שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת כי תבוא – "והיה לשון שמחה"

פרשת השבוע כי תבוא מתחילה במצוות הבכורים התלויה במצוות יישוב ארץ ישראל. אור החיים הקדוש על תחילת הפרשה, מבאר באופן הבא: "והיה כי תבוא אל הארץ" – אמר "והיה", לשון שמחה, להעיר שאין לשמוח אלא בישיבת הארץ, על דרך אמרו: "אז ימלא שחוק פינו." כלומר, או"ח מתמקד דווקא במילה הראשונה "והיה", ומבאר שהיא מבטאת את השמחה שצריכה להתקיים בישיבת ארץ ישראל. ניתן לנו לברר שתי שאלות יסוד:
  • כיצד הבין או"ח את השמחה במשמעות המילה "והיה"?
  • מדוע השמחה מתקשרת לישיבת ארץ ישראל?

ו' המתהפכת

חכמים במדרש סקרו את פרשיות התנ"ך, ולמדו כי כל מקום שנאמר במקרא "והיה" – אין זו אלא לשון שמחה, ואילו המילה "ויהי" משמשת לעיתים בלשון צער ולעיתים בלשון שמחה, והמילים "ויהי בימי" מבטאות צער בלבד (בראשית רבה מב, ב). המילה "היה" מבטאת משמעות של עבר, וכאשר מצרפים אליה את האות "ו", אז המילה נהפכת לזמן עתידי. ואותו דבר קורה עם המילה "ויהי" – רק במשמעות הפוכה. "יהי" היא במשמעות עתידית, וכאשר מצרפים אליה את האות "ו", אז המילה נהפכת לזמן שהיה בעבר. את הנעשה בעבר אין להשיב בהווה. המאורעות שהיו בו, החווית שנצברו בו והטביעו את חותמם על האדם, יכולים לשמש הן לחיוב והן לשלילה. לעומת העבר, העתיד מכיל בקרבו רק שמחה. השאיפה לתיקון עתידי היא שורש השמחה. כל זמן שקיים עתיד בר תיקון, עתיד המשוחרר מכל כבלי המציאות על כל גורמיה – יש תקווה לאנושות להשיג את ייעודה, ועוד לא נסתם הגולל על המחשבה הגדולה שקדמה למעשה הבריאה. החתירה לשלמות, השאיפה לתיקון מבטאות את השמחה הראויה – השתייכות פנימית ליסוד רוחני של המציאות. כעת, ניתן להבין את יסוד מדרש חז"ל. כאשר לוקחים את העתיד ומצמצמים אותו תחת רשמי העבר, ולמעשה מקבעים אותו על פיו – יתקבל שמחה או צער, תלוי במאורע העבר – "ויהי". אולם, כאשר לוקחים את אשר אירע בעבר, מאמינים בו שהיה חוליה משמעותית כחלק מהתיקון העתידי, תתקבל השמחה – "והיה".

יישוב ארץ ישראל

יישוב ארץ ישראל טומן בחובו את התיקון העתידי של העולם, וממילא הדבקות בו היא השמחה. הראיה לכך היא בפסוק בתהילים שעוסק בשיבת ציון: ומביא לכך ראיה ממזמור בתהילים (קכו): "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת: בְּשׁוּב ה', אֶת-שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ, כְּחֹלְמִים. ב  אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק, פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה: אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל ה' לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה. ג  הִגְדִּיל ה' לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים…" שיבת ציון, קיבוץ גלויות מארבע כנפות הארץ לארץ המובטחת – היא השמחה הטהורה! האירוע הנדיר הזה, מוגדר בחז"ל שיותר מופלא מיציאת מצרים (ברכות יב, ב): "תניא: אמר להם בן זומא לחכמים: וכי מזכירין יציאת מצרים לימות המשיח, והלא כבר נאמר (ירמיה כ"ג): "הנה ימים באים נאם ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה ומכל הארצות אשר הדחתים שם". אמרו לו: לא שתעקר יציאת מצרים ממקומה, אלא שתהא שעבוד מלכויות עיקר ויציאת מצרים טפל לו" ישיבת עם ישראל בארצו מבטאת את המציאות השלמה בו שמים וארץ מתחברים. האידיאלים הגדולים בתורה יכולים לבוא לידי ביטוי נכון אך ורק בישיבה בארץ ישראל. שאר המקומות בעולם הם זרים לישראל, וקיום המצוות שם לדעת הרמב"ן הוא אך ורק בכדי שנזכור את מצוות התורה. אלפי שנים עם ישראל סבל מנדודיו, וקבוץ הגלויות מלמד כי העבר לא החליש את דבקות העם אל ארצו, ואת הבטחת הבורא לעמו כי יזכור להם חסד נעורים. לכן, ממילא, כאשר ייעוד הבריאה מתממש, מובנים דברי אורח חיים הקדוש – "שאין לשמוח אלא בישיבת הארץ". ואנו זכינו במציאות לה ייחלו אבותינו שנים רבות, לא נשמח?!  על אחת כמה וכמה! שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן