שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת חיי שרה – שני השלבים בשידוך

השבוע חל יום פטירתו של ר' שלמה קרליבך, שקירב ומקרב אלפים ורבבות לאמונה ועבודת ה', בשירתו ובתורתו. לכן נכתוב היום ברוח דברי תורתו על פרשת השבוע.

ר' קרליבך כותב על פרשתנו "עד יצחק אבינו אנשים חשבו שכדי להתחתן הם צריכים למצוא אישה טובה, ואם יש התאמה אז מתחתנים. אבל אחרי העקדה יצחק אבינו הגיע למדרגה יותר גבוה והוריד לעולם רובד עמוק יותר. אליעזר עבד אברהם אומר שכדי למצוא אישה ליצחק צריך להתקיים בה הפסוק "אותה הוכחת לעבדך ליצחק"- כלומר, היא צריכה להיות ממש מיוחדת, והמיוחדות שלה צריכה להתאים למיוחדות של יצחק" (אבן שלמה).

ונראה לבאר שיש שני שלבים בשידוכים. השלב הראשון הוא התאמה טכנית וחיצונית שמסתכלת על החיים של האדם מבחוץ ובוחנת האם יש בין האיש והאישה התאמה- למשל ברמה הדתית, אידיאלים משותפים וכו'. השלב השני הוא להכיר מה הנקודה המיוחדת והפנימית שבאיש ומה הנקודה הפנימית והמיוחדת שבאישה, ולבחון האם יש חיבור והתאמה- בין אם מדובר על התאמה של יצירת השלמה הרמונית ובין אם מדובר על התאמה של נקודות שוות שמתחברות.

השלב השני נראה לעיתים מסובך וקשה יותר, אך פעמים רבות מתברר שדווקא הגעה מוקדמת לשלב הזה עושה את הבירור לטבעי וקצר יותר. כשמנסים להתאים פרמטרים חיצוניים בלבד, אזי מעבר לעובדה שלעיתים מדובר בהרבה מאוד פרמטרים, ולכן קשה למצוא התאמה, פעמים רבות לאחר שמצאנו שכל הפרמטרים מתאימים בני הזוג נפגשים ומרגישים שבאמת אין התאמה… אבל כאשר בני הזוג מרשים לעצמם להיות פתוחים לנקודה הפנימית של חייהם, ולא ללכת אך ורק אחרי הפרמטרים החיצוניים ולהשתעבד להתאמות והמסגרות החיצוניות, פעמים רבות הם זוכים למצוא במהירות גדולה את בן או בת זוגם.

יצחק אבינו מחדש את הדרך השניה- "אותה הוכחת"- לחשוף את הנקודה הפנימית-ייחודית של רבקה, שהיא נקודת החסד בלא גבול- החסד לכל במסירות נפש ומאמצים עצומים- לאדם ולבהמה. גם הנקודה הייחודית אצל יצחק היא מסירות הנפש בלא שיעור. יצחק מוכן להעקד על גבי המזבח, ובאופן כללי, בכל חייו, יצחק מבטל את רצונו והולך באופן מוחלט אחר רצון ה' (כלשון מורנו ורבינו הרצי"ה על יצחק אותו תיאר כ"הנפעלות האלוקית").

כמו יצחק, גם רבקה היא נפעלת. כשאליעזר עבד אברהם קובע את אמות המידה של המבחן, הוא קובע שבשלב הראשון הוא יבקש "הגמיעיני נא מעט מים", ורק אחרי הבקשה שלו היא תבין את רצונו העמוק ותעשה גם הרבה מעבר למה שביקש. כלומר, אין כאן פעולה אקטיבית שמתחילה מרבקה, אלא הענות שלמה לרצון שהובע על ידי אליעזר. לכן הייחודיות של רבקה, שהיא זיהוי הרצון העמוק והתמסרות אליו, מתחברת עם הייחודיות של יצחק שגם היא זיהוי הרצון האלוקי וההתמסרות אליו.

בדורנו עולה הדרישה הגדולה לגילוי המיוחדות האישית של כל אחד ואחת. זוהי מדרגה גדולה, שהרי בקריעת ים סוף שהיא אחד הגילויים האלוקיים הגדולים ביותר להם זכו בני ישראל- "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי"- ושם נאמר "זה אלי ואנווהו". כלומר, כל אחד ואחד זוכה להגיע לחיבור עם הקב"ה דרך הנקודה הייחודית שלו- "זה אלי".

יצחק היה הראשון שחשף את הנקודה הייחודית הזו. שהרי אחרי שאברהם אבינו גילה את האמונה היה מקום לומר שיצחק הוא רק "בן ממשיך" ההולך בדרכי אביו. ואף שגם זה נכון, בתפילת שמונה-עשרה אנו פותחים ואומרים "אלוקי אברהם, אלוקי יצחק ואלוקי יעקב". לכאורה היה אפשר להסתפק במילים הקודמות לכך "אלוקינו ואלוקי אבותינו", ומדוע מזכירים אח"כ גם את אברהם, יצחק ויעקב? התשובה לכך היא שכל אחד מהאבות  עבד את ה' בדרכו הייחודית והמיוחדת, והראשון שחשף זאת היה יצחק. (וכעין זה מובא אצל הרב יצחק ניסים זצ"ל בשו"ת יין הטוב חלק א סימן לד).

כפי שאמרנו, בדורנו צפה ועולה הדרישה של "זה אלי ואנווהו", הדרישה של "האיש/ה המיוחד/ת לי". ועל כך אומר ר' שלמה קרליבך כי "בעם ישראל מולידים ילדים בקדושה מיוחדת. אם הסיבה היחידה להוליד ילדים היא רק לשם ישובו של עולם, אינני זקוק דווקא לילד המסוים הזה. כל ילד אחר יהיה בסדר. יצחק היה הילד הראשון שהובא לעולם על ידי אמא שחיכתה דווקא לו. שרה אמנו הורידה משהו חדש לעולם, קדושה חדשה. ילדים יהודים נולדים לאמא שאומרת להם "רציתי דווקא אותך. חיכיתי דווקא עבורך"…".

יהי רצון שנזכה לראות את המיוחדות הזו בבני הזוג שלנו, בילדנו ובכל אחד ואחת.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן