המקום, את האנשים שחלקם חבריהם מהישיבה, וחלקם רבניהם, ישיבה שבוגריה כל כך אוהבים אותה שרובם מחליטים לקבוע את חייהם לידה, זה כנראה אומר משהו עליה.

 

מה יש בישיבת הר ברכה שגורם לשינוי חיים? מה יש בישיבה שגורם לבוגריה להיות כ"כ מלאים בערכים ואידאלים?

הסוד בעיניי נמצא בכך שההבנה שהתורה מטרתה להאיר את החיים, מתוך אהבת הארץ, במובן העמוק של העניין, שעניינו להבין שמטרת הבריאה היא לגלות את ה' בארץ, לגלות את ה' מתוך חיבור לחיים, מתוך עוצמות חיים.

לגלות את ה' בחיים לאומיים שלמים, ולכן תפקידנו לתרום לכל מערכות החיים, והאיר אותם באור התורה, את הכלכלה, את החינוך, את הרווחה, את הבטחון ואת כל מערכות החיים.

התורה שנלמדת בישיבה, באה מתוך אהבת החיים, מתוך הבנת קדושת החיים, קדושת הארץ והגוף, אנו ניגשים לתורה מאהבת החיים, ומתוכה חוזרים ומאירים את החיים, איננו רואים את הישיבה כבועה אלא כמחוברת לחיים ומאירה אותם.

החיבור בין הישוב לישיבה

עוד דבר ייחודי בישיבה זה החיבור בין היישוב לישיבה, החיבור בין החיים את התורה בכל מישורי החיים, לבין העוסקים בלימודה, יוצר הקרנה הדדית נדירה, שמובילה לכך, שבחורי הישיבה רואים מול עיניהם את בוגרי הישיבה המיישמים בחייהם את התורה הנלמדת, ומתוך כך מעמיקים בלימודם ובונים את חייהם.

דווקא חוסר הניתוק, דווקא ההבנה שהישיבה איננה 'מגדל שן' אקדמאי, אל מקום לבניין החיים, זה הדבר שמשנה את חייהם של תלמידיה, שמטביע חותם שמלווה אותם כל החיים.

לכן אני אומר בלב שלם, מי שרוצה לשנות את חייו, מי שרוצה שהתורה תלווה אותו בעבודתו, וזה לא משנה במה הוא יעבוד, בזוגיות שלו, בחינוך ילדיו, בשעות הפנאי שלו, בשבתות ובמועדים, כדאי לו לבוא לישיבת הר ברכה.

בסיום הדברים אגיד בכל זאת למי לדעתי הישיבה לא מתאימה, שני סוגי אנשים, הישיבה לא מתאימה להם ולא כדאי להם לבוא אליה.

הישיבה לא מתאימה למי שרוצה ללמוד את התורה בלי לחיות את התורה בחייו, והישיבה לא מתאימה למי שלא מבין שכדי לעשות את השינוי צריך עמל והתמדה, צריך השקעה ומאמץ.

אך מי שרוצה לשנות את חייו ולחיות תורה, ומבין שצריך להשקיע בכך והוא מוכן להשקיע, בעיניי זו הבחרה הטובה ביותר, וההשקעה הטובה ביותר בחיים.

 

מאת: הרב גור גלון, ראש הכולל בישיבת הר ברכה

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן