שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת תולדות – הטווח הארוך לעומת הטווח הקצר

אחד הנושאים המרכזיים בפרשתנו הוא מאבקם של יעקב ועשו. מאבק זה מתחיל, על פי חז"ל, עוד בבטן אימם- "ויתרוצצו הבנים בקרבה"- וכפי שמביא שם רש"י בשם חז"ל: "מתרוצצים זה עם זה ומריבים בנחלת שני עולמות". ניתן לומר שמאבק זה הוא המאבק שנמשך עד ימינו בין מלכות אדום ותרבות המערב, לבין התורה. היום ננסה לעמוד על השוני בין עשו ליעקב.

חז"ל אומרים שיעקב ועשו חילקו ביניהם את העולמות: עשו נטל את העולם הזה ויעקב את העולם הבא. כלומר, החלוקה היסודית בין עשו ליעקב היא שעשו עושה ב'כאן' וב'עכשיו'. עשו רוצה את התמורה, ההנאה והשמחה באופן מיידי. לעומת זאת יעקב מביט לטווח ארוך. יעקב הוא איש העולם הבא. כשמו של אביו יצחק כך גם שמו של יעקב- שניהם שמות בהטיית עתיד. התורה מדריכה אותנו להביט לטווח הארוך, ואילו התרבות העשווית דוגלת בהתסכלות על הטווח הקצר והמיידי.

אם נביט בפרשה נוכל לראות כיצד נקודה זו חוזרת על עצמה פעם אחר פעם. עשו יוצא ראשון ויעקב אחריו. עשו הוא איש יודע ציד, איש שדה- כלומר, אדם שלא משקיע לטווח ארוך אלא הולך ונוטל מן המוכן (כפי שמפרש רש"י את המילים "איש שדה"- "כמשמעו, אדם בטל וצודה בקשתו חיות ועופות"). לעומת זאת יעקב הוא "איש תם יושב אהלים". בין אם נפרש כדברי רש"י והאונקלוס שיעקב היה יושב ועוסק בתורה, ובין אם נפרש שיעקב היה רואה צאן (כפי שמביאים חלק מהפרשנים), הרי שרואים שיש כאן אדם שבונה לטווח הארוך- בין אם זה בהכנה רוחנית לקראת היציאה לעמל החיים (בו הוא עמל אחר כך שנים רבות), ובין אם בבניית עדרים מהם יוכל להתפרנס לטווח הארוך.

ציד היא מלאכה עכשווית- לא צריך להכין דבר לפני ולא נשאר מזה שום דבר אחרי. האדם משקיע רק כאשר מתעורר צורך, הפירות מידיים, והקרן מתכלה מיד. לעומת זאת רועה הצאן משקיע הרבה לפני שהוא רואה פירות, וזאת מתוך ראיית הצרכים העתידיים והראייה ארוכת הטווח, אך לאחר העמל נשארת בידו הקרן (שאף גדלה מעת לעת), והוא נהנה כל הזמן מהפירות.

הסיפור שאולי הכי מדגים את העניין הוא מכירת הבכורה. "ויזד יעקב נזיד ויבוא עשו מן השדה והוא עייף. ויאמר עשו אל יעקב הלעיטני נא מן האדום האדום הזה כי עייף אנוכי, על כן קרה שמו אדום. ויאמר יעקב מכרה כיום את בכורתך לי. ויאמר עשו הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה. ויאמר יעקב השבעה לי כיום וישבע לו וימרו את בכורתו ליעקב, ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשו את הבכורה".

יעקב עוסק בבישול ומכין את המאכלים. הוא לא אוכל אותם חיים, אלא עושה נזיד עדשים- (ובלשוננו: צ'ולנט). בישול עדשים, כמו כל הקטניות, מצריך בישול ארוך. ואילו עשו בא מהשדה עייף, ללא כוח וללא סבלנות- והתחושה הסובייקטיבית שלו היא "הנה אנוכי הולך למות". עשו מתגלה כאן כנער קל דעת שלא מסוגל להמתין ולהתגבר, ושאם הוא לא יאכל עכשיו הוא ימות. עשו אפילו לא מבקש לאכול אלא אומר 'הלעיטני'- כלומר, שיעקב ישפוך לו לתוך הפה. אין לו כוח אפילו ללעוס.

הביטוי החריף ביותר של העכשוויות של עשו היא שהוא אפילו לא מתבונן מה מכיל התבשיל ומה יש בו, אלא מסתכל רק על הצורה החיצונית, על האופן בו הדברים נתפסים בעין- "האדום האדום הזה" ועל שם כך הוא נקרא אדום- התרבות האדומית מסתכלת רק החוצה, רק על הדברים החיצוניים הגלויים לעין.

ולכן עשו מתרצה למכור את הבכורה. הבכורה בכל הרבדים שלה היא עניין עתידי. בין אם נדבר על המישור הכלכלי, שבמות האב נוטל הבן פי שניים, ובין אם נדבר על הצד הרוחני, שהבכור לוקח את העבודות הרוחניות של האב: עבודת ה', המלכות. כל הדברים הללו הם דברים עתידיים- דברים שעשו לא מצליח לשאת את עיניו ולראות, ולכן הוא מוכן למכור את הבכורה תמורת תבשיל- שללא ספק, אפילו מהבחינה הכלכלית בלבד, הבכורה שווה הרבה יותר. (כאשר עשו ישמע שיעקב נטל כדין, כדין בכור, את הברכה, הוא יצעק צעקה גדולה ומרה עד מאוד. אבל כרגע, במאורע העכשווי, הוא לא יכול לעמוד בפני ריח התבשיל וצבעו האדום).

אפשר לומר שזו ההתמודדות הגדולה ביותר של האדם בפרט ושל האנושות בכלל, ההתמודדות בין העכשוויות לבין הטווח הארוך, בין ההנאה המוחשית לבין הבניין הרוחני. וכפי שאומר יעקב לעשו בפרשת וישלח "יעבר נא אדוני לפני עבדו ואני אתנהלה לאיטי לרגל המלאכה אשר לפני ולרגל הילדים עד אשר אבוא לא אדוני שעירה". אנחנו, בני יעקב אולי נראים כמי שנשארים מאחור, אך באמת אנחנו, באופן מתמיד, הולכים ובונים את האידיאלים העמוקים שישנו את העולם, את המהפכות האמיתיות שיקדמו את האנושות, וקרוב היום שתתגשם הנבואה עליה רומז יעקב "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו" (רש"י על הפסוק).

כך הדבר גם במאבקנו העכשווי, בכל תחומי החיים, בבניית המשפחה (האם להקים משפחה גדולה או לא), בתזונה, בחיסכון כספי ותכנון פיננסי, השקעה בלימודים, ועוד ועוד.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן