שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

אנו באנו ארצה – לפרשת ויחי

פעם אחת ניגש אל רבי מנחם מנדל מקוצק יהודי אחד שרצה מאד ליסע לארץ ישראל.
שאל אותו הרבי מקוצק מהי הסיבה שממריצה אותו לנסוע.
השיב היהודי: הלא כתוב כי יעקב אבינו רצה להקבר בארץ ישראל משום צער גלגול מחילות.
אמר לו רבינו בלשון תמיהה: כל כך אתה אוהב את הגוף שלך שאתה חושש לצער הגוף גם לאחר מיתה?

אכן יעקב אבינו רצה בכל מאודו להיקבר בארץ ישראל ולשם כך הטריח את יוסף ואחיו לצאת למסע ארוך ומייגע. אך הבה ננסה לדמיין מה היתה תשובתו של יעקב אבינו לאותה שאלה בדיוק אותה שאל הרבי מקוצק את היהודי – מה ממריץ אותך, יעקב אבינו, להיקבר דווקא בארץ ישראל? כמדומה שהתשובה היתה שונה בתכלית. לא יעקב, האיש הפרטי, הוא המרכזי כאן. המוטיבציה של יעקב אבינו ורצונו להקבר בארץ ישראל איננה נובעת מיצר אגואיסטי או מפחד לצער הגוף כזה או אחר. יעקב סבל מספיק בחייו, ולא נראה שגלגול המחילות הוא זה שישבור אותו…

יעקב הוא ראש המשפחה הגדולה, שאוטוטו הופכת לעם. פועלו נובע מתוך תפיסת עולם של אב אומה, והוא יודע היטב שמקום קבורת האבות הוא גם מקום ההשתוקקות והכיסופים. על מנת לחזק את הקשר של בניו, יורדי מצרים, אל החזון והמטרה – לשם כך מצווה הוא את בניו לקברו במקום בו קבר הוא את אבותיו.

שתי טעויות טעה אותו יהודי. האחד הוא פירוש הצוואה של יעקב אבינו. גם אם אכן הנקבר בארץ ישראל ניצל מגלגול מחילות – אין זו המוטיבציה שמניעה את יעקב אבינו. עם כל הכבוד למחילות, הרי שטענה זו שמה במרכז הקשר שלנו לארץ ישראל את הסיבות השוליות ביותר. ויש בכך סכנה אידיאולוגית. כי במקום לעסוק ברעיונות המרכזיים של התורה, אנו נצמדים לרעיון אחד קטן ושולי. לכן, ראוי לבסס כל רעיון ופעולה חשובים על הטיעון המרכזי והאידיאולוגי ביותר. השיקול של אותו יהודי נוטש את פירוש התורה כפשוטה ועובר למיסטיקה, לגביה אין לנו ידיעה וחצי ידיעה. ופשוטה של תורה – כולה שואפת לארץ ישראל. כל הדינמיקה של חמשת חומשי התורה סובבים סביב היציאה מארץ ישראל והחזרה אליה.

הטעות השניה של אותו יהודי היא ראיית העליה לארץ ישראל כענין פרטי, אישי ותועלתני בלבד. הרבי מקוצק מתבדח על היהודי שאוהב כל כך את גופו, ורק לשם כך הוא מוכן לעלות לארץ ישראל. מן הסתם תגובתו של הרבי היתה אחרת לגמרי לוּ השיב היהודי על הצורך בהתעוררות לאומית, בכבוד ישראל, ביכולת לקיים מצוות ואורח חיים יהודי נכון יותר, ובבניית יהודי שלם יותר. או אז, יש מטרה עליונה בעליה לארץ.

אין לנו דבר נגד ההנאה הפרטית, שנילוות לעליה לארץ ישראל. שמחים אנו בשמחתם של היהודים שסוף סוף מצאו מנוח לכף רגלם. ואדרבה, "איש תחת גפנו ותחת תאנתו", המנוחה והשלווה המגיעות ליהודים, הן הן מסימני המשיח. אך כל אלו צריכים להיות כמטרה לאומית, ולא כאדם פרטי ששואף לחיים קלים יותר.

יעקב אבינו מבקש "אל נא תקברני במצרים", לא למען עצמו, אלא למען המשכיות הציפיה והקשר לארץ ישראל.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן