חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת ניצבים – כריתת ברית נצחית

פרשת השבוע ניצבים מתחילה בכריתת ברית בין עם ישראל לקב"ה, וכך מתואר:

"ט אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם:  רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל.  י טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם–וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ:  מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ.  יא לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית יְהוָה ה' וּבְאָלָתוֹ:  אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם.  יב לְמַעַן הָקִים-אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם, וְהוּא יִהְיֶה-לְּךָ לֵאלֹוהִים כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר-לָךְ; וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב.  יג וְלֹא אִתְּכֶם, לְבַדְּכֶם אָנֹכִי, כֹּרֵת אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, וְאֶת-הָאָלָה, הַזֹּאת.  יד כִּי אֶת-אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה, עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם, לִפְנֵי, ה' אֱלֹוהֵינוּ; וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, עִמָּנוּ הַיּוֹם".

התורה מתארת שלברית בין ישראל לקב"ה מטרה אחת: חיבור בין ישראל לקב"ה. הברית הינה בשני מובנים: עם ישראל יהיה עמו של הקב"ה, והקב"ה יהיה אלוקיו של ישראל ('לוֹ לְעָם, וְהוּא יִהְיֶה-לְּךָ לֵאלֹוהִים'). התורה מוסיפה כי הברית קיימת ומחייבת גם את כל הדורות הבאים, אפילו שאינם חיים בעולם בעת כריתת הברית.

בכדי שנבין את עומק משמעות הדברים, נשאל מספר שאלות יסוד:

  1. מהו התוקף של כריתת ברית? למשל, מה ההבדל בין ברית לבין הסכם?
  2. למה בכלל צריך לכרות ברית? הרי ברור שישראל יצאו ממצרים על מנת להיות עמו של הקב"ה! אז מה השתנה כעת?
  3. כיצד ניתן לחייב אדם על דברים שאבות אבותיו התחייבו לפני דורות?

ברית מול הסכם

עריכת הסכם יוצרת יחסי גומלין בין שני הצדדים. מעתה ואילך כל צד מקבל "כינוי" בהתאם לתוכן ההסכם, כדוגמת: מוכר-קונה, מעביד-עובד, ספק-לקוח וכו'.  לרוב, ההסכם יכיל תנאים שכל צד יתבקש למלא, ואי עמידה בתנאים יכול להיחשב להפרה יסודית.

לעומתה, כריתת ברית יוצרת מציאות בה שני הצדדים הופכים להיות "ישות אחת" מבחינה מהותית. לא עוד שני שותפים לדרך מוסכמת הנתונה להפרה מכל צד, אלא התאחדות מוחלטת במסע שאיננו ניתן לביטול ולשינוי. לא עוד אני והוא בשותפות, אלא אנחנו יחד בחיבור עצמי ונצחי.  למפרע אנו רואים, כי הדרך המשותפת בין עם ישראל לקב"ה הוכיחה שגם ברגעי משבר ובהסתרת פנים – החיבור לא התנתק, ואדרבה הוכחה הנצחיות של ישראל בזכות אלוקיו.

בעיון עמוק, הברית מבטאת על הצורך המהותי של כל צד באיחוד הצדדים, כשם שעם ישראל צריך את קרבת הבורא, כך הקב"ה מצפה לעם אשר יוביל את העולם אל עבר ייעודו המוסרי. הזוהר הקדוש מרחיב עוד יותר ומתאר כי "קוב"ה, אורייתא וישראל – חד הם"! עם ישראל הם הם הגילוי של הבורא במציאות, לא פחות!

סיבת הברית ותזמונו

על אף שידועה סיבת היציאה ממצרים – "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש", עדיין הוצרכה כריתת הברית. ניתן להסביר זאת דרך רעיון אחר. כאשר הוצע לאברהם אבינו לקבל את מערת המכפלה בחינם, הוא סירב ושילם בכסף מלא לעפרון החיתי. זאת, מהסיבה שהתשלום חותם את העסקה, לעומת נתינת מתנה שקיימת בה פרצות לביטול נתינתה.

כך, גם בענייננו, יציאה ממצרים אינה יכולה לשמש רק מקור אחד להתחייבות ישראל כלפי רבש"ע, שהרי (חלילה) ניתן לטעון: "לא היתה לנו ברירה", "לא ידענו את ההשלכות של זה"… וכו'. כעת, הברית מתבצעת בשלב שאין חרב מונחת על צווארם של ישראל, והכניסה לברית היא בשיקול הדעת וללא חיפזון.

מהלך בנ"י במדבר דומה לחיי תינוק באינקובטור שמוגן מהסביבה החיצונית ומטופל בהשגחה ראוייה. במדבר, לא נדרש מישראל להפשיל שרוולים, להילחם ולבנות מדינה, הם היו מוגנים בעזרת ענני הכבוד ואפילו את מזונם הם היו מקבלים מהשמיים.  בכניסה לארץ, רגע לפני "שעת הש'", נכרתת ברית המייעדת אותם לשמש כעם ה' שמקומו והתנהלות חייו הם בארץ ישראל. עם שה' אלוקיו צריך לבטא זאת בכל מערכות החיים בארצו.

ברית נצחית

אכן, השאלה כיצד ניתן לחייב דורות עתידיים בעקבות בריתות משפחתיות מהעבר- היא במקומה מונחת. זו שאלה נכונה, כיוון שמסתבר לומר שכל זמן שהאדם בעצמו נכנס לברית, כך אין הוא מחויב.

אולם, כאשר רואים את מצוות התורה בברית המילה, מתגלה הבנה עמוקה וחדשה. הרי, תינוק בן 8 ימים הוא לא בר דעת בשביל להסכים לכניסתו לברית. ולמרות זאת, או יותר נכון, בגלל זאת – מכניסים אותו לברית עם הקב"ה.

ואם נשאל – מדוע זה כך ? האם אין בכך זלזול במושג המקודש ברית?

התשובה היא שקיימים שני סוגים של בריתות.

האחת היא כניסה מודעת ומושכלת לתוך הברית. השנייה, היא ברית שהיא עמוקה ועומדת בבסיס חיינו ואינה תלויה בבחירתנו החופשית! כשם שלא נשאלנו האם אנו מעוניינים להיוולד לעולם הזה, כך לא נשאלנו האם אנו מסכימים על הברית של אבותינו.

באופן עמוק, הברית בין ישראל לקב"ה היא זו שקדמה למעשה הבריאה!! והברית הינה מחוייבת מעצם טבענו. לכן, התינוק שזה עתה נולד כורת ברית עם הקב"ה, כי זה מחייב אותו באופן מהותי כחלק מהיותו מעם ישראל.

רעיון זה, מתבטא למשל בדרשת חכמים שבזמן קבלת התורה הקב"ה כפה על ישראל הר כגיגית. הרי היכן היא הבחירה החופשית? מכאן, שישנן נושאי יסוד שבהם אין לנו בחירה על קבלתם עלינו (חיינו, תורה, ברית), אלא רק האם אנו נרצה לבטא אותם בחיינו או חלילה שלא. הבחירה החופשית היא במעשינו, אך לא בזהותנו הראשונית.

אנו נמצאים ערב ראש השנה, זוהי הזדמנות להכריז שאנו נאמנים לברית ביננו לבין הקב"ה. המלכת הבורא עלינו צריכה לשדד את כל מערכות חיינו, לרומם אותנו לשאוף יותר, לרצות יותר להתקדש יותר!

יהי רצון שנזכה שמתוך 'תכלה שנה וקללותיה' – 'נזכה לשנה בה 'תחל שנה וברכותיה'

שבת שלום ושנה טובה

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן