שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

כוחות סוס – דבר תורה לפרשת לך-לך

ר' ישראל מרוז'ין יצא לדרך בכרכרה עשירה רתומה לארבעה סוסים אבירים, כמנהגו.
בדרכו פגש את ר' מאיר מפרמישלן נוסע בעגלה עניה רתומה לסוס דל וכחוש, כמנהגו.
אמר ר' מאיר לר' ישראל: ארבעה סוסים אבירים למה לך?
החזיר לו ר' ישראל: בשביל שיוציאוך מתוך בִּיצה.
נענה ר' מאיר ואמר: מר לשיטתו ואני לשיטתי, סוס אחד דל וכחוש אינו מכניסך לתוך בִיצה.

ר' מאיר מפרמישלן אחד מאנשי המופת, מסתפק במועט, בסוס דל וכחוש, וממילא יודע, שבכוחותיו אלו אינו יכול להכנס לביצה. יותר מזה. ככל הנראה אין הוא רוצה כלל להכנס לביצה. אם אפשר ללכת על קרקע יציבה, מדוע לשקוע בביצה? אוהב ישראל שכמותו, שרואה בכל אחד ואחת את צדקותם, שפונה רק אל הטוב ומוסיף אור בעולם בדמותו הענוותנית, והפשוטה – צדיק שבחיוכו הוא ממיס לבבות ומאמץ ידיים רפות – די לו לעולם בעצם נוכחותו.

ר' ישראל מרוז'ין – דרכו אחרת, ובמידה רבה הפוכה לגמרי. ברור לו שסוסיו, הלא הם כוחותיו, יובילו אותו לתוככי הביצה. יותר מזה. לדעתו חלק מעבודת ה' היא הכניסה והתבוססות בביצה הטובענית-תובענית. אלא שעל ר' ישראל לתכנן לא רק את כניסתו אל הביצה אלא גם את דרך היציאה ממנה. לשם כך צריך כוחות רבים, שיאפשרו לי להכנס לביצה ולצאת ממנה בשלום.

נשים לב, דווקא האיש הדל, באישיותו הפשוטה, לא חושב שעליו "להתלכלך", להכנס לתוככי המציאות, לעסוק בדם, שפיר ושליה. מבחינה זו, בסיפור זה ר' מאיר הוא דמות סטטית. הוא לא עולה לגבהים וממילא לא יורד לתהומות. הוא דל, כחוש וללא כוחות, וממילא גם לא גורף ביבים. לטענתו, תיקון המציאות יגיע מאנשים טובים וישרים, ממעט אור שדוחה הרבה מן החושך. ראיית הטוב שבכל דבר – היא עצמה תרומם את המציאות, ולכן אין צורך, ואולי אסור, להסתבך ולהגיע למקומות, מהם אינך יודע אם תצליח לצאת.

ר' ישראל מרוז'ין הוא הדמות הסוערת, המשתנה, המוכנה להסתכן. לטענתו, אם לא נגדל אנשים חזקים, יפים, כשרוניים, בעלי כוחות סוס רבים, שמוכנים לפעולה, וכן, מוכנים גם להכנס, במודע, אל תוככי הבעיות שבמציאות, לשחות במים סוערים, ולהסתכן בטביעה – אם לא נחנך לדמויות כאלו, לא נצליח לרומם את העולם, לא נצליח לרומם קרן ישראל משפלותה.

דרכו של ר' מאיר מפרמישלן היתה נערצת. דמות הצדיק, הרואה הכל, והמתאים את דבריו לכל גווני הציבור, היתה חשובה עד מאד. כל יהודי הרגיש עד כמה הוא חשוב לריבונו-של-עולם, כל דרשה היתה מרוממת את היהודי שנמצא בגלותו-דלותו. ר' מאיר הסתפק בתנועה אבולוציונית, בשחיה במפרץ קטן של מים רדודים, שם הגלים מתנפצים ואנו מסוגלים לקפוץ מעליהם.

דרכו של ר' ישראל מרוז'ין היתה מוזרה יותר. ההמונים שבאו לבקר בחצרו עשו זאת בעיקר מסקרנות. איזה מין צדיק הוא ר' ישראל? הלא אפילו 'תורות' אין הוא אומר? הוא לא עורך טיש, ותפילתו ללא תנועה והתלהבות חיצוניים. מה הוא רוצה, רבי ישראל? חידושו של ר' ישראל בטענתו שרוממות ישראל לא תבוא מעריכת שולחן או מהתלהבות בתפילה, אלא מהוד והדר של עם ישראל, מכניסה מחודשת של עם ישראל ל"פוליטיקה העולמית" אותה הוא עזב באונס כשגלה מארצו. אם שואפי גאולה אנו, הרי שהחינוך צריך להיות – חינוך לגדלות. יש בכך סיכונים רבים, אפשרויות רבות של נפילה, ולעיתים אי-ידיעה האם מהלכים אנו על קרקע בטוחה או שמא נגררים לתוך ביצה טובענית. אך מאידך, רק מתוך יוזמות אלו ניתן יהיה להרים קרן ישראל. בעולם של גלות, בו חי ר' ישראל מרוז'ין, היתה זו מהפכה של ממש.

שני אישים דגולים, שתי תפישות עולם. האחד מאד מודע לכוחותיו מחליט להנהיג בדרך הפשטות והענווה, הטוּב והחסד. ואילו השני מכין עצמו לכל צרה, וודאי לו שאכן תבוא, שכן רוצה הוא להיות איש העולם הגדול, לתקן את העולם, לרומם את ישראל, ועל כן עליו לתכנן מראש את הסיכון ולדעת איך לצאת ממנו שורד ומנצח.

ואלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואין הדבר תלוי, כך נראה, אלא באופיו של כל אדם הפועל בדורו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן